Megújult a Yardstick-számítás

Az idei évben megtörtént a korábbi előnyszámítási rendszer – közismertebb nevén YS-rendszer – felülvizsgálata és módosítása. Íme a részletek!

A Magyar Vitorlás Szövetség a honlapján adott hírt a változásokról a szervezet hajózástechnikai bizottságának elnöke, Ugron Gergely tájékoztatása alapján.

Az előnyszámításos rendszer lényege, hogy a különböző futásteljesítményű hajók az egyéni YS-számaik által a ténylegesen megtett idejüket korrigáltan kapják meg, és így a korrigált idejük alapján kerülnek értékelésre a verseny során. Ez a rendszer – általánosságban – azt biztosítja, hogy az azonos tudással, képességgel és gyakorlattal vezetett hajók összehasonlíthatóak legyenek az eltérő technikai adottságaik mellett – ezt mutatja az egyedi YS-szám: lassabb hajó magasabb előnyszámmal javított (rövidített) korrigált időt kap, míg egy gyorsabb hajó alacsonyabb előnyszámmal rontott (megnövelt) korrigált időt kap.

Fontos kihangsúlyozni, hogy ez a Yardstick rendszer nem csak Magyarországon, hanem nemzetközileg is elfogadott. Vannak más típusú előnyszámítási rendszerek is, de a legelterjedtebb ez, egyszerű használhatósága és alacsony fenntartási költsége miatt.

Az új Yardstick-szabályzat megalkotásakor az alábbi szempontokat vettük figyelembe, illetve sikerült teljesíteni:

  • A Magyar Vitorlás Szövetség új, dinamikus Yardstick szabályzata a World Sailing International Empirical Handicap rendszerén alapul.
  • A szabályzat kizárja a szubjektivitást: az egyes hajók és hajóosztályok futott időeredményeiből számolja a Yardstick számokat a többi időeredményhez is viszonyítva.
  • Az idei – 2020. évi – szezont a Magyar Vitorlás Szövetség teszt időszaknak tekinti, vállalva a rendszer ismételt felülvizsgálatát az év végén, illetve további módosítását szükség szerint.
  • Az új szabályzat lehetővé teszi, hogy egy hajónak két Yardstick száma legyen – eltérő technikai felszerelés használat esetén.
  • Bevezetésre került a Yardstick-OPEN kategória – a legújabb technikai fejlesztésekkel rendelkező hajók számára.
  • A szabályzatban rögzítésre kerültek
    • az ideiglenes Yardstick számok meghatározásának és kiadásának módszere,
    • a Dinamikus előnyszámítás alapelvei,
    • a 2020-as Yardstick számok meghatározásának módszere, valamint azon versenyek feltételei, melyek alapján a dinamikus előnyszámítás elvégezhető.
    • az eltérő, vagy módosított felszerelésekből adódó Yardstick számok korrekciójának feltételrendszere (vitorla változtatás, vagy módosítás, szerelvény módosítás,…stb)
  • A hajók technikai adatainak nyilvános kezelése – annak érdekében, hogy a hajók összehasonlíthatóságát és ezáltal a verseny tisztaságát biztosítani lehessen.

Az elmúlt évek szakmai munkáját követően, a legutóbbi hónapokban az MVSZ Titkárságának és Szakbizottságainak közreműködésével létrejött szabályzat, valamint számítási rendszer valójában ennek a nemzetközi korrekciós módszernek a balatoni/haza viszonyokra és tapasztalatokra történő adaptálása volt. A korábbi statikus rendszer rögzített, hagyományos előnyszám-korrekciókat tartalmazott, ezáltal nem volt alkalmas arra, hogy figyelembe vegye a mai modern szerkezet építő- és anyag-technikát is felhasználó újításokat, változtatásokat egy-egy hajón. Ez a kötöttség a mi technikai sportágunk esetében elavulást eredményezhet a komplett rendszerben és ezáltal az előnyszámokban.

A dinamikus számítási módszer lényege, hogy a hajók korrekt besorolást kapjanak a tapasztalati futásteljesítményük alapján.

A dinamikus YS-számítási módszernek egyik fontos eleme az, hogy az azonos típusú hajók, az azonos osztályban is versenyző hajók – amennyiben technikailag is azonos felszereltséggel rendelkeznek – egységes YS-számot kapjanak, ezáltal a dinamikus korrekció is hajótípusonként, azaz osztályonként együtt lesz rájuk hatással. A dinamikus YS lényege pedig ott válik jól láthatóvá, hogy a futásteljesítményükben ténylegesen gyorsuló hajók YS-számai – a modell számolásának eredményeképpen – annak megfelelően módosuljanak, ahogy a lassuló futásteljesítményű hajók YS számai is folyamatosan korrigálásra kerüljenek.

Összességében azt gondolom, hogy a teljes számítási módszer módosítása jól sikerült, visszahozta a sok belefektetett energiát és szakmai munkát. Tudjuk és elfogadjuk, hogy ebben az előnyszámítási rendszerben nincs tökéletes megoldás, nincs egy végleges modell. Éppen ezért a társbizottságokkal közösen továbbra is nyitottak minden vitorlás versenysportot előre mozdító változtatási javaslatra, és mi magunk is vállaltuk ennek a rendszernek az évenkénti felülvizsgálatát, szükség esetén pedig korrekcióját is.

A YS-rendszer a világon sehol sem tud egyértelmű és egyetlen megoldást biztosítani az eltérő típusú hajók közti versenyzésre, de igyekszik ezt a problémát orvosolni. Másik ilyen módszer, amikor a hajókat ORC-felméréssel minősítik, ami szintén nem tökéletes. A legtisztább ember-ember közötti versenyt a one-design hajóosztályok tudják biztosítani, ahol technikai különbségek nincsenek, ugyanis nem lehetnek az egyes hajók között, vagy csak minimális és szigorúan szabályozott mértékben, ezáltal az eredményt kizárólag a vitorlázó csapat tudása, képessége és gyakorlata fogja befolyásolni.

Nyitókép: Szántó Áron – MVSZ

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink