Karambol a kikötőben: ki a felelős?

Fedezi-e a kikötő biztosítása a kért, ha két hajó ütközik? És ha nem, akkor kinek kell fizetnie? Lapunk állandó jogi szakértője válaszol.

Fedezi-e a kikötő biztosítása a kért, ha két hajó ütközik? És ha nem, akkor kinek kell fizetnie? Lapunk állandó jogi szakértője válaszol.

Tisztelt Ügyvéd úr!

Néhány hete a kikötőnkbe vihar elől behajózva kisebb balesetet szenvedtünk. Vétlenek voltunk, és a nekünk ütköző, vendéghelyre siető vitorlás kapitányának meg kellett volna térítenie a kárunkat, ő azonban erre nem volt hajlandó. Úgy gondolta, hogy az időjárás miatt történt a baleset és a kikötő biztosítása úgyis fedezi a kárt. Kiderült, hogy ez sajnos nem igaz, mivel a károkozó nem a mi kikötőnkben bérlő. Az úriembert később a megadott számon elérni nem tudtuk, így a javítást végül magunknak kellett fizetnünk. Kikötőnk elég forgalmas helyen található és nem szeretnénk még egyszer így járni. Hivatalosan ki felel a hasonló hajókárokért? Jogosan kértük a kapitányt, hogy fizesse ki a javítást? Létezik-e olyan biztosítás, ami fedezetet nyújt nekünk ilyen esetben?

Válaszát előre is köszönöm!

Cs.V.S.

Kedves Olvasó!

A római jog aranykorában született és máig élő általános alapelv, hogy aki másnak kárt okoz, köteles azt megtéríteni. A kártérítés jogintézményét a magyar Polgári Törvénykönyv is részletesen szabályozza, ami sok minden más mellett kiterjed a vízi közlekedés során keletkezett vagy okozott károkra is.

Az Önök esete viszonylag egyértelmű, véleményem szerint a vétkes kapitány felelősséggel tartozott az okozott kárért. Joggal kérték tehát a kár megtérítését, és a kapitány sem sporttársi, sem jogi oldalról nem járt el megfelelő módon, amikor kibújt a felelőssége alól. Magatartásával valószínűleg a Vízi Közlekedés rendjéről szóló törvénybe ütköző szabálysértést is elkövetett. Az időjárási viszonyok, néhány extrém esetet leszámítva nem szolgálhatnak mentségként a károkozásra, hiszen éppen az a kapitány feladata, hogy mindig az adott körülményeknek megfelelően, biztonságosan, a legénység és más hajózók testi épségét is megóvva kormányozza a hajót. Hasonló vitás helyzetekben, ha a felek azt békésen megoldani nem tudják, javaslom az illetékes hatóságot értesíteni. Így az esetnek nyoma lesz, és a károkozó fél később már nem „tűnhet el”. Megoldást jelenthet az is, hogy a legtöbb kikötőben, különösen a kikötők bejárata közelében kamerás megfigyelőrendszer működik és a felvételek alapján ellenőrizhető, mi és hogyan történt, és a felek is beazonosíthatók. Ha károkozás bizonyítható, a károkozó köteles megtéríteni a keletkezett kárt és a vétlen fél minden ezzel kapcsolatos kiadását.

 

Itt lép be a képbe a biztosítás. Hajó biztosítást, hasonlóképpen a gépkocsikra kötött biztosításokhoz, két alapvető célból köthetünk. Az első, hogy az általunk törvény szerint viselt kártérítési felelősséget lefedjük, tehát, ha mi okozunk kárt másoknak, a biztosító rendezze azt helyettünk. Angolul ezt „TPL – Third Party Liability’ biztosításnak hívják, ami a harmadik személynek okozott károkért való felelősséget jelenti. Ez lényegében megfelel a „gépjármű kötelező” felelősségbiztosításnak, azzal a különbséggel, hogy gépkocsikkal ellentétben a törvény a kedvtelési célú hajókra sajnos ezt nem teszi általánosan kötelezővé. A biztosítás megkötését a kikötők és a vitorlás versenyek szabályzatai írják elő, illetve, mint az Önök esetében is, gyakori, hogy a kikötő saját maga rendelkezik az ott honos hajókra kiterjedő biztosítással, amit a hajóhely bérleti díjakba beépít. Ha valaki nem rendelkezik felelősségbiztosítással, az a kártérítési kötelezettsége alól természetesen nem mentesül, és saját maga kell, hogy helyt álljon az okozott kárért.

A hajó biztosítások második nagy csoportja a CASCO biztosítások köre. Ezek a biztosítások, hasonlóan a gépjármű CASCO-hoz, a minket ért kárt hivatottak megtéríteni, jóval szélesebb körben, mint a fenti felelősségbiztosítás: a vízi közlekedés során nekünk okozott károktól kezdve a természeti események, erősebb vihar, hullámzás, kidőlt fák okozta sérüléseken át, a hajón fellépő meghibásodások, elektromos zárlat, üzemanyag begyulladás által keletkező tűz okozta károkig sok mindenre kiterjedhetnek módozattól függően. Lehetőségünk van lopás, szállítási sérülések, személyi sérülések, járulékos költségek kiegészítő biztosítására, illetve léteznek kifejezetten hajós versenyekre kidolgozott extra biztosítások is. A hajó CASCO biztosítások közös jellemzője, hogy kvázi „magunkat” biztosítjuk a minket ért kárral szemben, így ezek a biztosítások kevésbé kötődnek a károkozó személy felelősségéhez, hiszen számos esetben a kár bekövetkezése senkinek sem felróható, vagy annak okozója ismeretlen. Természetesen minden káresemény más és más, a biztosítók általi megítélése számos részlettől függ, és nekünk, mint tulajdonosoknak is meg kell tennünk minden tőlünk elvárható óvintézkedést a havária helyzetek és káresemények elkerülése érdekében.

A két biztosítási forma kiegészíti egymást, így megkötésüket egyéni igényektől függően egyaránt javaslom. Véleményem szerint a saját felelősségbiztosítás alapvető kritériuma a sporttársakra is tekintettel levő, örömteli hajózásnak, míg a CASCO biztosítással hajótulajdonosként nagyobb biztonságban érezhetjük magukat számos, váratlan és költséges eseménnyel szemben.

dr. Csicsely Tamás, ügyvéd

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink