Antila 26CC: Igazi crossover

Az Antila 26-os igazi crossover – vagyis átmenet a daysailer és a teljesértékű túrahajó között, ráadásul erősen sportos beütéssel. Vajon mennyire lehet megfelelni egy ilyen összetett szempontrendszernek? Cikkünkből kiderül.

Jól szalad az Antila szekere a hazai piacon: még a forgalmazó vezetőjét is meglepte, mekkora az érdeklődés a hajóik iránt. Persze, ebben komoly szerepet játszik modelljeik jó árazása – de önmagában ez még kevés a sikerhez. Kell az is, hogy az 5-10 éves használt hajók áráért kínált újak ne csak az újszerűség, hanem az újdonság élményét is megadják a vevőknek. Vagyis legyenek minden szempontból modernek, maiak. És az Antilánál betéve tudják ezt a leckét. Ezt bizonyítja a 26-os is.

Eredet – az első a sorban

A 26-os volt az első az Antila új sorozatában, még 2013-ban tervezték (innen a névben a CC, azaz ConCept kód), ez jelölte ki azokat a főbb strukturális és formai elemeket, amelyekre a nagyobb modellek is épülnek. Ilyen a függőleges orrtőke, vagy a sarkos, vízvonalra optimalizált hajótest-kialakítás, illetve a klasszikus, de mégis modern, divatos formavilág.

Sportkokpit és kombiszalon

Az első meglepetés a végtelenül hosszú kokpit – versenyekre szánt hajóknál szoktunk ilyeneket látni. Oké, a hajólevélben szereplő 8 személyt azért nem tudnánk egyszerre leültetni hátul, de azt volt alkalmunk tapasztalni, hogy öten még kényelmesen elvagyunk, ami nem semmi egy 26 lábas hajó esetében. A nagy kokpitnak azonban mindig megvan a maga „kódolt” hátulütője, mégpedig az, hogy a kabin rovására nyernek teret hátul. Meglepő módon azonban az Antila 26-os e tekintetben is pozitív meglepetéssel szolgál: a beltere jóval nagyobb, mint várnánk, hogy mást ne mondjunk, teljes állómagasság van benne! Ez utóbbi tény különösen annak fényében meglepő, hogy milyen alacsonynak tűnik a kabin felépítménye oldalról nézve. Ezt elsősorban a kis szögben lejtő vonalvezetésnek és a hosszú oldalablak által keltett érzéki csalódásnak köszönheti a hajó.

Belső elrendezés

A kabin rendelhető egylégterű, vagy leválasztott orr- és achterkabinos változatban is. Meglepő módon még teljes állómagasságú, szerparált mosdóhelyiség is van benne, sőt, konyhasarok is mosogatótálcával és gáztűzhellyel, szekrényekkel.

Tárolóhelyekkel, polcokkal egyébként sem fukarkodott a gyártó, az Antila 26-osban annyi cuccot lehet kényelmesen elpakolni, mint egy kategóriával nagyobb, régebbi hajóban.

Az orrkabint túlzás lenne tágasnak minősíteni, de bőven elegendő ahhoz, hogy két ember elaludjon benne. (E téren szerencsésnek éreztük teszthajónk elől egylégterű kialakítását.) A mi hajónk esetében szintén külön nem zárható achter viszont meglepően tágasnak tűnt. Ennek magyarázata az, hogy mivel az Antila 26-osban nincs beépített motor, így a hátsó kabin foglalta el a hagyományos középső motoralagút terét is. Ennek köszönhetően hátul jó nagy az ágy – de persze a fejtér azért szűkös. (Hiába, azért csak egy 26 lábas hajóról beszélünk, még ha ezt hajlamosak is lehetünk elfelejteni.) Összesen 6+2 ember alhat el a hajón, ami azért elég szép a nyolcméteres kategóriában.

