Körbe járva – Jeanneau Sun Odessey 350

Az idei düsseldorfi hajókiállításon a Jeanneau olyan túravitorlással lepte meg a közönséget, amiből bizonyára fogunk jó néhányat látni magyar vizeken is. A Jeanneau Sun Odyssey 350-es mérete és kivitele tavi használatra is ideális, kényelmi megoldásai, egyszerű használhatósága pedig sokak számára optimális választássá fogják tenni.

Sikert sikerre halmozni – még egy olyan neves hajógyártónak sem könnyű feladat ez, mint a Jeanneau. Hiszen a 2013-ban piacra dobott Sun Odyssey 349-ből az elmúlt tíz évben közel ezer darabot adtak el, ami figyelemre méltó teljesítmény a tíz méteres kategóriában. Közben persze a vetélytársaik sem aludtak, a verseny szorosabb lett, és ahhoz, hogy a 349 eredményességét tartani tudja az új 350-es, valami olyannal kellett előállni, ami egyedi, ami különleges, amit csak a lassan hét évtizede vitorlásokat építő Jeanneau tud.

Az uralkodó hajóépítési trendnek megfelelően a test szélesebb, és az orrészben öblösebb kialakítású, mint elődje

Volt honnan meríteni

Ötletért szerencsére nem kellett messzire menniük, hiszen nagyobb hajóik – Sun Odyssey 380, 410, 440, 490 – fedélzete már „walkaround”, azaz körbejárható kokpitos kialakítású, viszont eddig azt állították, hogy azoknál kisebb hajókon már nehéz lenne ezt a megoldást megvalósítani. Hogy ez csak a konkurencia altatására szolgáló taktika, vagy tényleges meggyőződésük volt, az valószínűleg soha nem fog kiderülni, de tény, hogy az új 350-es kormányállásai mellé is összehozták a jellegzetes, rámpaszerűen emelkedő fedélzetet, ami azt eredményezi, hogy sehol nincs lépcső, a járófelület a hajó hátuljától a közepéig ferdén emelkedik. Így aztán a kormányállásban tartózkodó hajósok, vagy a fürdőplatformról felkapaszkodó fürdőzők gyorsan és biztonságosan előre tudnak sietni a 350-es orrába, anélkül hogy akadályoznák őket a kokpitban tartózkodó utasok. Előnye még a walkaround fedélzetnek, hogy a kormány előtti csörlőket kívülről, állva is lehet kezelni, nem kell a kokpitpadra feltérdelni, és felállítani az esetleg ott ülő utast.

A rámpaszerűen emelkedő fedélzeten akadálymentesen lehet előre jutni. A bum felfelé áll, a kokpit fejterét növelve

Elhagyták az achtert

További kényelmes megoldás, hogy számos másik Jeanneau-modellhez hasonlóan ezen nincs achterstag, annak elhagyása pedig akár lehetővé teszi nagyobb, squaretopos grósz használatát (extra), amivel még gyorsabb lehet az elődjéhez képest amúgy is megnövelt vitorlafelületű 350-es. A hiányzó achter ráadásul megint csak megkönnyíti a közlekedést a hajó sarkában, kényelmesen felegyenesedve lehet járni ott, ahol más hajókban bujkálni kell az állókötélzet alatt.

Rudazat és vitorlázat

A hajó terve a Lombard Yacht Design és a Piaton Yacht Design munkája, és ahogy az eddigiekből is kiderült, a klasszikus Jeanneau értékekre, a könnyű használhatóságra, a jó menetteljesítményekre és a nyugodt, kényelmes vitorlázhatóságra helyezi a hangsúlyt.

A Sun Odyssey 350 teste elődjéhez képest 15 centivel szélesebb, és az utóbbi időkben uralkodó trendnek megfelelően – főleg az első részben – jóval öblösebb, ami lényegesen tágasabb belső kialakítást tesz lehetővé. Oldalt – szintén az új idők jeleként – erőteljes él fut végig a vízvonal felett, a hajó orra enyhén negatív dőlésű. Az elődhöz képest kissé hátrébb helyezték az árbócot, így az extra önváltó fokot nagyobbra tudták méretezni. Ez megint két légy egy csapásra: egyszerű kezelhetőség, sportosabb vitorlateljesítmény. Alapfelszereltségként 110 százalékos génuával készül a hajó, ez a gyenge szeles hazai viszonyok közt szintén előny.

