Sikert sikerre halmozni – még egy olyan neves hajógyártónak sem könnyű feladat ez, mint a Jeanneau. Hiszen a 2013-ban piacra dobott Sun Odyssey 349-ből az elmúlt tíz évben közel ezer darabot adtak el, ami figyelemre méltó teljesítmény a tíz méteres kategóriában. Közben persze a vetélytársaik sem aludtak, a verseny szorosabb lett, és ahhoz, hogy a 349 eredményességét tartani tudja az új 350-es, valami olyannal kellett előállni, ami egyedi, ami különleges, amit csak a lassan hét évtizede vitorlásokat építő Jeanneau tud.
Az uralkodó hajóépítési trendnek megfelelően a test szélesebb, és az orrészben öblösebb kialakítású, mint elődje
Volt honnan meríteni
Ötletért szerencsére nem kellett messzire menniük, hiszen nagyobb hajóik – Sun Odyssey 380, 410, 440, 490 – fedélzete már „walkaround”, azaz körbejárható kokpitos kialakítású, viszont eddig azt állították, hogy azoknál kisebb hajókon már nehéz lenne ezt a megoldást megvalósítani. Hogy ez csak a konkurencia altatására szolgáló taktika, vagy tényleges meggyőződésük volt, az valószínűleg soha nem fog kiderülni, de tény, hogy az új 350-es kormányállásai mellé is összehozták a jellegzetes, rámpaszerűen emelkedő fedélzetet, ami azt eredményezi, hogy sehol nincs lépcső, a járófelület a hajó hátuljától a közepéig ferdén emelkedik. Így aztán a kormányállásban tartózkodó hajósok, vagy a fürdőplatformról felkapaszkodó fürdőzők gyorsan és biztonságosan előre tudnak sietni a 350-es orrába, anélkül hogy akadályoznák őket a kokpitban tartózkodó utasok. Előnye még a walkaround fedélzetnek, hogy a kormány előtti csörlőket kívülről, állva is lehet kezelni, nem kell a kokpitpadra feltérdelni, és felállítani az esetleg ott ülő utast.
A rámpaszerűen emelkedő fedélzeten akadálymentesen lehet előre jutni. A bum felfelé áll, a kokpit fejterét növelve
Elhagyták az achtert
További kényelmes megoldás, hogy számos másik Jeanneau-modellhez hasonlóan ezen nincs achterstag, annak elhagyása pedig akár lehetővé teszi nagyobb, squaretopos grósz használatát (extra), amivel még gyorsabb lehet az elődjéhez képest amúgy is megnövelt vitorlafelületű 350-es. A hiányzó achter ráadásul megint csak megkönnyíti a közlekedést a hajó sarkában, kényelmesen felegyenesedve lehet járni ott, ahol más hajókban bujkálni kell az állókötélzet alatt.
Rudazat és vitorlázat
A hajó terve a Lombard Yacht Design és a Piaton Yacht Design munkája, és ahogy az eddigiekből is kiderült, a klasszikus Jeanneau értékekre, a könnyű használhatóságra, a jó menetteljesítményekre és a nyugodt, kényelmes vitorlázhatóságra helyezi a hangsúlyt.
A Sun Odyssey 350 teste elődjéhez képest 15 centivel szélesebb, és az utóbbi időkben uralkodó trendnek megfelelően – főleg az első részben – jóval öblösebb, ami lényegesen tágasabb belső kialakítást tesz lehetővé. Oldalt – szintén az új idők jeleként – erőteljes él fut végig a vízvonal felett, a hajó orra enyhén negatív dőlésű. Az elődhöz képest kissé hátrébb helyezték az árbócot, így az extra önváltó fokot nagyobbra tudták méretezni. Ez megint két légy egy csapásra: egyszerű kezelhetőség, sportosabb vitorlateljesítmény. Alapfelszereltségként 110 százalékos génuával készül a hajó, ez a gyenge szeles hazai viszonyok közt szintén előny.
Az integrált orrsudár viszonylag hosszú, több mint egy méteres, ezen helyezkedik el a code 0 és genakker alsó rögzítési pontja. A horgony is ez alatt rejtőzik, előretolt, de némiképp védett pozícióban.
