Olyan káprázatos időnk volt októberben, hogy kár lett volna kihagyni a lehetőséget arra, hogy egy kicsit elrugaszkodjunk a Balatontól és felfedezzünk valami újat. Túránk célpontja a Tisza-tó volt, ahová már régóta készülünk az ottani vitorlásélettel ismerkedni. De elsőre egy egyszerűbb és gyorsabb – és mint kiderült: számos szempontból praktikusabb – módját választottuk a kalandozásnak: egy motoros kishajóval, a Hírös Yacht-féle HY 5.0 Fish SC, vagyis oldalkonzolos verziójával vágtunk neki a vadregényes tájnak a tiszafüredi Szabics kikötőből indulva.
Elképesztő lakóhely a vízen
Aki még nem járta be a Tisza-tó zegzugos, hol keskeny csatornákkal, hol összefüggő, hatalmas vízfelületekkel szabdalt világát, annak alighanem fogalma sincs arról, micsoda vízi élet is van hazánk második legnagyobb (részben) álló vízén. A fő hajózási útvonalak mentén végig pompás úszóházak sorjáznak, van hogy tucatjával egymás mellett, valóságos kis lakó kolóniákat alkotva, van amikor csak magányosan álldogálva. Zegzugos csatornák varázslatos hálózata ez, ahol az egyes kis ágyacskákban úgy sorakoznak a part mentén a víziházak, mint egy hegyi falú kacskaringós utcácskáiban. És láthatóan nem is csak nyaralók, sokan állandóan a folyóparton élnek, nappalijuk és teraszuk egyenest a vízre nyílik, emeletei dolgozószobáik vagy hálójuk ablaka is a szemközti partra, a sárguló levelű erdőcskékre néz… Szigetek és hidak mindenütt, itt-ott kis terecskék, játszóterek a parton. Mint egy különleges és persze roppant szabálytalan lakóparkban. Csak éppen sznobfelhő nélkül…
Van élet, még dugó is
Még ősszel is van itt élet, legalább ötpercenként találkozunk egy szemből érkező hajóval. Szezonban pedig van, hogy valóságos dugók alakulnak ki a szűkebb helyeken.
A csatornák persze mindig szélesebb és szélesebb terek felé vezetnek, és bármerre indulunk, előbb-utóbb kijutunk a három nagy medence egyikébe. Ezek tényleg roppant nagy, egybefüggő vízfelületet kínálnak, ahol egészen biztosan lehet és érdemes is vitorlázni.
A vadregényes táj felfedezésére azonban a motoros kishajók sokkal inkább alkalmasak, mint a nagyobb merülésű és méretesebb vitorlások. Mi is egy ilyennel vágtunk neki Farkas Attila, a Hírös Yacht Kft. ügyvezetőének társaságában a kirándulásnak.
Nemcsak horgászoknak jó
Alkalmasabb járművet keresve sem találhattunk volna: a HY 5.0 Fish bőven elegendő helyet kínál két megtermett személynek – de akár még négyen is viszonylag kényelmesen elfértünk volna benne, és nem csak üres kézzel, hiszen a padok alatt kialakított négy méretes tárolódoboz rengeteg holmit képes elnyelni. Éppen eleget ahhoz, hogy ne legyen gond egy akár többnapos kirándulásra menni a hajóval. „Vannak, akik sátrat is visznek magukkal, ha több napra mennek horgászni, még olyan is akad a vevőink között, aki a grillsütőt is felpakolja, persze kellő mennyiségű sör mellé” – számolt be tapasztalatairól Farkas Attila.
Az eleve alapvetően horgászcsónaknak készült HY 5.0 Fish felszerelhető még egy sor célszerű kiegészítővel is a halradartól a horgászbot-tartó konzolokig, és akár árnyékoló is rendelhető rá. A hajó nevében szereplő SC kódjel az általunk próbált oldalkonzolos kivitelre utal, ami a gyakorlatban egy minimalista stílusú, de remekül használható kormányállást jelent üléssel, gázkarral és kormánykerékkel, de a HY 5.0 alapból konzol nélkül, rúdkormánnyal készül. Az SC a népszerűbb verzió, és nem sokkal kerül többe, mint az alapkivitel.
