Gyermekkorunk első vitorlás hajókról látott képei óta tudjuk, hogy a legelterjedtebb hajóborítás a tíkfa. A lazúrfestékkel vagy lakkal vékonyan lekent natúr tíkfa fedélzet csoda szép, de ha a fedélzet felújítása előtt megnézzük a valódi tíkfa árát, rögtön késztetést érzünk alternatív megoldás keresésére.
Szerencsére a műanyag tíkborítások és az elkészítési technológia akkorát fejlődött az elmúlt 10-12 évben, hogy faipari szakembernek kell lenni ahhoz, hogy valaki ránézésre megmondja az igazi fa és a műanyag közötti különbséget.
– A szintetikus tíkfaborításokkal kapcsolatban régebben az a felfogás alakult ki, hogy seszínű, kinézetre gagyi, és leginkább olcsó műanyagra emlékeztet. Ma már a két nagy gyártó fahatású műanyagai láttán sokan elcsodálkoznak és megkérdezik, hogy ez a dekk igazi tíkfából készült-e, vagy utánzat? – meséli tapasztalatait Sándor Mátyás, a mymarine ügyvezetője. A vállalkozás 2017-ben motorcsónakok fedélzetének felújításával kezdte, de tavaly a hazai hajós és vitorlázó társadalom is felfedezte őket. Ma már Horvátországban is működnek és olyan komoly ügyfeleik vannak, mint a Quentas Yachts, az Antila, vagy a Balatonon jól ismert Wia elektromos jachtok.
Műanyagok forradalma
A szintetikus tíkborítás másfél évtizede kezdett hódítani a hajósok körében. Az amerikai Deck-King és a Flexiteek volt a két úttörő, majd megjelent a habosított polietilén (PE EVA) burkolat is. Utóbbi a motorcsónakok fedélzetének csúszásmentesítésére alkalmas volt, de erősen műanyag hatást keltett, és az UV-fénnyel és az időjárás szélsőségeivel szemben sem volt igazán ellenálló. Ahogy az eladott hajók száma és átlagéletkora nőtt, egyre többen szerették volna felfrissíteni a dekket, amire a gyártók is reagáltak. Brit és amerikai fejlesztésű rugalmas műanyagok – a PermaTeak és a NuTeak – jelentek meg, amelyek mintázata már a megtévesztésig hasonlít az igazi tíkfáéhoz, vagyis sokkal esztétikusabbak. Ráadásul a hőmérséklet ingadozására is kevésbé kényesek, megfelelő használat mellett akár 10-12 évet is kibírnak minőségromlás nélkül. Sokat fejlődött a műanyag hajóburkolatok szerelési és ragasztási technológiája is. Első lépésként a szakemberek sablont vesznek a dekkről, ami alapján a műhelyben készítik el az új burkolatot. A NuTeak alapanyagot nagyjából úgy képzelhetjük el, mint a laminált parkettát. A gyártók a PVC alapanyagot színezéssel és kontaktcsiszolással teszik fahatásúvá. Az alapanyag 5 milliméter vastag, ami kellően rugalmas, mégis elég szilárd ahhoz, hogy dolgozni lehessen vele. A műanyag szelvények 5 centiméter széles, 22 méter hosszú csíkokban érkeznek, az egyes darabokat az oldalukon található nutok segítségével illesztik össze.
Forrasztás és/vagy ragasztás?
Ha a megrendelő úgy kívánja, az új burkolat széleit szegélyezhetik, de népszerűbb a sima, lecsiszolt szélű padlózat. Általában a hajó típusától és korától függ, szükség van-e szegélyre, vagy a kifutó csíkos burkolattal válik csinosabbá a fedélzet. Ha elkészült az úgynevezett teríték, egyben megfordítják, és a hátoldalán vékony PVC huzalokkal összeforrasztják a csíkokat. – Ezzel elébe megyünk annak, ami régebben a szintetikus burkolatoknál tapasztalható volt, hogy miközben a felület még ellenállna az UV-fénynek, az illesztéseknél rések keletkeznek – mondja a mymarine szakembere.
Fontos feltétele a tartós burkolatnak a jó minőségű ragasztó használata, (Sándor Mátyás a Sika UV-álló ragasztójára esküszik), illetve a burkolat és a dekk megfelelő előkészítése is. Előfordulhat, hogy valaki az UV-állóságon próbál spórolni olcsó ragasztóanyagok használatával, de Mátyás szerint ez hosszabb távon nem kifizetődő. Egy jó dekkmester ugyanis csak magas minőségű ragasztó és aktivátor használata mellett tud több éves garanciát vállalni az új fedélzetre.
Nincs szebb a természetesnél
Míg a NuTeak esetében csak a natúr tíkfa szín elérhető, addig a Flexiteak jelenleg 11 színárnyalatot kínál, így igazán nem lehet panasz a választás szabadságára. Mégis: a tapasztalatok szerint a legtöbb hajós a natúr tíkfát választja. Nemcsak azért, mert ez hasonlít a legjobban az igazira, hanem, mert a világos és a sötét tónusú hajófedélzethez egyaránt passzol. A fugázás színe fehér, szürke vagy fekete lehet, ez a három szín gyakorlatilag minden igényt lefed. A precíz fugázás nemcsak esztétikailag fontos, hanem azért is, mert szakszerű lezárást biztosít a burkolat széleinél, vagyis véd a dekk pereménél összegyűlt víz lefolyása ellen. A karbantartás egyszerűsége szintén a szintetikus tíkburkolat mellett szól. Míg az igazi tíkfa folyamatos gondozást, odafigyelést igényel – hiszen állandóan ki van téve az erős nap, a szél és különösen a sós tengervíz okozta amortizációnak –, addig a műanyag ellenáll a karcolásoknak, vágásoknak és a foltoknak. Magas UV-állóságának köszönhetően pedig nem szárad ki, nem reped, könnyen tisztítható, vagyis tulajdonképpen jobb, mint az eredeti.
TUDTA? Míg a Flexiteek dekkborítás 11, a NuTeak egy színben (natúr tíkfa) elérhető, a fugázás lehet fekete, fehér vagy szürke. A szintetikus tíkburkolat ellenáll az UV-sugárzásnak, a karcolásnak, csúszásmentes és könnyen tisztítható.
Így készül a csoda
A műanyag tíkburkolat úgy készül, hogy az 5 vagy 10 cm széles csíkokat a nutoknál ragasztóval összeillesztik és ragasztják, majd 500-600ºC-os hőpisztollyal megerősítik. A teríték réseit a hátoldalán PVC csíkokkal összeforrasztják, majd simára csiszolják. Az így elkészült padlózatot a hajóra szállítják, majd a fedélzet előkezelése után UV-álló speciális ragasztót hordanak fel. Az új burkolatot a leterítése után kétkezes nyomóhengerrel rögzítik, ügyelve arra, hogy a légbuborékok biztosan távozzanak a dekkborítás alól.
Szöveg: Simon István Képek: mymarine