Két kormánylapát, két motor
A márka eddigi koncepcióját követve a hajót két, a test sarkába épített kormánylapát irányítja, hajtani viszont kétféle motor hajthatja. Az egyik egy hagyományos 29 lóerős Yanmar dízel, viszont belvízi használatra 6 kW teljesítményű Torqeedo Pod elektromos hajtással is rendelhető a Sun Odyssey 350, ami bizony nagy előny a magyar tavakon, ahol gyakorlatilag nagyon korlátozottan használható csak belsőégésű motor. A Jeanneau egyelőre nem beszél a villanyhajtás hatótávolságról, de a Torqeedo szerint 3-4 csomós sebességgel több órát is tud haladni a hajó elektromos üzemmódban.
A Sun Odyssey 350 fejlesztésekor fontos cél volt, hogy sokféle vízen lehessen használni a vitorlást. Tavi körülmények között az 1,49 m merülésű, oldalszárnyas, bulbás rövid kíl az ideális. Tengeren viszont az 1,98 méter merülésű, L formájú, bulbás hosszú kíl a nyerő, és készül még egy egyre inkább keresett, felhúzható kíles változat is, ennek merülése 1,24 és 2,54 méter között változtatható.
„az új 350-es kormányállásai mellé is összehozták a jellegzetes, rámpaszerűen emelkedő fedélzetet, ami azt eredményezi, hogy sehol nincs lépcső, a járófelület a hajó hátuljától a közepéig ferdén emelkedik”
Kényelmes beltér
A világos, sok ablakos szalonba csak három lépcső vezet le, és amit ott megpillantunk, az a tíz méteres kategóriában hagyományosnak számító elrendezés. A belmagasság legalább 1,85 méter, a konyha jobbra, a WC balra lett beépítve, előrébb pedig két szófa fogja közre a középen elhelyezett lehajtható lapú asztalt. A hajó orrában kétszemélyes, dupla szárnyas ajtóval elszeparálható tulajdonosi orrkabint találunk, hátul jobb oldalt pedig egy kétágyas kabin várja a vendégeket. A variálhatóság helyszíne a hajó bal hátulja: Itt dupla ágyas kabin vagy raktér közül választhat a megrendelő, viszont ha a rakteret választja, akkor teljes értékű zuhanyozót is beépítenek elé, ami megint csak ritka ebben a méretkategóriában.
A háromkabinos változat nyolc felnőttnek nyújt teljes értékű alvóhelyet, mivel a szalon szófái elegendő hosszúak ahhoz, hogy ott is tudjon két ember aludni.
A Sun Odyssey 350-en akkor sem lesz unalmas az élet, ha nincs szél. Az opcionális villanymotorral kényelmesen – és legálisan – be lehet majd vele hajózni a Balaton közepére, ahol tágas hátsó úszóplatformjával, kényelmes kokpitjával és a körbejárható fedélzetével pompás helyszínt biztosít egy barátokkal vagy családdal eltöltött fürdőzős naphoz.
Műszaki adatok
Teljes hossz orrsudárral: 10,94 m
Testhossz: 9,99 m
Vízvonalhossz: 9,38 m
Szélesség: 3,59 m
Merülés: 1,98/1,49/2,54 m
Üzemanyagtartály: 130 l
Tömeg: 5656 kg
Víztartály: 206/336 l
Motor teljesítmény: 29 LE
Villanymotor teljesítmény: 6kW
Standard vitorlafelület: 55 m2
CE kategória: A6 / B8 / C10 / D10
- A mosdó környékén is világos bútorlapokat, és hangulatos indirekt megvilágítást használtak
- A hátsó raktárhelység nem csak a zuhanyozóból, hanem fentről, a kokpitból is elérhető
- A 15 centis szélességnövekedés jót tett a hátsó kabin méretének is. A kis polcon még a reggeli kávé is elfér
- A szalonasztal lapjának két külső harmada használaton kívül lehajtható, így könnyebb a közlekedés
- Az orrkabin ágya nem járható körbe, és lábbal előre lehet benne aludni
- Kompakt kis konyha, de mindent tud, ami a fedélzeten utazók jóllakatásához szükséges
- A kabin szófái elég hosszúak ahhoz, hogy két felnőtt is tudja alvóhelynek használni azokat
Szöveg: Balázs Viktor Kép: Jeannneau