Fareast 28: Mit tud egy kínai sporthajó?

Ha egy kínai hajóról hallunk, lehetnek kétségeink a minőségével és képességeivel kapcsolatban. Éppen ezért örültünk, amikor Litkey Farkas magára vállalta, hogy kipróbálja a hazánkban nemrégen kapható Fareast 28-ast.

Szöveg: Litkey Farkas, Kép: Török Brigi

Vannak gyártók, amelyeket nem kell bemutatni a hazai hajósközönségnek. A Fareast azonban még nem tartozik ezek közé, így először is néhány szó róla – és persze a tesztalanyunkról, a 28r-ről.

Szántó Mihály, a hajó magyarországi forgalmazója régi jó barátom. Versenyeztünk együtt J24-es osztályban és nyertünk ezüstérmet a 2017-es hazai Európa-bajnokságon. Amikor meghozta a Fareast 28r-t Balatonkenesére azonnal kíváncsivá tett a hajó formája. A terveket a European Design Office Simonis Voogd készítette. A forma jó ötvözete a modern és kortalan vonalaknak. Igazán tetszetős hajó. Természetesen nem elég jó hajót építeni, komoly PR- és marketingmunka is van a F28r mögött, aminek meg is van az eredménye. 2016-ban az év sporthajójának választották. Mára az egyik leggyorsabb (az amerikai márkákkal azonos) ütemben fejlődő one design class.

Farral van kikötve, a beszállás kényelmes, van elég hely átlépni az achterstágot. Meg is nézem, rögtön, jól követhető az állító kötél útja, áttételeken keresztül a cockpit alján vezetve érkezik a leekocsihoz. Itt oldalanként három klem van egymás mellett, az achter, leekocsi és a nagyschot finom állítója. A nagyschot direkt egy forgó toronyba fut középen. A kormányos a leekocsi mögött ül, előtte szinte megduplázódik a deck szélessége. Itt van egy pár csörlő a fockschot és a gennaker részére, és egy harmadik a kabintető jobb oldalán a falkötelek számára. Van három falstopper előtte, és néhány klemm. Letisztult egyszerű a szerelvényezés. A fock kocsi stiftel állítható. Az orrsudár középen mozog egy zárt csőben, a tackline benne fut a sudrában.

A kabinban nincs semmi komfort, se ágy se polcok. Vegytiszta versenyhajó. A kiel 40 centire felhúzható, ebben a modellben vitorlázáshoz csavarokkal rögzítik. Minden világos és nagyon egyszerű. Amikor egy ilyen hajót látok, úgy érzem, hogy ennek a megtervezésére én is képes lennék. Vagyis inkább így éreztem régebben. Ma már tudom, hogy ezt a szintet elérni a legnehezebb! Sokféle hajóval vitorláztam, komoly tervezők munkájával is. Egy kezemen meg tudom számolni azokat, amelyek ilyen minőségű, jól használható versenyhajók.

„Sokféle hajóval vitorláztam, komoly tervezők munkájával is. Egy kezemen meg tudom számolni azokat, amelyek ilyen minőségű, jól használható versenyhajók”

Török Brigivel egyeztettük a napot; amikorra jó szelet ígért a meteo. Nos, a képeken látszik, az előrejelzés nem jött be. Az azért jól látszott, hogy szinte semmi szélben is klasszul megindul. De ennyi.

Legközelebb a hajót a Pharma Kupán láttam versenyezni, Szamódy Tamással. Nagyszerűen szerepelt ugyancsak gyenge szélben. Szépen tartotta a lépést a Code0-val szerelt ellenfeleivel szemben. Az árboc frakcionális és két pár hátranyilazott szálinggal van szerelve. A fockkot egyszerűen leeresztik bőszélben. Két sor korlát van, a legénységnek szabad a kettő között kibújva lógni.

Később magam is vitorláztam vele, 8-10 csomós bő szélben sima vízen könnyedén szalad 12 csomós sebességgel. Azt olvastam, hogy 20 csomós maximális sebességgel vitorláztak vele. Ez teljesen reálisnak tűnik. A hajó tömege 1360 kg, a test pedig képes siklásra. 12 csomó több mint az elméleti sebesség. Széllel szemben 6,5 csomót futott, ez nem rossz ebben a kategóriában. A javasolt legénységsúly 450 kg, ami 5-6 embert jelent. Mi négyen vitorláztunk, 320 kg tömeggel, szóval lehet még a cirkáló sebességben pár tized. A függesztett és karbonból készült kormány szépen ki van egyensúlyozva. A kormányos kényelmesen tud dolgozni és a legénység is jól elfér.

Összességében klassz gép a Fareast 28r A rudazat és a vitorlázat kényelmesen és jól állítható. Nagy teljesítményre képes értő kezekben, de kényelmes daysailer ha a családdal szeretnék hajózni vele. Most bevezető áron 9.999.000+áfa az ára motor, vitorla és kiegészítők nélkül, Magyarországi átvétellel.

A teljes cikk a Vitorlázás Magazin 2019/4-es számában olvasható!

Adatlap Fareast 28r

Teljes hossz: 9.07m
Vízvonalhossz: 8.53m
Szélesség: 2.75m
Merülés: 1.75m
Önsúly: 1360 kg
Maximális vitorlafelület: 115m²
Szállítható személyek száma: 6

Nettó ár: 9 999 000 Ft

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink

Kövess minket a Facebookon is.