Mindig van valami – minden nap, mindig jön valami – énekli Rick Springfield a világ talán legoptimistább dalában (Rick Springfield: It’s always something) Talán ideje mindannyiunknak magunkévá tenni ezt a szuper-pozitív szemléletet, hiszen mostanában tényleg minden szezon előtt történik valami: előbb a járvány, most meg a szomszédos háború. Amely – természetesen – beárnyékolja a gazdasági helyzetnek igencsak kitett hajóipar szereplői, a vásárlók és általában a vitorlázók kedvét. Éppen ezért jártunk utána, hogy vajon iparági szinten mire számíthatunk? Lesz-e olyan gyors kilábalás ezúttal is, mint a járvány után? A válaszok kiderülnek a „Menekülőre fogva – hajóipar a háború árnyékában” című cikkünkből. (És csak az érdekesség kedvéért összeszedtünk és bemutatunk egy csokorra valót a feltehetően orosz oligarchákhoz köthető, és emiatt zár alá vett orosz luxusjachtokból is Méregdrága túszok című írásunkban.)
Persze a fokozódó nemzetközi helyzetben hajózni azért még kell (azt mindig kell!), de előbb nyakunkon egy sor tavaszi munka. Ezúttal ezekről a kötelező nyűgökről készítettünk egy terjedelmes összeállítást Fókusz rovatunkban többek között a Vitorlák, kötélzet, felszerelés, a Motorkarbantartás, a Frontvonal a vízvonal alatt című cikkeinkkel (hogy ez utóbbival a militáns címeknél maradjunk). Sokan vannak azok is, akik háború ide vagy oda, éppen hajóvásárlást terveznek, elsősorban nekik szól új sorozatunk, amelyben azzal foglalkozunk, Hogyan vegyünk használt hajót.
Használt hajót vesz a nagy versenyre az a magyar vitorlázó (Weörös Szabolcs) is, aki a következő Vendée Globe-on fogja képviselni hazánkat, de rajta kívül még további 3 magyar is ott lesz a földkerülőn – legalábbis ami a hajókat illeti. Erről részletesen Ruják István cikkében olvashatnak a Vendée Globe: Négy a magyar igazság címmel, ebben bemutatjuk a Pauger Carbon műhelyében készült legújabb IMOCA 60-asokat is.
A legtöbb magyar hajós persze csak álmodozik a földkerülésről – de a Balatont bárki megkerülheti. Persze, ez is jelenthet kihívást – és 12 évvel ezelőtt az első elektromos hajók egyikével meg aztán pláne! Erre emlékezünk vissza az Első elektromos Balatonkerülés című visszatekintésünkben, amely érdekes időutazás, tudva azt, hogy mennyit fejlődött már azóta ez a technológia. De ha már a hajók fejlődésénél tartunk: részletese elemzésben vizsgálja meg Balázs Viktor azt, hogy Mitől mások a mai hajók – mert tapasztaltjuk, látjuk, hogy egy kategóriával nagyobbnak tűnnek a mai egységek, mint akár csak közvetlen elődjük. Vajon hol és hogyan nyertek teret a gyártók? Cikkünkből kiderül.
Iránytű rovatunkban ezúttal egy (viszonylag) közeli célállomást, Tenerifét mutatjuk be egy korábbi hajónapló segítségével, Anno rovatunkban pedig Horváth Zoltán, a htenger.blog szerzője mutatja be a rá jellemző alapossággal az első szóló földkerülő igazi történetét az „Egy különös hős: Alain Gerbault” című cikkben.
A legfontosabb persze az, hogy végre itt a tavasz, szóval már csak pár hét vagy nap, és újra hajózhatunk. Addig is jó olvasgatást – és persze jó szelet!