A Magyar Vitorlás Szövetség fotótárának tanulmányozása közben tűnt fel többeknek is, hogy egyik-másik hajón olyan versenyzők is felbukkantak, akik a nevezési listákon nem szerepeltek az adott egység csapatában. Ez alapvetően szabálytalan eljárás, ami több szakmai és sportszerűségi kérdést is felvet, valamint aminek komoly következményei is lehetnek – tette közzé a szövetség honlapja, a hunsail.hu.
Elsőként mindjárt itt a felelősség kérdése. Azzal, hogy olyan személy szerepel a hajón, aki nincs benevezve, bármilyen esemény vagy rendkívüli esemény, baleset bekövetkeztekor azonnal felelősségi vákuum alakulhat ki, hiszen előfordulhat, hogy a valóságban éppen az a személy hibázott, aki a nyilvántartások szerint hivatalosan nem is volt a hajón. Túl azon persze, hogy a kapitány minden eseményért felelős, ami a hajón történik, egy ilyen helyzetben megállapíthatatlan is lehet a felelősség, ami finoman szólva is bizarr.
(képünk illusztráció)
Másodikként komoly sportszerűségi problémákat is felvethet ez a gyakorlat, hiszen az adott egység messze nem nyílt kártyákkal játszik, ez olyan – természetesen csak a hasonlat kedvéért -, mintha mondjuk, a Fradiban egyszer csak pályára futna Lionel Messi, nyilván mindenki legnagyobb elképedésére. Versenyezni csak azzal a csapattal lehet, amelynek tagjait előzetesen jelölte a kapitány a nevezési procedúra során a fedélzetre.
Harmadrészt a sportorvosi szempontjából is teljességgel szabálytalan a fantomemberekkel való versenyzés, hiszen az érvényes sportorvosi igazolás megléte alapfeltétele bármiféle versenyen való részvételnek. Ilyen esetben viszont nem lehet ellenőrizni az érvényes sportorvosi és versenyengedély meglétét. Ez a mellett, hogy élből érvénytelenné teszi az adott versenyző és hajó részvételét és eredményét, abból a szempontból is rendkívül aggályos, hogy amennyiben bármi történik éppen a be nem nevezett versenyzővel, ismét csak tisztázhatatlan a felelősség kérdése.
Nem titok, hogy a vitorlázás nem kétfilléres sportág. Így feltehetően minden versenyző, résztvevő tisztában van az arányokkal is, azaz nehezen lenne életszerű azzal indokolni a jelenséget, hogy a benevezettek számánál több versenyzővel vitorlázó csapatok valójában pénzügyi megfontolások miatt neveznek kevesebb főt. A nagyhajós versenyeken résztvevő hajók ugyanis olyan értéket képviselnek, amihez képest néhány csapattag nevezési díja nem is értelmezhető összeg.
(képünk illusztráció)
A Magyar Vitorlás Szövetség az eddigi tapasztalatok alapján a saját versenyein szigorítja a verseny közbeni és utáni szúrópróba szerinti ellenőrzést és zéró toleranciát alkalmaz a be nem nevezett versenyzőkkel részt vevő egységekkel szemben. Azaz a technikai bizottság és a versenyrendezőség képviselői szigorúbban ellenőriznek majd verseny közben is és nem lehet majd „kidumálni”, hogy a nevezéskor nem rögzített személy mit is keres voltaképpen a versenyben lévő hajón, hanem jó eséllyel a kizárással is szembe kell nézni az ilyen gyakorlatot alkalmazó csapatnak. A sportszerűség kapcsán a szóban forgó gyakorlata 69-es szabályba ütközik, s ennek alkalmazása nagyon súlyos büntetéssel – akár eltiltással is – is járhat.