Kezdjük egy gyors helyzetképpel, tekintsük át a piacot a legnépszerűbb kategóriák és az aktuális trendek szempontjából!
Ezek mennek a legjobban
A hazai kínálat elképesztően széles: vitorlások terén lényegében minden világviszonylatban jelentős gyártó képviselteti magát nálunk a legkisebb sport- és tanulóhajóktól a legnagyobbakig. Az elektromosok terén pedig a világátlagot is jóval felülmúlja az itthoni választék, aminek elsősorban az az oka, hogy a Balaton Európa legjelentősebb olyan belvize, amelyen tilos a belsőégésű motorok használata.
A legelterjedtebbek egyre inkább a 30+ láb méretű hajók, sőt, az utóbbi néhány évben mind inkább a 40+ láb feletti egységek hódítanak a legnagyobb arányban. A katamaránok még csak néhány éve kezdtek megjelenni a kereskedők kínálatában, de ezek terjedése alighanem ugyanolyan gyors lesz, mint a nagyhajók és az elektromosok esetében láthattunk mostanában. Erre utal, hogy a többtestűek is egyre több importőr kínálatában jelennek meg, és ezt sejteti az is, hogy ezek forgalma nő a legnagyobb mértékben világviszonylatban is. (Erről részletesen a Vitorlázás Magazin 2021/6-os számában írtunk.)
A legnagyobb felfutást azonban az elektromos hajók produkálták az elmúlt években, amit nem csupán az magyaráz, hogy ezek kezelése egyszerűbb (elsősorban kezdők számára), hanem az is, hogy szél hiányában is használhatók.
Az általánosságban tapasztalható nagyhajó-mánia mellett az utóbbi évek üdítő jelensége, hogy mind több kifejezetten sportos márka is megjelent a hazai piacon: ilyen például az A Yachts, a Bente és a legújabb, a J/Boats.
Piackép nagy vonalakban
Az elmúlt 3-4 évben a forgalmazók és gyártók becslései szerint bőven 10 százalék feletti mértékben bővült a hazai hajópiac. Pontos adatok nem állnak rendelkezésre, mert az importőrök jelentős része nem szereti közzétenni a konkrét eladási adatait, így hiába közöl részleteket néhányuk, azok közreadásával torz képet festhetnénk csupán. Tovább árnyalja a képet az is, hogy az utóbbi 1-2-évben olyan robbanásszerű növekedés volt tapasztalható a hajók iránti kereslet terén, hogy lényegében minden gyártó esetében hosszú, akár egy-két éves átfutással tud ma szállítani.
Összességében elmondható, hogy aki hajót szeretne venni, az jobb, ha siet dönteni, mert könnyen lehet, hogy 2023 előtt nem veheti át a megrendelt egységet.
A legnagyobb márkák nálunk
Hajóforgalmazók eladások szerinti rangsorát úgyszólván lehetetlen közzétenni, mivel a gyártók többnyire nem publikálják az értékesítési adataikat, mások regionális képviseletet látnak el, tehát ők más piacokra is szállítanak vagy gyártanak. Ugyanakkor úgy gondoltuk, hogy jogos olvasói elvárás lehet az, hogy e kiadványunk segítsen abban is, hogy a hajózás világában még kevésbé jártas érdeklődők is el tudjanak igazodni az importőrök- és gyártók világban. Ezért pontos számok nélkül íme a legnagyobb, legkomolyabb hazai forgalmazók és gyártók!
Vitorlások
A piac két legnagyobb szereplője a nálunk legrégebben jelen lévő Bavaria valamint a Hanse, amely egyre nagyobb portfóliót kínál. A két német gyártót a franciák követik, közülük is elsőként a Beneteau, amely egyébként a világ legnagyobb hajógyártója. Utána a Dufour és a Jeanneau következik a sorban. Az előbbieknél kisebb, de jelentős szereplő nálunk a lengyel Antila
A hazai gyártók közül a legjelentősebbek közé sorolandó a Schafer Yacht amely legújabb 30-as modelljével talán a legszebb és leghasználhatóbb magyar gyártású hajó. A sportos hajók hazai gyártójának koronázatlan királya a nagyobb a technikai szinten világszínvonalat képviselő Flaar valamint a Nautic, míg a Scholtz modelljei elsősorban a klasszikus vonalat képviselik. Valamennyi megbízható, komoly márka, amelynek termékei büszkén állíthatók bármilyen külföldi csoda mellé.
Elektromosok
A legnagyobb szereplő a balatonfűzfői Wia, amely elsősorban a nagyobb yachtok terén kínál elképesztő választékot valamint a velencei Stickl, amely a kisebb, fürgébb hajók terén kínál szintén valóban világszínvonalú termékeket. A katalógusunkban szereplő forgalmazók közül a két olasz, a kecskeméti Hírös Yacht (Saver) és az Invitctus minősíthető kifejezetten nagynak. Mindkettő belső égésű motorokkal tervezett, siklótestű hajókat kínál, (amelyek elektromos üzemmódban kevésbé hatékonyak, mint az eleve zöld hajtáslánccal tervezett „testvéreik” a Wia és a Stickl kínálatában). A Saver elsősorban kedvező árainak, az Invictus osztályon felüli minőségének köszönheti népszerűségét.
Hajóvásárláskor persze az egyes hajók paraméterei mellett nem csupán azt érdemes vizsgálni vásárlói szemmel, hogy melyik cég mennyit ad el termékeiből, hanem azt is, hogy milyen háttér-szolgáltatásokat (leegyszerűsítve a fogalmat: szervizhátteret) kínál. E tekintetben szintén a két német márka, a Bavaria és a Hanse viszi a prímet Magyarországon, de a Beneteau is nagyon komoly fejlesztésekbe kezdett. A többi külföldi márka képviselete néhány fokkal gyengébb, de azért többnyire bőven elfogadható szolgáltatási színvonalat képvisel.
Az elektromos hajók terén a Wia és a Stickl mellett a Saver hajókat forgalmazó kecskeméti Hírös Yacht kínálja a legmagasabb színvonalú aftercare minőséget.
Ezt kínálja a katalógus
A rendelkezésünkre álló 116 oldal is kevésnek bizonyult ahhoz, hogy a számos szempontból legfontosabb vagy legérdekesebb 175 hajótípust részletesen ismertethessük, ezért válogatásunk nem minősíthető teljeskörűnek. Vannak olyan forgalmazók és olyan típusok, amelyek kimaradtak. A tartalom összeállításakor elsősorban azt vettük figyelembe, hogy az importőrök és gyártók szerint melyik hajókat és mennyire keresik a vásárlók, ezért igyekeztünk minden népszerű modell bemutatni, a listavezetőket minél nagyobb terjedelemben. A rövid leírásokban elsősorban arra törekedtünk, hogy ez egyes hajók legérdekesebb jellemzőit emeljük ki. A megadott műszaki paraméterek is alapvetően emiatt nem teljesen egységesek, hiszen amíg például a túrahajóknál a komfortra fókuszálva a férőhelyek és kabinok számát illetve a kajütelosztás tekintettük lényegesnek, ezért ezeket igyekeztünk megadni többnyire a főbb méretparaméterek és az alapvitorlázat mellett, addig a sportosabb hajók esetében például a maximális vitorlafelület szerepeltetésére törekedtünk.