Rolls-Royce
A brit luxusautógyártó rendhagyó módon közelítette meg a vízi világot, hiszen jóval előbb alkalmaztak hajóipari formaelemeket az autóikon, mintsem maguk is jachttervezésbe kezdtek volna. A márka 2017-ben mutatta be legújabb hajós ihletésű csodáját, a Sweptail névre keresztelt egyedi modellt – és levédette a „boatail”, vagyis „csónakfar” kifejezést, ami arra utal, hogy várható még néhány hasonló furcsaság tőlük. A történetben tavaly jött a csavar, hiszen a guruló hajó után bemutatták az első úszó csodát is a luxusmárkától, a brit Clayton Creeves dizájnstúdióval közösen fejlesztett Aeroboat S6-ost. A 19,9 méteres (tehát a Lexus LY 650-es mértosztályába sorolható) nagyra nőtt motorcsónak azt hivatott demonstrálni, miként lehet a Rolls-Royce autóinak stíluselemeit belecsempészni egy luxushajóba. Az S6-os gyártásáról (még?) nincs hír.
Megér még egy rövid bekezdést az is, hogy a Rolls-Royce részt vett korábban egy másik hajóipari projektben is: motort szállított az elegáns motorcsónakjairól híres olasz Rivának – a fejlesztésbe azonban ennél még nem kapcsolódtak be.
Mercedes-AMG
Több mint egy évtizede tart már a Mercedes legizmosabb utcai sportautóit készítő AMG és az Egyesült Államok egyik leghíresebb motorcsónak-építője, a floridai Cigarette Racing Team (CRT) együttműködése. A két „erőmárka” szinte minden évben előáll egy közös projekttel, amelyet a Mercedes-AMG legújabb szupersportautója inspirál, gyakorlatilag az utcai sportkocsi technikáját ültetik át a vízre, egy motorcsónak testébe. Az AMG és a CRT legutóbbi gyöngyszeme az 515 Project ONE, amelyet a Mercedes-AMG F1-es csapat mérnökeivel szorosan együttműködve fejlesztettek ki. A közös munka a hajóépítés valamennyi mozzanatára kiterjedt, a felhasznált anyagoktól (szénszál, kevlár és üvegszál) kezdve a hajótest hidrodinamikai kialakításán át az erőátvitel megtervezéséig. A szupercsónak 51 és fél láb (15,67 m) hosszú, legnagyobb szélessége 9,6 láb (2,90 m), fedélzetén pedig 30 százalékkal nagyobb helyet kínál, mint a CRT korábbi csúcsmodellje, a Marauder 50-es.
Aston Martin
A tradicionális brit autógyártó két ismert luxusjacht-építővel, a Mulder Designnal és a Quintessence Yachttal karöltve alkotta meg első motorcsónakját, az AM37-et, amelyet 2016 őszén, a Monaco Yacht Show-n mutattak be a nagyközönségnek – óriási sikerrel. A 37 lábas csónak háromféle nagyteljesítményű Mercury motorral vásárolható meg (a dízel 370, az alap benzines 430, a csúcsot jelentő AM37S pedig 520 lóerőre képes, melynek segítségével akár 50 csomós sebességgel hasíthat), a hangsúly ezúttal a pihenés luxusára esett. A berendezéshez, bútorokhoz és az irányítószervekhez természetesen a legfinomabb bőrborítás dukál. További különlegesség az egyetlen üveglapból hajlított szélvédő, ami az Aston Martin szerint új sztenderdet teremtett az üvegiparban. A hajón helyet foglaló akár nyolc utas kényelmét szolgálja a gombnyomásra lehúzható, karbonszálas napfénytető, ami, ha nincs rá szükség, szinte hangtalanul csukódik össze, és simul rá a motorburkolatra.
Tavaly rukkolt elő a márka egy másik, megdöbbentő tervvel is: a Triton Submarine céggel karöltve tengeralattjárót terveztek. A négymillió dolláros high-tech játékszer alig 1,8 méter hosszú lesz, és három embert tud majd szállítani.
Lamborghini
A sportkocsigyártók közül elsőként a Lamborghini vetette meg a lábát a vízen. A Sant’ Agata-i márka már az 1980-as években bikaerős speedboatokat épített, amelyekkel sebességi rekordokat döntött és motorcsónak-világbajnoki címeket szerzett. Ezt a brutális csónakot a 2016-os Lamborghini Aventador SV Roadster (gyorsulás nulláról 100-ra: 2,8 mp, végsebesség: 350 km/óra) inspirálta, és amerikai gyártója után a Marine Technologies MTI 52’ G6 Super Veloce nevet kapta.
A sárga bestia egyik különlegességét az adja, hogy egy Miamiban élő olasz-amerikai üzletember, Gino Gargiulo megrendelésére készült, vagyis egyedi példány. A Marine Technologies a Lamborghinivel közösen fejlesztette ki az 52 láb hosszú, karbonszálból készült testet, amelynek farában két, egyenként 1350/1550 lóerős Mercury Racing benzinmotor kapott helyet (ugyanaz a hajtómű, amely az AMG–CRT 515 Project One-t is repíti előre). A sárga-fekete színezés mellett a hajótest és a kokpit is magán viseli a Lamborghini jellegzetes stílusjegyeit: oldalsó levegő-beömlőnyílások, az Aventador agresszív első lámpáit idéző matrica, vagy a kormány, a vezérlőkonzol és a kiváló oldaltartást adó sportülések. Utóbbira, meg a fülkében található kapaszkodókra és biztonsági övekre nagy szüksége van az utasoknak, a 3100 lóerős bestia végsebessége ugyanis eléri a 160 csomót, ami 290 km/órának felel meg!
Peugeot
Eddig a Peugeot az egyetlen autógyártó, amely nem motoros, hanem vitorlás hajóval merészkedne vízre. Az oroszlános márka tavaly bemutatott terve, a Tofinou 34-es letisztult, faborítású, egy vonallal rajzolt fedélzete, különleges, régi időket idéző, mégis modern kokpitja friss gondolatokat fejez ki. Külön érdekesség a kokpit közepén bemélyedő konzol, amely a központi csörlőt tartja. Ez a megoldás némileg szembemegy a mai trendekkel, hiszen a hajógyártók által mostanában elrejteni próbált kezelőszervek egyikét állítja a figyelem és a munkatér középpontjába. A vitorlás-koncepció mellett azonban egy másik hajóipari együttműködésben is részt vesz az oroszlános márka. A Beneteau és a Peugeot a 2018-as Párizsi Tengerhajó Kiállításon mutatta be a Sea Drive koncepciót, amely a Peugeot járművein néhány éve bevezetett i-Cockpit belsőtér-elrendezési koncepcióján alapul. Az irányítóegység (cockpit) jellegzetessége az oroszlános márka autóiban már évek óta használt, kisméretű kormány, ami a partnerek állítása szerint minden korábbinál precízebb navigálást tesz lehetővé a vízen.
Porsche
Erős képzavarral élve azt írhatnánk, hogy valamennyi autógyártó közül a Porsche áll a legtöbb lábbal a vízen. Legalábbis a német márka dizájnstúdiója már tucatnyi hajófejlesztési projektben vett részt – ilyen például a nemrégiben bemutatott legújabb csoda, a több mint tíz évig fejlesztett kéttestű luxushajó, a Royal Falcon One, amely egészen olyan, mint egy vízre szállt űrhajó, és 4600 lóerő hajtja. Vagy ott a két évvel ezelőtt debütált explorer yacht, a Dynamique GTT 165-ös, amely 35 méter hosszú, és 21 csomós végsebességre képes, de ami még érdekesebb: szuperhatékony hibrid hajtáslánca olyan takarékos, hogy akár 3400 mérföldet is megtehet üzemanyag-felvétel nélkül. És még egy érdekes adat a hajóról: bár nagyobb, takarékosabb, és egy másik neves autógyártó (dizájnstúdiója is) tervezte, mégis csupán feleannyiba kerül, mint a Lexus LY 650-es…
Meg kell említeni azt is, hogy nem csak az F. A. Porsche tervei alapján épült hajók viselhetik a cég nevét, hanem akad példa arra is, hogy egy hajógyártó megkapja a névhasználat jogát egy olyan terv esetében, amely akár Porsche is lehetne. Ilyen a görög Hermes cég által tervezett, az 1950-es évek legendás 356-os modelljének formavilágát idéző motorcsónak, amely a stuttgarti márka betűtípusával írhatta fel a legendás „Speedster” típusnevet legújabb, 2019-ben bemutatott és nagy feltűnést keltő modelljére.
Ferrari
A 2019/6-os lapszámunkban mutattuk be részletesen a legendás olasz autómárka két hajóipari kiruccanását: az 1953-as Arno XI-es versenycsónakot (fent), amely nemcsak Ferrari-motort kapott, hanem a Forma–1-es csapat fejlesztői is részt vettek a hajtáslánc integrálásának tervezésében, és az 1990-ben kiadott, összesen 40 egységet számláló Riva Ferrari 32-es sorozatot. Ez utóbbihoz a Ferrari nemcsak a két, egyenként 400 lóerős V8-as motort szállította az együttműködés keretében, hanem a karbon-kompozitokkal szerzett Forma–1-es tapasztalatait is megosztotta az e téren ekkor még járatlan hajógyártóval. Ezen kívül az autógyártótól származott a hajók műszeregysége is. A Ferrari-rokonság nemcsak a külsőségekben látható, hanem a hajó menetteljesítményei is méltók a szuper-sportkocsigyártó többi termékéhez, hiszen akár 100 km/órás sebességgel képes száguldani a vízen.