Amikor három éve először látogattuk meg a Bavaria balatonlellei központját, már akkor is elállt a szánk. Konkrétan (többek között) azt írtuk róla: a német márka hazai forgalmazójának szervize akkora, mint egy hajógyár – pedig nem gyártanak, csak javítanak, karbantartanak. Akkor 24 hajó fért el fedett helyen náluk – most még egy tucatnyival több. És nem a kicsikből…
Hatalmas bemutatóterem
A legnagyobb különbség azonban az, hogy immár egy ipari méretű bemutatótermük is van, ahol ottjártunkkor éppen négy, igencsak méretes hajó állt bent, mögöttük magas rámpa, ahonnan egyből a hajók fedélzetére lehet lépni. Nagyjából olyan az egész, mint amit a Boot Düsseldorfon láthatunk a nagy forgalmazók standjainál – vagy amilyeneket a Budapest Boat Show-n is láthattunk, amikor még voltak kint méretes vitorlások.
A hatalmas, vadonatúj hangárban berendezett saját kis kiállítás láttán könnyű megérteni, miért nem láthatjuk a Bavaria hajóit (ahogy egyébként a többi nagy márkáéit sem) a budapesti expón. „Végre van lehetőségünk fedett, száraz helyen, saját készleten lévő hajókat mutatnunk a vásárlóknak a saját telephelyünkön. Így nem kell sietniük az érdeklődőknek, nem tapossák egymás sarkát a sorban, hogy feljussanak a hajókra, és nem kerülgetik egymást a fedélzeten, mint a hajókiállításokon” – magyarázta Lange Péter, a Bavaria hazai vezérképviseletének vezetője.
Hajósétány
Fönt az irodában ülünk, ahonnan hatalmas üvegfelületen át nézhetünk le a hajókra. Az ajtótól indul a „hajósétány” (lombkoronasétány nem lehet, mert itt nem fák, hanem hajók vannak, ugyebár), amely a hajók farával azonos magasságban húzódik végig a szemre 30 méter széles terem hátsó fala mentén. A kiállítóteremben épp egy Cruiser 37-es, egy C38-as, egy C42-es és egy Cruiser 36-os állt. Egy vevő pedig éppen ismerkedett a rendelésére érkezett hajóval. „A lépcsőhöz és a fedélzetre szeretnék még néhány lámpát, ahogy megbeszéltük” – egyeztet Péterrel, aki nyugtázza az igényt. Rákérdezek, és megtudom: az történik, amit sejtettem. Az ügyfél a vízretétel előtt kért még néhány extrát a hajóba, éppen azokat egyeztetik és szerelik be.
Itt kerül fel a deckburkolat is, de az sem gond, ha sokkal komolyabb munkát kell elvégezni. A szomszédos hangárban például egy totálisan kibelezett motoros éppen teljes gépészeti- és elektromos átalakításon esik át. Szó szerint bármit meg tudnak csinálni.
Hajómosó. Hogy mi?
A vadonatúj hangárépület középső szekciójában egy C45-ös áll. Tiszta víz mindenhol. „Ez a hajómosó” – mondja Péter teljesen természetesen hangon. Mintha egy ilyen létesítmény létezése tök normális lenne. Mert ha van autómosó, akkor van hajómosó is, nem? Kicsit nagyobb ugyan, akár egy kamion is beférne, de ettől még „csak” egy sima mosó. Pont olyan, mint máshol.
Ja nem, mert másnak nincs ilyen.
Persze egy ilyen helyiség nem éppen létszükséglet, hiszen hajót mosni lehet a kikötőben a parton is, szokás is ott csinálni, szép nagy habfoltot hagyva a földön. Vagy a Balaton vizén ringatózva. „Nálunk zéró környezetszennyezéssel jár a hajómosás. Ráadásul sokkal egyszerűbb itt elvégezni a munkát, mint a kikötőkben bénázni vele. Itt minden hajót le tudunk mosni, mielőtt vinnénk vízre tenni” – magyarázza a munkafolyamatokat Lange Péter.
„All inclusive” szolgáltatáscsomag
A Bavaria központja azonban a látszat ellenére nem a várt „wow-hatás” elérése érdekében épült – bár a legtöbb látogatóból ezt váltja ki. Hanem egy olyan ipari környezet, ahol teljeskörű szolgáltatáscsomagot kínálhatnak az ügyfeleknek. „A legtöbb új hajónk tulajdonosa kényelmesen ránk hagyatkozik a hajókkal kapcsolatos mindenféle tennivaló elvégzése terén. Kérésre az ügyfél távollétében is ki tudjuk emelni a hajót, elhozzuk ide, elvégezzük a téliesítési munkákat, átvizsgálunk mindent és megjavítjuk, amit esetleg kell. Egész télen letakarva, kívánságra akár fedett csarnokban tároljuk a hajót. Aztán tavasszal elvégezzük a felkészítési munkákat, ha kell, algagátlózzuk a hajót, aztán a kikötővel egyeztetve visszük és vízre tesszük, beüzemeljük. A tulajdonosnak nincs semmi tennivalója az első kifutás előtt, csak jön, felszáll a hajóra és már futhat is ki vele” – foglalta össze a fullextrás „all inclusive” szolgáltatási csomagjukkal kapcsolatos tudnivalókat a Bavaria képviseletének vezetője.
Közel 2500 négyzetméternyi fedett terület, tucatnyi szakember, saját lakatosműhely, ahol saját hajószállító trailerek is készülnek, hajómosó, ügyfélváró, bemutatóterem és irodák, kamionok, traktorok… Nos, a lellei Bavaria-központ kb. olyan attraktív lehet az ügyfeleknek, mint amilyen demonstratívan demoralizáló a konkurenseknek.
Algagátlás 10 évre?
A Bavaria hajók forgalmazása mellett egy új területtel bővült a Royal Silver Kft. szolgáltatáscsomagja: immáron a Coppercoat különleges algagátló forgalmazója is. Erről azt kell tudni, hogy 10-12 évig nyújt védelmet. Vagyis viszlát évenkénti csiszolás és kenegetés! Egyelőre csak Bavaria-tulajdonosoknak kínálják, de hamarosan nyitnak más márkák felé is. A forgalmazó szerint kicsit több, mint kétszer annyiba kerül ezzel kezelni a hajót, de a harmadik évtől már megtérül. És mennyi munkát lehet vele megtakarítani! De vajon megéri ezt egy szervizközpontnak kínálnia? Lange Péter szerint igen, mert bár veszítenek némi bevételt, de nyernek sok elégedett ügyfelet. Hosszú távon pedig csak ez számít – és a Bavariánál hosszú távra gondolkodnak.
Szöveg: Lénárt Attila, Kép: VM, Böröczky Bulcsú