A legális száguldás élménye
Az alig 5 méter hosszú kishajó az új szabályoknak köszönhetően akár 20 lóerős motorral is engedély nélkül vezethető, nem csoda, hogy manapság jellemzően ezzel a teljesítményszinttel kérik a vevők. A Suzuki Marine hivatalos partnereként a Hírös Yacht alapvetően a japánok hajtóműveit kínálja a hajóihoz, de a Torqeedo palettájának elektromos egységei is felkerülhetnek rájuk. Mi a 20 lóerős Suzukival próbáltuk, már csak a változatosság kedvéért is, hiszen az elektromos motorokat a szigorú balatoni szanályzásnak köszönhetően már meglehetősen jól ismerjük. A belső égésű motor és a pihekönnyű, mindössze 250 kg súlyú hajó kombója a vitorlások és a méretes elektromos jachtok világa után szokatlanul dinamikus menetteljesítményeket kínált, a HY 5.0 orrát magasra emelve képes siklani a vízen, méghozzá meglehetősen csekély farhullámokat keltve. Ennek az az oka, hogy a hajó fartükrét úgy alakították ki, hogy a lehető legminimálisabbra csökkentsék az áramló víz miatt kialakuló kavitációt, a HY 5.0 Fish faráról szinte úgy válik le a víz, mintha lefújnák róla.
Valójában kéttestű
Nem ez azonban a hajó egyetlen különlegessége. Az 1,7 méter széles csónak egytestűnek tűnik ugyan, de lényegében két, integrált testből áll, amelyeket a 2018-as ráncfelvarrás óta mér 3 cm-rel mélyebben kötöttek össze. E megoldás előnye az, hogy kis tempó mellett vagy álló helyzetben a HY 5.0 Fish sokkal kevésbé billeg, mint azt egy ilyen kicsi és könnyű hajóról feltételeznénk, ami nem mellékes szempont a horgászoknál. A stabil kialakítás ugyanis nem csupán kényelmi szempont, hanem egyben biztonsági is, hiszen jelentősen megkönnyíti a magabiztos mozgást a hajóban. A katamarán-jellegű kialakítás további előnye az, hogy sikláskor, amikor a test nagyrésze kiemelkedik a vízből, még csekélyebb a nedvesített felület, ezáltal csökken a közegellenállás. Ez nagyobb tempó elérését teszi lehetővé kisebb fogyasztás mellett. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy viszonylag kis farhullámokat húz a hajó. Hirtelen gázelvételkor a test szinte fékké változik, a HY 5.0 olyan hirtelen képes lelassulni, mint nekiiramodni – ami megint csak érdekes élmény a vitorlások féktelen világa után. A hajó menőverképessége is szuper, egycsomós sebesség mellett már irányítható, nagyobb sebességnél pedig csak az határozza meg, hogy milyen szűken szeretnénk fordulni, hogy mennyire vagyunk bevállalósak a hullámvasúton.
Szerintünk
Mindent összevetve a HY 5.0 Fish SC remek választásnak tűnik akár horgászni, akár kirádnulni a családdal egy olyan fantasztikus közegben, mint a Tisza-tó vadregényes világa. Teljesen más élményt kínál ugyan, mint egy vitorlás, de ez az élmény bőven megéri azt a bruttóban is kevesebb, mint kétmillió forintot, amit kérnek érte.
MŰSZAKI ADATOK
HY 5.0 Fish SC
Teljes hossz: 4,95 m
Szélesség: 1,70 m
Üres tömeg: 250 kg
Motor: Suzuki Marine 20 LE
Befogadóképesség: 6 fő
Kategória: D
Szöveg és kép: Lénárt Attila