Kezesbárány

A hajó kezelhetősége példás – és nem okoz gondot az sem, ha egyedül kell vinni a hajót. Alapfelszerelés a Lazy Jack és a horizontális szabású, telelatnis, dakron grószvitorla két reffsorral, illetve egy 108%-os, fokrollerrel feltekerhető dakron génua. A vitorlázat összfelülete 35 négyzetméter. A grósz felhúzását, leengedését csúszkák és görgők kombinációja segíti. A génua-sínek a fedélzet könnyebb átjárhatósága, illetve a shotkötél „törések” minimalizálása érdekében nem a járófedélzetre, hanem a kabintetőre kerültek. A fallkötelek, illetve a fokvitorla shotkötele a kabinlejárat két oldalához szerelt kétsebességes csörlőkhöz van vezetve. A grósz behúzó kötele a kokpit padlójához van erősítve. Lee-kocsi nem kérhető hozzá, viszont kikötve kivehető, és a helyére be lehet illeszteni a kokpitasztalt. Minden kézre esik és optimális erővel működtethető – beleértve az akár állítható magasságú változatban is kérhető kormányrudat is.

Menettulajdonságok

Menetben a legmeglepőbb az Antila 26-ossal kapcsolatban az, hogy még ballasztsvertes kivitelben is sokkal kevésbé billegős, mint a hasonló méretű és súlyú hajók. Sokkal stabilabb, mint egy 25/26-os jolle – pedig hát végső soron nem nagyon más…

Menettulajdonságok tekintetében a hajó inkább sportos, mint túrahajós tulajdonságokkal dicsekedhet. Ebben a csekély saját tömeg mellett nagy szerepet játszik az új tervezésű, hosszú vízvonallal rendelkező hajótest-kialakítás és a kategóriában nagynak mondható 35,5 négyzetméteres vitorlafelület is.

A gyári adatok szerint 16 csomós szélhez, 40°-os széliránynál 5,6 csomós, 60°-nál 6,2 csomós, 90°-nál 6,8 csomós, illetve 120°-nál 7,0 csomós sebesség érhető el.

A 26-os kis tömege és kedvező formaellenállása miatt már kis szélben agilisan mozog, a szél erősödésekor pedig a kézre eső shotkötéllel és a könnyű kormánnyal még pöffös szélviszonyok mellett is kis mozdulatokkal, könnyen uralható, kiegyensúlyozott marad.

 

Motorválaszték

Bár a 26CC rendelhető egyszerű és olcsó, fartükörre szerelhető 6-10 lóerős benzinmotorral is, a forgalmazó inkább a hullámos vízen hatékonyabb, a hajófenékre rögzített 4 kW-os, Kräutler gyártmányú szivarmotort ajánlja. A ballasztsvertes kialakításnál az akkuk többletsúlya könnyen kompenzálható a ballaszt tömegének csökkentésével, míg a kieles testkialakításhoz a mindössze 38 kg össztömegű 4 kW-os Aentron LINMC akkupakk szerepel a gyár ajánlatában.

Erősségek:

  • tágas kokpit
  • rengeteg opcionális kiegészítő
  • egyszerű (egykezes) kezelhetőség
  • kicsi kormányerők, jó kormányozhatóság
  • igényes belső kialakítás
  • állómagasság a kabinban
  • kitűnő ár-érték arány

 

Hiányosságok:

  • nincs travellerkocsi
  • belsőégésű beépített motorral nem rendelhető
  • körkormányos kialakítás nem készült

Egy hajó, két kivitel

Az Antila 26CC két változatban is elérhető. A ballasztsvertes verziónál a svertszekrénybe behajtható szárnyprofilú kovácsolt vas „kardlap” és a fenékbe integrált ballaszt összesen 900 kg tömeggel biztosítja a hajó stabilitását. A fix kieles verzió szintén 900 kg-os, L formájú tőkesúllyal készül. Az első változat 0,39-1,62 méteres, a második pedig 1,2 méteres merüléssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy nemcsak a déli partra, de a sekélyvizes csónakkikötőkbe is gond nélkül kiállhatunk vele.

Technikai adatok

Teljes hossz: 8,30 m

Vízvonal hossza: 7,80 m

Teljes szélesség: 2,90 m

Merülés (ballasztsverttel): 0,39 m/1,62 m

Merülés (fix kiel): 1,20 m

Vízkiszorítás: 2650 kg/2800 kg

Alapvitorlázat: 35,5 m2

Szállítható személyek száma: 8

Maximális terhelhetőség: 870 kg

Szöveg: Lénárt Attila, kép: Novák Mária

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink