Az 55. düsseldorfi hajókiállítás idén nehezített körülmények között zajlott, nyitáskor a csikorgó hideg, később pedig a sztrájkoló vasutasok vehették el az odalátogatni szándékozók kedvét. Kevesebb jegy is fogyott mint az előző évben, de a kiállítók nem voltak elégedetlenek, sőt, sokuk több szerződést írt alá a helyszínen, mint tavaly. Volt is miből válogatni a 67 országból érkezett 1500 kiállító standján, és az új vitorlások közt jó néhány olyan hajó volt, amiből bizonyára látni fogunk hazai vizeken is.
Világpremierek:
Halberg-Rassy 69
A svéd gyártó valaha készült leghosszabb modellje mondjuk pont nem tavi méretű és felépítésű, műszaki adatai lehengerlőek: 22,22 méter a hossza, 5,9 méter a szélessége, 31,3 méter magasra nyúlik a vízvonal felett, 46 tonna a vízkiszorítása, és 2,7 méter a merülése. De nem ez a lényeg. Hanem az a kifinomult, kidolgozott, minőségi és csúcsra járatott luxus, ami ezt a márkát híressé tette. A kokpit a hajótest közepén, védetten helyezkedik el, benne két kormányállással. Ha a tulajdonos úgy rendeli, akkor a gigantikus méretű hajó akár családi csapattal is üzemeltethető. A vitorlákat gombnyomásra lehet felhúzni és trimmelni, a csörlők hidraulikusak. A beltér padlószintje a hajó teljes hosszában azonos, az ablakok óriásiak. Szavakkal nehéz leírni a hajó kialakítását, inkább keressék fel a gyártó honlapját és tegyenek virtuális sétát a 69 lábas test gyomrában, akár VR szemüveggel, merthogy erre is alkalmas az applikáció. Hogy mennyi a bárka ára? Több mint kétmilliárd forint.
Jeanneau Sun Odyssey 350
A Jeanneau régóta a vásárlók egyik nagy kedvence a tíz méteres kategóriában, úgyhogy az új modell tervezésekor nagy volt a tét. Az eredmény magáért beszél, nagyobb hajóik után ezen is összehozták a körbejárható decket, ami azt jelenti, hogy sehol nincs lépcső, a fedélzet járófelülete a hajó hátuljától a közepéig rámpaszerűen emelkedik. Achterstag sincs, így a kormányállásban tartózkodó személyek, gyorsan és biztonságosan előre tudnak sietni a hajó orrába, anélkül hogy akadályoznák őket a kokpitban tartózkodó csapattagok. Az achter elhagyása lehetővé teszi nagyobb, squaretopos grósz használatát, amivel még gyorsabb lehet az elődjéhez képest amúgy is megnövelt vitorlafelületű 350-es. Nem kell jósnak lenni hozzá, ez a hajó nálunk is népszerű lesz, arra fogadni mernék.
Dufour 44
A 37-es és a tavaly bemutatott 41-es után megérkezett az új generáció harmadik képviselője, a 44-es. A Felci Yacht Design által tervezett 13,1 méter testhosszúságú hajó öblös orrkialakításával, és az oldalán hosszan végignyúló élekkel tűnik ki vetélytársai közül. Ezek az élek a test torziós merevségét is növelik, illetve lehetővé teszik, hogy kevesebb plusz merevítést használjanak. Akárcsak a Jeanneau 350-esnél, úgy itt is prioritás volt, hogy a kokpitból gyorsan előre lehessen jutni. A Dufour ezt egy, a kormányállás és a kokpit ülőpadja közé épített lépcsővel oldotta meg, kissé körülményesebb, de mégis hasznos megoldással. A kabinban a hatalmas térkínálat tűnik fel, és a hatszög alakú ebédlőasztal; a kiépítési lehetőségek sokfélék. a Dufour 44 alapfelszereltségként 50 LE-s motorral érkezik, de a la Rochelle-i jachtépítők alternatív megoldásként 27 kW teljesítményű „Smart Electric” elektromos hajtást is kínálnak. Ez öt órás üzemelést tesz lehetővé öt csomó sebességgel haladva.
Moody DS48
A 2007 óta a Hanse tulajdonába tartozó brit márka másfél évtizeddel ezelőtt mutatta be első, innovatív deckszalonos koncepcióját. Ennek továbbfejlesztése az új DS 48-as, amelyben a belső tér szalon részének padlója az eredeti elgondolásnak megfelelően egy szintben van a mélyített kokpit padlózatával, így egybenyitva hatalmas, lépcsőzés nélküli térben mozoghatnak a hajózók. A kabint csatornaszerűen kialakított, merev korlátos, könnyen körbejárható deck veszi körül, ami nyugtalanabb tengerjárás esetén nagy biztonságérzetet ad. A DS48-nak két forstágja van, egy az önváltó foknak, egy pedig a reachernek, így vitorlaváltáshoz senkinek nem kell a foredeckre előremenni, és másik vitorlát felhúzni. A külső kormányállás helyett rossz idő esetén a hajót belülről, az autopilot távirányítójával is lehet vezetni. A csodálatos körpanorámát kínáló szalon előtt, néhány lépcsőfokkal lejjebb található a lakórész a kabinokkal és vizesblokkokkal. Itt mutatkozik meg az elrendezés további előnyeként, hogy a lakórész a zajt keltő és meleget árasztó motortól a lehető legtávolabb van.
További újdonságok:
Bavaria C 46
Ez igen! A Bavaria menetelése folytatódik, a vadonatúj C 46-tal újabb Európai év hajója díjat zsebeltek be idén. Az ismételten Maurizio Cossutti által tervezett hajó formailag követi a C42-es és C38-as által kijelölt irányt, azaz maradt a jellegzetes V orrkialakítás, a stabilitást javító él a vízvonal felett, és az extrém széles farrész. A C 46 egyik erőssége, hogy a fedélzeten és a belső részen is számtalan elrendezési lehetőséget kínál, például akár hat csörlő is rendelhető, attól függően, hogy a vevő a sportosságot preferálja, vagy csak a családdal szeretne kényelmesen vitorlázgatni.
A nagy test hatalmas belső teret rejt, ami akár öt kabinra is felosztható, valamint a vizes blokkok és külön zuhanyzók elrendezését illetően többféle lehetőség és megoldás kínálkozik. A vitorlázat – akárcsak a kisebb testvéreknél – alapfelszereltségként egy grószt és egy önváltó fokot tartalmaz, a genakker vagy code 0 használatához pedig ott a testbe belesimuló kialakítású orrsudár.
Beneteau Oceanis 37.1
Kilenc év után a Beneteau nyugdíjazza egyik legsikeresebb modelljét, a 38.1-et és helyette az új Oceanis 37.1-gyel indul harcba a népszerű tizenegy méteres osztályban. A hetedik Oceanis generáció tagjaként érkező hajónak a fedélzete nagyon nyitott, achterstagja nincs. Ez a konfiguráció már sikeres volt az Oceanis 30.1 és az Oceanis 34.1 esetében. A vitorlázat méretezése nagyvonalú, ami jó menetteljesítményeket tesz lehetővé. Annak érdekében, hogy a hajó még kis létszámú személyzettel is jól manőverezhető legyen, minden manővert a két hátsó csörlő segítségével lehet végrehajtani. A tulipán keresztmetszetű hajótest lehetővé teszi, hogy a hajó kialakítása a vízvonal alatt még inkább fokozza a jó menetteljesítményeket és a stabilitást. A fedélzeten tikfa helyett egy iroko nevű afrikai fafajtát használnak, mely a gyártó szerint homogén színű és különösen tartós. Az Oceanis 37.1 elektromos hajtással is rendelhető, ez érdekes versenyelőnyt jelenthet a Balatonon, ahol tilos a belsőégésű motor használata.
Flaar 24
Nem csak a magyar vitorlázók, hanem a magyar vitorlás hajók is egyre nagyobb figyelmet keltenek a nemzetközi porondon. Itt van például a paloznaki Flaar legújabb tavi sporthajója, a 24-es, ami az Európai Év Hajója elődöntősei közé is bekerült, ami nem kis presztízs. A Déry Attila és Bendzsel Tamás által megálmodott multifunkcionális balatoni daysailer, mindössze 750 kg-os súlyának, 2,5 méteres szélességének, és gombnyomásra felhajtható tőkesúlynak köszönhetően könnyen sólyázható és trélerezhető. A hajótest és az árbóc teljes karbon kompozit konstrukció, a testforma kis közegellenállású, vitorlázata modern, jól variálható. Genuája a diamond stágolás miatt szűkebbre húzható be, a tetszőleges pozícióban rögzíthető tőkesúly miatt pedig a laterál súlypont hátrébb helyezhető, a luvgierigség elkerülhető, sőt, sekély partszakaszon vagy kikötőkben is vitorlázható, és a hínárosodás miatt sem kell aggódni. A fedélzet alatt négy hálóhely található, felárért még hűtőszekrényt is lehet rendelni bele.
Hanse 410
Az északnémet hajógyár 2021 óta dolgozik együtt a Berrett-Racoupeau tervezőirodával, a 410-es a harmadik általuk konstruált modell, és egyértelműen a korábbi Hanse 510 és 460 stílusát követi. A hajótest szélessége óriási, a letompított élek a meredek, hullámtörő orrtól egészen a hajó végéig futnak. Utóbbiaknak köszönhetően erősödő hullámzásban kevésbé bukdácsol a hajó, és kevesebb felfröccsenő víz éri el a fedélzetet. A vízvonal keskeny, a nedvesített felületet a lehető legkisebbre vették. A környezettudatosság egyre fontosabb a német gyártó számára, rendelhető például újrahasznosított poliészterből készült Elvstrom vitorla, zöld energiát adó üzemanyagcella, a fedélzetbe integrált napelemcsoport vagy elektromos hajtás. Ugyanígy kulcsfontosságú számukra az ergonómia, az összes kötél, csörlő és kezelőszerv karnyújtásnyira, vagy közelebb van a kormányoshoz, így a hajó akár egyedül is vezethető. A széles far előnye nem csak a tágas kokpitban, hanem a hatalmas méretű achterkabinokban is megmutatkozik.
Jeanneau Sun Fast 30
A vitorlás versenyzők számára a One Design hajók jelentik a legsportszerűbb megmérettetést, hiszen az azonos hajók egyenlő esélyeket teremtenek a versenyzőknek. Az új Sun Fast 30 OD a Mini 6.50 és a Class 40 közötti űrt tölti ki, és a Jeanneau és a Multiplast, a bretagne-i offshore versenyek nagy specialistája együttműködéséből származik. A Jeanneau Sun Fast 30 One Design meglehetősen telített piacra érkezik, ahol olyan versenytársak uralják a terepet, mint a Beneteau Figaro 3, a német Dehler 30 One Design vagy a saját házból származó Sun Fast 3300. Míg azok a típusok azonban a Class 40 és Imoca 60 versenyek előszobájának számító hosszú távú egy- és kétkezes regattákra fektetnek nagyon nagy hangsúlyt, addig a Sun Fast 30 OD az előbb említetteknél elfogadhatóbb áron az amatőröket és a fiatal vitorlázókat célozza. A kilenc méteres test fröccsöntéses eljárással készül, aminek a gyártó szerint nagyobb merevség, kisebb tömeg és újrahasznosíthatóság a legfőbb előnyei.
Maxus 35
A lengyel Northman hajógyár kis méretű hajóival stabil rajongótábort épített ki magának, és 2007 óta a tíz méteres kategóriában is szerepel a Maxus 33-mal. 2011-ben ráncfelvarráson esett át a típus, idén pedig egy vadonatúj 35 lábas vitorlással jelentkeztek, ami az Év Európai Hajója díj elődöntősei közé is bejutott. Nem okoz meglepetést, hogy ez a lengyel hajó is jól belőtt árával, jó felszereltségével és minőségi szerelvényezésével próbál szeletet hasítani magának a neves vetélytársaktól zsúfolt tíz méteres kategóriában. Formai kialakítása jellegzetes: a szabadoldal a hajó eleje felé egyre magasabb, a kajütablak formája is rendhagyó, kicsit deckszalon érzetet keltő. Az alapból grószból és génuából álló vitorlázat méretezése nem a sportosságra céloz, a trendnek megfelelő széles hátsó kialakítás nagy kokpitot tesz lehetővé. Opcióként fürdőplatform is rendelhető hozzá, és tavi használatra készül kétféle felhúzható svertes, kis merülésű, más vitorlázatú és felszereltségű változata is, de annak neve Maxus 34-es.
X-Yachts XC 47
„Új korszakot akarunk bevezetni nyílt tengeri yachtok terén!” – állítja az X-Yachts vezérigazgatója, és ezzel meglehetősen magasra tette a lécet az újonc előtt. A 47-es az új XC sorozat első modellje, és az első „fél”-fedélzeti szalonnal rendelkező vitorlás, amelyet a dán hajógyár valaha épített. A gyári konstruktőrcsapat számára az egyszerűség, a biztonság és a kis létszámú személyzet számára is problémamentes kezelhetőség kiemelten fontos volt a tervezés során. Így a kormányos mindent a helyéről, egyedül tud kezelni. A hajó farrésze eltér a márkától eddig megszokottól, a test formája és a szerkezetet erősítő acélváz használata viszont maradt. Az erős terhelésnek kitett helyeken még karbon erősítéseket is bevetettek és egy érdekes módszert is használtak a fejlesztés során: A fejlesztés részeként nem csak teljes méretű makettet építettek, hanem meg is döntötték azt. Így a dőlt hajóval vitorlázást is valósághű körülmények között tudták tesztelni. Ez az eljárás eddig egyedülálló a yachtépítésben.
Ez már tizenkettő!
A cikkben bemutatottakon kívül persze még rengeteg izgalmas rengeteg újdonság, volt itt egy tucatnyi válogatás, aminek a nevére érdemes rákeresni az interneten:
Arcona 50, Baycruiser 21, Beneteau First 36, Contest 50 CS, Dufour 41, Elan Impression 43, Pointer 30, Jeanneau Yachts 55. RM 1380, Saffier Se24 Lite, Sunbeam 29.1, Swan 58
Szöveg: Balázs Viktor Kép: gyártók