Megvallom, tartottam attól, hogy a Spirit of Hungary a mezőny hátsó részében vitorlázik majd. Ugyanakkor reménykedtem is, hogy a félelmem alaptalan.
Szöveg: Ruják István, Kép: Vendée Globe, DPPI
Amikor Nándi 2015-ben a Barcelona World Race-en Conrad Colmannel együtt először rajtolt versenyen az új hajójával, az első héten borzalmasan lemaradt, és végig az utolsó helyen volt kénytelen vitorlázni. Aki valami keveset is konyít a modern óceáni versenyzéshez, az tudja, hogy új hajóval, szinte edzés nélkül rajtolva esélytelen dolog jó eredményre számítani. Pláne hosszú kihagyás után. De napjaink nyílt tengeri versenyzésében a hajó szükséges ismerete nem pusztán azt jelenti, hogy a versenyző otthonos a fedélzeten, vagy tudja, hogy milyen szélben melyik vitorláját viselje.
Mindent eldöntő taktika
Fa Nándor 1993-ban elért Vendée Globe 5. helye és 1996-os próbálkozása óta teljesen átalakult, meghatározó új elemekkel bővült az óceáni versenyvitorlázás. Mindennek az alapja a meteotaktika, az internet segítségével folyamatosan elérhető és egyre pontosabb időjárás-előrejelzés, és az erre alapozott számítógépes útvonaltervezés. Vagyis a versenyző a körülötte mozgó alacsony- és magasnyomású időjárási rendszerek haladását számolva tervezi meg napokra előre az útvonalát, hogy mindig a lehető legjobb szélben, az ellenfeleinél könnyebb és gyorsabban járható ideális utat találjon a cél felé. Ehhez a hajója potenciális lehetőségeit táblázatba foglaló polárokat használja a számítógépes tervezéshez. Vagyis tudnia kell, hogy a különböző lehetséges szél- és hullámviszonyok közepette melyik vitorlát húzva, a különféle lehetséges szélszögeken vitorlázva hajója pontosan milyen sebességre képes. Ezekkel a sebességekkel számol az útvonaltervezéskor és persze produkálnia is kell a szükséges sebességet.
Nándi mindennek a tudásnak még nem volt, nem is lehetett a birtokában, amikor a Barcelona World Race-en rajtolt. De most a Vendée Globe-on fényesen bizonyította, hogy megtanulta mindazt, amiben az elmúlt két évtizedben megváltozott a szólóvitorlás óceáni versenyzés.
Nyolcadik helye nagymértékben köszönhető higgadt és megfontolt meteotaktikájának, amellyel több alkalommal is nagyokat lépett előre a mezőnyben vagy éppen bebiztosította pozícióját. Lassú, óvatos rajt és első napok után folyamatosan tört előre a mezőnyben. Addig is remekül használta ki a lehetőségeit, de első alkalommal az Atlanti-óceánon dél felé haladva a Szent Heléna magasnyomású övezet bonyolult időjárásban mutatta meg mit tud. Aztán a déli óceánra érve azt, hogy erős-viharos szélben él igazán a Spirit of Hungary és „ifjú” hajósa. A Kergülen-szigetek közelében ki is használta ezt. Abból a kis előnyből, amelyet az őt üldöző csoporttal szemben szerzett egy újabb remek, higgadt meteotaktikai döntéssel, jó útvonal választásával távolodott el végleg addigi ellenfeleitől. Parádésan oldott meg egy rendkívül kényes és veszélyes helyzetet a Csendes-óceánon is a Némó pont közelében, a világ legmagányosabb területén, ahonnan minden szárazföld sokezer mérföldnyire van.
Ezután pedig már a Horn-fok kerülése után újra az Atlantin küzdötte át magát talán a verseny során kapott legkeményebb körülményeken, és azzal került pozícióelőnybe üldözőivel szemben. Mindezt a fejlődőképességet, kitartást és keménységet ötödik földkerülésén, 63 évesen mutatta fel! Nemigen akadt mostanában, de a múltban sem jobb reklámja a magyarságnak, mint a Spirit of Hungary! Hajósának és egyben tervezőjének kvalitásai mellett a hajóiparunk magas színvonalát, kreativitását is világgá kürtöli. Hiszen jó minőségű IMOCA 60-as építésére a világon csak néhány ország képes. A legtöbb tengerparttal bíró nemzetnek nincsenek olyan szakemberei, akik egy ilyen „high-tech”, ráadásul ennyire megbízhatóan működő és teljesítő karbon kompozit versenyhajó megépítésére vállalkozhatnának.
Ötödször a Föld körül
Fa Nándor négy hajójával ötször kerülte meg a Földet, háromszor versenyben. Az első három hajót szinte teljesen egyedül, kevés segítséggel építette. Tevékenységével és aztán eredményeivel húzta, serkentette a magyar vitorlázás, és benne a hajóipar fejlődését. A Spirit of Hungary létrehozásában már a saját úttörő erőfeszítéseinek eredménye segítette. Mert a magyar hajóépítés fejlődéséhez ő is nagymértékben hozzájárult azzal, hogy tetteivel itthon a vitorlázásra irányította a figyelmet, miközben az általa is kinyitott ajtón áradt be a külvilág tudása és technikai színvonala.
Nándi a világ legkeményebb versenyébe szállt be. Velünk együtt.