Nincs is hajóm, illetve, ha precíz szeretnék lenni, akkor kikötőben tartható hajóm nincs, csak egy kis jolléban és egy kiszuperált katamaránban van némi résztulajdonom. Miért is érdekel akkor mégis ez a téma engem ennyire? Bizony a hajós, vitorlás témában komoly belső késztetéssel rendelkezem. Egyrészt édesapánk kisgyerekként ismertette meg velem és bátyámmal ezt a sportot, a természetjárást, a túravitorlázást. Másrész az Ő általa ’67-ben alapított Szántódi Vitorlástábort visszük tovább olyan nagy sikerrel, hogy nem ritka, hogy 100 fős, tanulós tábor indulhat útjára, ami így már egy vitorlás fesztivállá nőtte ki magát. Minden évben szervezünk felnőtteknek túratábort is, mikor a Balatont megkerülve, vagy részben megkerülve élvezzük ezt a sportot, a természetet egy jó társaságban. Aktív kikapcsolódásként túrázunk, mely alkalmával mostanában mindig szembesülünk a kikötők túlzsúfoltságával és a szabad kikötőhelyek, valamint vendéghelyek hiányával. A vitorlástábort egyesületi formában – jelenleg már mindenkitől függetlenül a Szántódi Vitorlás Egyesület keretein belül – nem profitorientált vállalkozásként, hanem társadalmi munkában végezzük, számos hasonlóan gondolkodó sporttársunk segítségével. Önköltséges áron nyújtjuk ezt gyerekeknek, fiataloknak és felnőtteknek egyaránt, akik egy jelentős részének csak ennyi vitorlázás jut egy évben, akiknek nincs más lehetőségük erre a sportra, vagy éppen csak ennyit szeretnének belőle, esetleg ennyit tudnak rá áldozni. Ez a küldetésünk! Ebben a szellemben felnőve, és ezt a szemléletet továbbadva folytatjuk, és tesszük minden évben, ami magyarázata a tenni akarásomnak, hogy szeretett sportunkat fejlesszük és népszerűsítsük. Sajnos azonban évek óta tapasztaljuk azt a lehetetlen helyzetet, hogy se kikötőhely se vendéghely nincsen és minden új beruházást valamilyen zömében mondva csinált indokkal elgáncsolnak.
Nincs szabad kikötőhely
Jelenleg ott tartunk, hogy nem hajót vásárolni probléma a Balatonra, mert kisebb értékű hajók már igen széles réteg számára elérhetők, hanem hogy nincs szabad kikötőhely. Így aki ma hajót szeretne vásárolni, annak előbb kikötőhelyet kell szereznie. Ez komoly feladat, hisz a legtöbb kikötőben komoly várólista alakult ki a bérelhető helyekért. Ez azért szomorú, mert elveszi ennek a sportnak, hobbinak, kikapcsolódási formának a lehetőségét azoktól, akik nem jutnak helyhez. Tisztában vagyok vele, hogy a kikötők zömét ugyan vitorláshajókkal telítették meg, de jelentős részüket mégsem használják, vagy alig használják. Ez sajnos sok mindennek köszönhető, de leginkább a szabályozásoknak, mivel korábban elektromos motorosok nem igazán voltak és belsőégésű motorost pedig nem lehetett használni, ezért vitorláshajónak álcázott hajókat használtak. Ezek egy jelentős része elektromos motorosra fog cserélődni a közeljövőben, mert egyre elérhetőbbek azok. Ezek miatt hamarosan új hajóként is egyre nagyobb számban fognak megjelenni az elektromos motoros hajók. De mi ezzel a baj? A motorcsónakos is ember, hajós. Engedjük meg nekik is élvezni a Balatont, hisz az mindenkié! Nekik is kikötőhelyre van szükségük ahhoz, hogy túrázzanak, vagy kikapcsolódjanak, vagy élvezzék a természetet, akár vízről is. Nem közösíthetünk ki senkit, nem vehetjük el senkitől ezt a lehetőséget, ahogy tőlünk vitorlázóktól sem.
Nincs elég vendéghely
Minden évben túrázunk, de vitorlástáboraink alkalmával, valamint mikor szimplán csak saját magunk kikapcsolódása, szórakozása érdekében vitorlázunk, vagy éppen egy vitorlásverseny helyszínére szeretnénk eljutni, tapasztaljuk, hogy alig vannak vendéghelyek, szabad meg szinte egyáltalán nincs. A szezonban gyakorlatilag lehetetlen több hajóval egyszerre egy kikötőbe menni hétvégén, de lassan már hétköznap és szezonon kívül is problémába ütközik a kikötés. Van olyan kikötő, ahol pedig egyáltalán nem fogadnak vendégeket, vagy ha fogadnak, nem nézik jó szemmel, és olyan magas napi vendégdíjat kérnek, ami egyszerűen nem éri meg, inkább továbbáll az ember.
Élénkíti a turizmust
A balatoni turizmus átalakulóban van. Sajnos egyre kevésbé számíthatunk a külföldiekre. A helyi vállalkozásoknak pedig jót tenne az újra megélénkülő turizmus. A tavasz katasztrofális, a nyár eleje június végéig lehangoló, a szezon mindössze július elejétől augusztus közepe-végéig korlátozódott, ami után kiürül a Balaton. A hajós szezon ennél jóval hosszabb, a “legelvetemültebbek” már április elejétől megkezdik a hajózást és egészen november végéig ki is tartanak. A kevésbé “átszellemültek” is május elejétől egészen szeptember végéig élvezik a Balaton szépségét. Szóval, a hajós turizmus élénkíti, a nagyobb pedig még jobban növelné a helyi vállalkozások forgalmát, egy kikötő pedig általános turisztikai célponttá válhat, illetve azzá lesz. Ennek több oka, is van, egyrészt mert szép, a hajók jól néznek ki, a kikötőben sétálás romantikus, és még több lehetőséget biztosít arra, hogy megcsodálhassuk a Balaton szépségét.
Munkahelyet teremt
Természetesen maga a kikötő építése eleve sok munka. Sokszor pedig helyi vállalkozók is részesülnek belőle. Nem kérdés, hogy egy kikötő üzemeltetéséhez is munkaerőre van szükség, amire zömében helyi munkavállalót szerződtetnek, akiknek ez akár szezonon kívül is munkát biztosíthat. Még egy kisebb kikötő is, a hozzá kapcsolódó kiszolgáló egységekkel, valamint az oda települő vendéglátó egységek és szolgáltatások létrejöttével is, legalább 20 embernek biztosíthatnak munkalehetőséget.
Fejlődik a város
Az adott helység életét mindig felrázza egy beruházás. Pláne, ha az hobbi, sport, valamint kikapcsolódási lehetőség és még turisztikai célpont is. Főleg, ha nem csak bennfenteseknek készül. Egy kikötő a közforgalom számára is részben megnyitható, nem lesznek elzárva annak látogatásától sem a helyi emberek, sem a turisták. A városnak új lehetőséget ad, újabb terület válik kihasználttá, rendezetté, ami a hozzá kapcsolódó környéket is vonzó célponttá, értékesebbé teszi. Ráadásul egy ilyen beruházás nem hasonlítható össze egy öncélú part menti beton óriás apartmanház építésével, mert sokkal kisebb, a parti sávban épülő, nagy létesítményt nem igénylő, a sportot, hobbit adó, kikapcsolódást, pihenést, szórakozást biztosító lehetőség. Ha ez nem volna elég, maga a kikötő üzemeltetése és a vonzáskörébe települő vendéglátó egységek, valamint szolgáltatások hozzájárulnak helyi adók formájában az adott helységek költségvetéséhez.
Megállítja a drágulást
Évről-évre szomorú tendencia, hogy az ugyan aktív, de nem túl jó anyagiakkal rendelkező vitorlázók kiszorulnak a kikötőkből, kisebb hajóikkal, mert nem tudják kifizetni a szezonális bérleti, tárolási és egyéb szolgáltatási díjakat. Sok esetben nemhogy eléri, hanem meghaladja ez a költség hajójuk értékét. Szóval, olyan sportemberek, túrázók veszítik el általuk űzött sportjuk és hobbijuk gyakorlásának, élvezésének lehetőségét, akiknek életük része ez a tevékenység. Mindezt azért, mert a szűkös kínálat felveri az árakat, és a bérleti díjakat.
A (már lezárt) petíció
Támogatom a balatoni hajós turizmus fejlődésének ügyét azzal, hogy a településrendezési tervekben, kikötő létesítésének lehetőségére kijelölt partszakaszokon (pl.: Siófok, Révfülöp, Balatonföldvár stb.) a természetvédelmi előírások teljeskörű betartása mellett, kikötőhelyek létesüljenek megfelelő számú, de kikötőnként legalább 10 kijelölt vendéghellyel. Ha egyetértesz, akkor kérlek írd alá a petíciót!
Szöveg: Szentandrási-Szabó Attila, Kép: Börczky Bulcsú
A témával bővebben is foglalkozunk a Vitorlázás Magazin 2022/2-es számában.