A Kékszalag nagyágyúi 3: Evergreen, Red Bull E. S. T., Thunderbird

A balatoni Kékszalag 84 éves történetében még sohasem állt fel ilyen erős mezőny, mint ebben az évben. Összeállításunkban bemutatjuk, hogyan és milyen technikával készültek fel a legnagyobb esélyesek a jubileumi, 50. összecsapásra. Sorozatunk a Vitorlázás Magazin mostani, 2018/4-es számának cikkére épül.

A balatoni Kékszalag 84 éves történetében még sohasem állt fel ilyen erős mezőny, mint ebben az évben. Összeállításunkban bemutatjuk, hogyan és milyen technikával készültek fel a legnagyobb esélyesek a jubileumi, 50. összecsapásra. Sorozatunk a Vitorlázás Magazin mostani, 2018/4-es számának cikkére épül.

Örökzöld, új hangszerelésben

Másodszor indul a Kékszalagon, de először teljes erejében pompázva (versenyképes új vitorlákkal) a Pauger-műhelyben épült Evergreen. A zöld katamarán a Kékszalag-rekordtartó, kétszeres győztes Fifty-Fifty továbbfejlesztett testvére. Testei 47 láb hosszúak, ám árbócai magasabbak. Nagyobb vitorlázata mellett a számos újítás révén gyorsabb lehet az elődjénél. Az Evergreen testeinek távolsága nagyobb (a hajó szélesebb), de az igazi előnye az lehet, hogy jóval könnyebb a rekordtartónál.

Az új koncepciót megtestesítő Evergreen 2016-ban készült, de egy vihar komoly károkat okozott benne a Kékszalag rajtja előtti estén. 2017-ben már versenyzett, de akkor még nem volt minőségi vitorlázata.

Az Evergreent tervezője és építője Paulovits Dénes vezeti. „Dini” a Kékszalag legendás alakja, az elmúlt 30 évben számtalan ötletes, egyedi különlegességet épített kifejezetten a tókerülőkre. Ő „találta fel” a Hetvenes Cirkálót. Az első 70-essel, az Orpheusszal egyetlen grósszal és génuával vitorlázva az abszolút ötödik helyen ért célba 1993-ban. Ő építette az első balatoni billenthető kieles hajót, a Batman Forevert, amely szintén a Kékszalagon debütált. 2005-ben jóval nagyobb hajókat megelőzve a harmadik helyen ért célba a könnyű Szamuráj Jack szkiffel. Az 57 éves Kékszalag-rekordot megdöntő Fifty-Fiftyt ő álmodta és építette meg, de versenyen sohasem vezette. Most viszont az Evergreent kormányozva újra személyesen is harcba indulhat az abszolút győzelemért.

Az idei Kékszalag egyik újdonsága, hogy Paulovits csapatát és hajóját, az Evergreent fogja erősíteni a Raffica csapatfőnöke, Király Zsolt. Az új szerepben, taktikusként feltűnő „Zsozsó” magával hozza csapattársainak egy részét is, akikkel idén májusban az egytestű kategória.

Szárnyakon érkeznek az osztrák legendák

Megszokhattuk már, hogy a Kékszalag a német, svájci és osztrák vitorlázók számára is komoly vonzerőt jelent. Olimpikonok már álltak a startvonalnál, olimpiai bajnokoknak azonban most először szurkolhat a közönség, ugyanis a Red Bull Extreme Sailing Team két vezéregyénisége, Roman Hagara és Hans-Peter Steinacher is elfogadta az MVSz invitálását, részt vesznek az 50. Kékszalagon.

Hagara és Steinacher pályafutása a szörföző kezdetektől fogva „kéz a kézben” halad. Legnagyobb sikerüket a 2000-es sydney-i nyári olimpiai játékokon érték el, amikor megszerezték Ausztria első vitorlázó aranyérmét a Tornádó osztályban, majd négy évvel később, Athénban megismételték a bravúrt. Ebben a két évben (2000, 2004) kiérdemelték az Ausztria Legjobb Sportolója díjat is. Hagara emellett öt Európa-bajnoki címmel is büszkélkedik, vagyis méltán nevezhetjük a sportág legendás alakjának.

Figyelmük 2009-ben fordult a nagyhajók felé, amikor megalapították csapatukat, a Hagara-Steinacher Racinget, amivel részt vettek a 2013-as Amerika Kupát megelőző világkupa-sorozatban. Az extrém sportokat támogató Red Bull segítségével úttörő szerepet vállaltak a manapság egyre kedveltebb „szárnyas hajók”, a foilos katamaránok fejlesztésében. Hagaráék 2010-től szakmai tanácsokkal segítették az Extreme Sailing Seriesben (ESS) akkor használt Extreme 40-es, majd a 2016 óta használt GC32-es verseny-katamaránok kifejlesztését. Csapatuk, a Red Bull Extreme Sailing Team – amely fiatal vitorlázó-tehetségek felkarolásával is foglalkozik – eddig háromszor (2013, 2015, 2016) végzett az ESS-bajnokság 3. helyén.

Profizmusukat mutatja, hogy a Kékszalagon sem bíztak semmit a véletlenre. Az Extreme 40-es mellett az aktuális GC32-es katamaránjukat is elhozzák Balatonfüredre, csak a rajt előtt döntik el, melyikkel vágnak neki Európa legnagyobb tókerülő viadalának.

Felkészülés bajnoki segítséggel

A keszthelyi Thunderbird Sailing Team az idei Kékszalag egyik friss katamarános egysége. A vitorláscsapat egy baráti társaságból alakult 2015-ben, ám az elszántságukat mutatja, hogy a gyorsabb fejlődés érdekében a világ- és Európa-bajnok, tizenháromszoros Kékszalag-győztes Litkey Farkas segítségét vették igénybe a felkészüléshez.

„Amikor két éve, a Kékszalagon elszáguldott mellettünk egy katamarán, egyből mondtam a többieknek, hogy nekem kell egy ilyen hajó!” – meséli a kormányos, Behek István. „Litkey Farkival történt hosszas egyeztetés után egy Extreme 40-es után néztünk, hogy melyik országban van eladó. Aztán rátaláltam erre a hajóra, és nem is volt olyan messze, hiszen Keszthelyen állt a kikötőben. Tekintettel arra, hogy a keszthelyiek építettek maguknak egy új gyengeszeles hajót, az E40-es eladóvá vált” – mondja a csapatkapitány. Az eredetileg Bogi néven futó Extreme 40-est az idén Thunderbirdre keresztelték át, az előző tulajdonos megtartotta a nevet az új hajója számára.

„Nagyon örülök, hogy tőlük vásároltuk a hajót  mert nemcsak úgy odaadták, hanem az átadás után is segítettek nekünk, amiben csak tudtak. Egy kezdő csapatnak, mint a miénk, ez óriási segítség. Igazoltunk egy új csapattársat is, Heindl Zoltánt. Elsősorban neki és Barta Dávidnak köszönhetjük, hogy a hajó mindig versenykész állapotban van” – mondja a kapitány.

Ha a Pünkösdi Regattán egy számukra új hajóval elért 3. hely jelent valamit, akkor  a Thunderbird céljaként kitűzött „tisztes helytállásra” nagyon jó esélyük van a 2018-as Kékszalagon.

 

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink