Soha nem szállt még tengerre olyan erős mezőny a Volvo Ocean Race keretében, mint a 2017-18-as kiadáson. A hét csapat legénységének összességében tucatnyi olimpiai érme van, de akadnak köztük Amerika Kupa-veteránok és Sydney-Hobart-győztesek is.
Szöveg: Simon István, Fotó: VOR
A holland zászló alatt futó AkzoNoble csapat a 2017-18-as VOR-mezőny új szereplője. Ők az egyetlenek, akik vadonatúj hajóval vágnak neki a versenynek. (Ez azonban egyszerre lehet előny, de persze hátrány is, hiszen az ő VO65-ösükben kevesebb mérföld van, mint a többiekében, amit tekinthetünk úgy is, hogy még semmilyen mikroszkopikus szerkezeti elváltozást nem okozhatott a hajótest szerkezetében a tenger brutális ereje, de nem is jöhettek elő még a hajó esetleges kisebb rejtett hibái sem.) A csapatban három korábbi VOR-győztes is található, és aki nem ment még ezen a versenyen, az is bizonyított máshol – például a brazil Matine Grael, aki a riói olimpián aranyérmet szerzett 49 FX-ben. A 26 éves sportoló az ötszörös aranyérmes Torben Grael lánya, aki most apja híres Ericsson 4 csapatának három tagjával vállvetve küzdhet a győzelemért. A csapatot erősíti a szintén brazil Joca Signorini (szintén olimpikon) és Jules Salter sztár-navigátor is.
Az AkzoNoble pechére azonban nem ők az egyetlenek, akik sztárok és veteránok igazolásával próbálják bebiztosítani maguknak a jó szereplést. A mezőny minden csapata ezt tette. A tavaszi-nyári felkészülési időszak végéig, sőt, még szeptemberben is sorra-másra jelentek meg a hírek arról, hogy milyen nagy nevek igazoltak a mezőny valamelyik tagjához.
A MAPFRE legnagyobb ágyúja például Louis Sinclar, az Amerika Kupás Oracle Team USA grindere. Ugyancsak az Amerika Kupán versenyzett legutóbb a Team Brunel vezetője, Peter Burling, aki a Bermudán harmadik helyig jutó svéd gárdát irányította. Burling nem csak az AC-n jeleskedett, hiszen olimpiai aranyérmes is. Ha a VOR-on is diadalmaskodna, akkor ő lenne az első olyan vitorlázó, aki mindhárom osztályban nyerni tudott. Csapatát erősíti a kétszeres VOR-győztes Abby Ehler és a legendás navigátor, Andrew Cape is, aki immár a hetedik alkalommal tagja a mezőnynek. Cape először az 1993-94-es versenyen indult, 2005 óta pedig minden sorozaton jutott neki hely valamelyik hajón. „Azért vagyok itt, mert élvezem a versenyzést, de végső soron persze jó lenne már nyerni” – fogalmazott a navigátor, aki hét nekifutás után nyeretlen még. A Team Brunel tagja Juanpa Marcos is, aki igencsak sikeres felkészülési időszakot tudhat maga mögött, hiszen szeptember elején Newportban megnyerte a J-osztályos világbajnokságot.
Az előző VOR női csapatának vezetője, Dee Caffari a hosszú nevű (egy ENSZ-program által támogatott) Turn the Tide on Plastic csapat élén tért vissza, és sorra igazolja a gyengébbiknek tartott nem legerősebb húzóneveit. Legénységének tagja például a riói olimpiai ezüstérmes ír Annalise Murphy és a különböző nyílt tengeri versenyeken összesen mintegy 70 000 mérföldet teljesítő új-zélandi Bianca Cook. Liz Wardley neve még ismerősebben csenghet, hiszen az Amber Sports Too fedélzetén 2001-02-ben, majd 2014-15-ben a csak hölgyekből álló SCA csapat tagjaként már két VOR-on is részt vett. Ezen kívül ő nyerte az 1999-es Sydney-Hobart versenyt (bár már az előzőn is nagy feltűnést keltett, amikor 19 évesen skipperként állt rajthoz az embert próbáló viadalon).
Részletes cikkünk a 2017-18-as Volvo Ocean Race-ről a Vitorlázás Magazin most megjelent, 2017/5-ös számában olvasható.