HAJÓBEMUTATÓ: BALI 5.4 – Kényelem két testen

Fiatalos lendülettel dobja sorra piacra vadonatúj katamaránjait a Bali. Az 5.4-es sok olyasmit tud, amit a hírneves vetélytársai sem.

Szöveg: Lénárt Attila, Kép: Bali

Alig több, mint három éve lépett a minőségi, tengerálló katamaránok piacára a Bali. Maga a cég persze nem is annyira új, hiszen a Catana tulajdonosa, Olivier Poncin alapította, kifejezetten azzal a szándékkal, hogy egészen újszerű, merész szemléletet tükröző katamarán modellcsaládot hozzon létre. Ennek legújabb példánya a tavalyi La Grande Mottén bemutatott Bali 5.4-es, a márka jelenlegi zászlóshajója. A roppant tágas, jól manőverezhető, különleges elrendezésű hajó rövid idő alatt nagy feltűnést keltett, hiszen számos olyan egyedi érdekességgel dicsekedhet, amilyennel a régi, jól bevezetett márkák modelljei sem. Persze, ez nem is annyira meglepő, hiszen Poncin pont ezért alapította új márkáját…

Háló helyett terasz elől

A Bali 5.4-es legfeltűnőbb különlegessége a teljesen zárt kialakítású előfedélzet. Minden más gyártó legalább részben hálóval köti össze elől a két testet, mert úgy gyorsabban lefolyik a fedélzetre felcsapó víz, illetve könnyű súlyuk miatt nem tolják túlságosan előre a hajó tömegközéppontját. A Bali tervezői azonban fontosabbnak tartották a merevítő rúd és háló helyett fix, nagy felülettel összekötni a két testet, mivel így nem csak plusz élettér nyerhető, hanem javul a konstrukció strukturális szilárdsága is. A szuper-könnyű anyagok alkalmazásának köszönhetően az orr-szekció plusz súlya jelentéktelen, és az ügyesen kialakított vízelvezető nyílásokon át szinte akadálytalanul távozhat hatalmas víztömeg is a fedélzetről. Ráadásul a Bali szerint (és erről már több nemzetközi szakkiadvány is megbizonyosodott menetpróbák során) a fix első platform sokkal inkább emeli, mint sem süllyeszti a hajó orrát kemény menetek során, így nem rontja, hanem javítja a menettulajdonságokat. A megoldás további előnye, hogy ennek köszönhetően még előrébb vihették a tervezők a felépítmény frontját, így még tágasabb lett a beltér és nőtt a hátsó terasz mérete is.

„a fix első platform sokkal inkább emeli, mint sem süllyeszti a hajó orrát kemény menetek során, így nem rontja, hanem javítja a menettulajdonságokat”

Ügyes kabinelrendezés

De nem ez az egyetlen különlegesség, amellyel az 5.4-es előzi számos konkurensét. Ilyen egyedi és zseniális megoldás a testekben elhelyezett kabinok közül a hátsók közvetlen fedélzeti kijárata, ami sokat dob az utasok komfortérzetén, hiszen a hálószobából rögtön a teraszra mehetnek fel. Különleges (de azért más gyártók felsőbb kategóriás modelljeinél is előbukkanó) a testekben kialakított kabinok keresztbe fordított ágyelrendezése. Így nem csak ágyazni könnyebb, de felkászálódni is, ráadásul a hálók három fala is bútorozható maradt, ami jóval több pakolóhely kialakítását teszi lehetővé.

Ritkaság az is, hogy a Bali 5.4-esen közvetlenül a szalonból nyílnak az első kabinok ajtói. Persze, maga a fényes, hatalmas üvegfelületekkel határolt szalon is közvetlen kapcsolatban van a két test között hátul kialakított terasszal. Ezt más hajókon kokpitnak szoktuk nevezni, de a katamaránok jelentős részénél, a Bali 5.4-esnél pedig különösen olyan óriási ez a terület, hogy inkább élet- mint sem munkatérnek minősül. Főleg azért, mert nem is innen kezelhetjük a hajót: a szkipper tényleges szolgálati helye a szalon felett kialakított flybrige, így az utasok alig találkozhatnak bármivel is a középső fedélzeti szinten, ami emlékeztetné őket arra, hogy hajón ülnek.

Remek kilátás, könnyű kezelhetőség

A kapitány dolga sem túl nehéz, hiszen a hajót önváltó fockrendszerrel látták el, a be- és felhúzó kötelek mind egy csoportban, jól elérhető helyen vannak, közvetlenül a kormányállásban. A magasra helyezett vezetői pozíció jelentősen megkönnyíti a hajó manőverezését is, különösen a kikötőkben. Ebben további segítséget jelentenek a közvetlenül a hajócsavarok mögött elhelyezett, ezért roppant nagy hatásfokkal működő kormánylapátok is. A szkipper nem feltétlenül szakad ki a vendégek közül, hiszen a fylbridge-ben, a kormányállás mögött egy második, árnyékolóval ellátott teraszt alakítottak ki.

A magasra helyezett vezetői pozíció jelentősen megkönnyíti a hajó manőverezését is, különösen a kikötőkben

Ahogy a Bali kisebb modelljein, úgy az 5.4-esen is megtartották az egyedi, lengőajtós mentőcsónak-tárolót, újdonság viszont az ahhoz kapcsolódó, távirányítóval is vezérelhető, hidraulikus mozgatású „lift”.

A chartercégek álma

Mindez persze szép és jó, de a chartercégek vezetői nem ezektől szaladnak majd 5.4-eseket rendelni. Hanem sokkal inkább azért, mert a széles, tágas törzsekben rengetegféle kabin-konfigurációt lehet kialakítani, hiszen a hajó kérhető 4, 5, de akár 6 külön szobával is – és természetesen mindegyikhez külön mosdó kapcsolódik. Ráadásul a kabinok külön feljáratokkal rendelkeznek, így nem alakulnak ki tömegjelenetek a lépcsőkön, amikor a 12 fős asztaltársaság vacsora után lefeküdni tér. Vagyis a hajó tágas, (és ez a szó még kevés is talán a valódi komfortszint érzékeltetéséhez), könnyen vezethető, tengerálló, és még ára is versenyképes.

VM-kisokos: A Bali jellemzője a különlegesen erős test, ami az olyan modern anyagok használatának köszönhető, mint a zártcellás habmag, az ütközőzónákban alkalmazott kevlár és a struktúra szilárdságát garantáló szénszál-kompozitok.

Madártávlatból látszik leginkább, micsoda fejedelmi helykínálattal rendelkezi az 5.4-es

 

Bali 5.4
t e c h n i k a i a d a t o k
Teljes hossz: 16,8 m
Hajótest hossza: 16,5 m
Szélesség: 8,7 m
Vitorlafelület: 204 m²
Merülés 1,48 m
Vízkiszorítás: 20,8 t
Motor (standard): 2×57 LE

Hozzászólások

Kövess minket a Facebookon is.