Szöveg: Vitorlázás Magazin, kép: Southern Wind Shipyard
A vízilovak nem tűnnek különösebben kecses vagy sportos állatoknak – a dél-afrikai Southern Wind Shipyard lenyűgöző zászlóshajóját mégis róluk nevezték el, hiszen a farára festett „Kiboko Tres” kenyai nyelven hippopotamust jelent.
A cég marketingeseinek nagy megpróbáltatás lehetett e név alatt megírni a szokásos gyári blablát a hajó divatos vonalvezetéséről (mert azt ugye egyetlen épeszű PR-os munkatárs sem írhatná le az állása veszélyeztetése nélkül, hogy a hajó olyan kecses, mint egy víziló), mégsem lehetett kilátástalan a munkájuk, hiszen nevétől eltekintve minden más tekintetben felettébb attraktív terméket kellett népszerűsíteniük.
A 105 lábas (32 méteres) Kiboko Tres ugyanis olyan letisztult, egyszerre sportos és stílusos formatervvel rendelkezik, hogy első pillantásra egy új Wallycentónak is nézhetnénk…
Tudta? A Kiboko Tres a Southern Wind 105 lábas sorozatának második tagja, az első, a Satisfaction egy évvel korábban került vízre.
Dizájnmesterek alkotása
A jól eltalált formaterv persze nem a véletlen műve, a Southern Wind profi alvállalkozók bevonásával biztosította be a sikert a 105 lábas sorozatának. A nautikai tervezés ugyanis a Farr Yacht Design, a külső- és belső formák pedig a Nauta Design munkáját dicséri.
A vitorlás teljes teste karbonból készült, ami, nemcsak erős anyag, de rendkívül könnyű is, így a legkorszerűbb hidrodinamikai kutatások eredményeinek figyelembevételével formált vízvonal alatti kialakítással kombinálva biztosan fürge menetteljesítményre predesztinálja a hajót.
Meglepő módon a tervezők lemondtak a mozgó tőkesúly alkalmazásáról (többek között az ahhoz kapcsolódó hidraulikai rendszer többletsúlya miatt), de így is hihetetlen nagy a visszaállási nyomatéka, ezért egészen szélsőséges mértékben terhelhető.
VM-kisokos: A dél-afrikai Southern Wind Shipyard az utóbbi évek egyik leggyorsabban fejlődő hajógyártója, amely mostanában egyre nagyobb feltűnést kelt az európai hajós seregszemléken stílusos és kecses, hatalmas vitorlásaival.
Álommeló a kokpitban
A széles, hátrafelé egyáltalán nem keskenyedő farkialakítás nemcsak kényelmessé teszi a legénység dolgát (és persze napozásra is tökéletesen alkalmas az utasok számára), de funkcionális is: két nagyméretű kormánylapát rejtőzik alatta.
A tat olyan széles és tágas, hogy 2-3 utas is kényelmesen heverészhet ott anélkül, hogy zavarná a szkippert a dolga végzésében. Ez a dolog amúgy sem tűnik túl nehéznek, hiszen a teljes kötélzetet hátravezették és elektromos, távvezérlésű csörlőkkel kezelhető. A vitorla behúzható a bummba, és szintén gombnyomással húzható fel vagy reffelhető.
A hajóhoz sportcsomagot is adott a gyártó, ez egy néhány mozdulattal felszerelhető orrsudárból és a hozzá kapcsolódó dobból, valamint egy kiegészítő vitorlaszettből áll.
VM-kisokos: Az SW105-ös sorozat második egységének fix tőkesúlya 2 tonnával többet nyom, mint az első egység teleszkópos változata, így 2,5 százalékkal nagyobb visszaállító erőt képes kifejteni, mint az elődjén alkalmazott megoldás.
Szafari a beltérben
A hajó beltere épp olyan elegáns és letisztult, mint amit a külső formavilág sugall: divatos, világos színek köszönnek vissza mindenhol, egyszerű vonalakkal kombinálva. A felhasznált anyagok (kárpitok és szövetek, a falburkolatok és bútorok fái, műanyagai) messze meghaladják a „hétköznapi” hajókon megszokott minőséget.
A térkínálat pedig káprázatos. A Kiboko Tres szalonja olyan hatalmas, hogy simán beillene egy luxusotthon nappalijának is – ráadásul a berendezése is sokkal inkább a lakberendezési magazinokba, mintsem hajós újságok oldalaira illik. A könnyed, szafari stílusú berendezés a világos kárpitokkal és a sötét favázzal simán megállná a helyét bármelyik afrikai golfklubban is. És nemcsak egyedi hangulatot teremtenek, hanem roppant könnyűek is. Bár azt jó lenne tudni, hogy a rendezői székek vajon meddig maradnak a helyükön egy húzósabb félszeles menetben…
A 105 lábas méret mellett nem meglepő, hogy a Kiboko Tres esetében a szalon és a konyha nem egy légtérben lett kialakítva: a tervezők külön étkezőt álmodtak a hajóba. Természetesen ez sem csupán személyzeti helyiség, az asztalnál a 10-12 fős hajózó legénység minden tagja kényelmesen helyet foglalhat.
Mallorca-kabinok
A hajó összesen öt kabinnal rendelkezik. A fényűző tulajdonosi lakosztály mellett (amelyhez természetesen saját, tágas fürdőszoba is tartozik) négy másik kétszemélyes vendégszoba áll az utasok rendelkezésére. Bár ezek jóval kisebbek a masterkabinnál, azért ezek is szuperkomfortos hálóhelyeknek tűnnek, ízléses és könnyed berendezéssel.
A konyha és a szalon berendezésétől eltérően a szobák kék-fehér-világosbarna Mallorca stílust kaptak, amelyet a rejtett fényforrások tesznek teljessé. Két kabin fixen kétszemélyes, de két másikban egy harmadik fekvőhely is található, és ezek még 1-1 további pótággyal is kiegészíthetők, így gyerekes családok is kényelmesen elférnek bennük.
Mindezek mellett természetesen a legénység is kapott egy kétszobás, külön hálókörletet egy kis fürdőszobával és egy szükségkonyhával, így a matrózok az elegáns vendégektől diszkréten elkülönítve élhetnek a hajón.
Mindez persze mind szép és jó, de hogy jön ide a víziló? Miért pont a tavak és folyók mellett hűsölő óriásemlős után kapta a nevét a Southern Wind második, továbbfejlesztett 105-öse?
„Sokan nem tudják, de a vízilovak rendkívül fürge állatok, hihetetlenül gyorsan futnak, ha kell. Ugyanakkor robosztus, erős állatok is – nos, ilyen a Kiboko Tres is. Fürge, ugyanakkor roppant strapabíró, tengerálló is” – adta meg a magyarázatot az eredendő kérdésre Massimo Gino, a Nauta Design tervezője.
Southern Wind Kiboko Tres technikai adatok:
Teljes hossz: 32,27 m
Vízvonalhossz: 29,44 m
Merülés: 4,50 m
Szélesség: 7,31 m
Saját tömeg: 100 t
Motor: Cummins 305 LE