Az integrált orrsudár viszonylag hosszú, több mint egy méteres, ezen helyezkedik el a code 0 és genakker alsó rögzítési pontja. A horgony is ez alatt rejtőzik, előretolt, de némiképp védett pozícióban.

Két kormánylapát, két motor

A márka eddigi koncepcióját követve a hajót két, a test sarkába épített kormánylapát irányítja, hajtani viszont kétféle motor hajthatja. Az egyik egy hagyományos 29 lóerős Yanmar dízel, viszont belvízi használatra 6 kW teljesítményű Torqeedo Pod elektromos hajtással is rendelhető a Sun Odyssey 350, ami bizony nagy előny a magyar tavakon, ahol gyakorlatilag nagyon korlátozottan használható csak belsőégésű motor. A Jeanneau egyelőre nem beszél a villanyhajtás hatótávolságról, de a Torqeedo szerint 3-4 csomós sebességgel több órát is tud haladni a hajó elektromos üzemmódban.

A Sun Odyssey 350 fejlesztésekor fontos cél volt, hogy sokféle vízen lehessen használni a vitorlást. Tavi körülmények között az 1,49 m merülésű, oldalszárnyas, bulbás rövid kíl az ideális. Tengeren viszont az 1,98 méter merülésű, L formájú, bulbás hosszú kíl a nyerő, és készül még egy egyre inkább keresett, felhúzható kíles változat is, ennek merülése 1,24 és 2,54 méter között változtatható.

„az új 350-es kormányállásai mellé is összehozták a jellegzetes, rámpaszerűen emelkedő fedélzetet, ami azt eredményezi, hogy sehol nincs lépcső, a járófelület a hajó hátuljától a közepéig ferdén emelkedik”

Kényelmes beltér

A világos, sok ablakos szalonba csak három lépcső vezet le, és amit ott megpillantunk, az a tíz méteres kategóriában hagyományosnak számító elrendezés. A belmagasság legalább 1,85 méter, a konyha jobbra, a WC balra lett beépítve, előrébb pedig két szófa fogja közre a középen elhelyezett lehajtható lapú asztalt. A hajó orrában kétszemélyes, dupla szárnyas ajtóval elszeparálható tulajdonosi orrkabint találunk, hátul jobb oldalt pedig egy kétágyas kabin várja a vendégeket. A variálhatóság helyszíne a hajó bal hátulja: Itt dupla ágyas kabin vagy raktér közül választhat a megrendelő, viszont ha a rakteret választja, akkor teljes értékű zuhanyozót is beépítenek elé, ami megint csak ritka ebben a méretkategóriában.

A háromkabinos változat nyolc felnőttnek nyújt teljes értékű alvóhelyet, mivel a szalon szófái elegendő hosszúak ahhoz, hogy ott is tudjon két ember aludni.

A Sun Odyssey 350-en akkor sem lesz unalmas az élet, ha nincs szél. Az opcionális villanymotorral kényelmesen – és legálisan – be lehet majd vele hajózni a Balaton közepére, ahol tágas hátsó úszóplatformjával, kényelmes kokpitjával és a körbejárható fedélzetével pompás helyszínt biztosít egy barátokkal vagy családdal eltöltött fürdőzős naphoz.

Műszaki adatok

Teljes hossz orrsudárral: 10,94 m

Testhossz: 9,99 m

Vízvonalhossz: 9,38 m

Szélesség: 3,59 m

Merülés: 1,98/1,49/2,54 m

Üzemanyagtartály: 130 l

Tömeg: 5656 kg

Víztartály: 206/336 l

Motor teljesítmény: 29 LE

Villanymotor teljesítmény: 6kW

Standard vitorlafelület: 55 m2

CE kategória: A6 / B8 / C10 / D10

Szöveg: Balázs Viktor Kép: Jeannneau

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások