Zavarba ejtően hatalmas a kínálat a piacon vitorlás öltözékekből, ezért közel sem egyszerű a választás. Íme néhány tanács a megfelelő öltözet kiválasztásához! Cikkünk a Vitorlázás Magazin 2018/3-as számában megjelent négyoldalas összeállítás része.
- Döntsd el, mit szeretnél!
A mostoha időben hasznos ruházatot három típusra oszthatjuk: hobbivitorlázó, part menti vitorlázó és offshore (tavi vagy tengeri) vitorlázáshoz való ruhákra. Az elsőt rögtön el is felejthetjük: lehet, hogy az öltözékünk külső héja vízlepergető, de rossz időben nem tart se melegen, se szárazon. Nagyon ajánlott minimum part menti vitorlázásra alkalmas ruházatot választani. A Balatonnál az időjárási frontok mozgása kiszámíthatatlan, a viszonylag kis távolságok (meg a gyorsan haladó légörvények) miatt egykettőre utolérhet egy zivatar. Amikor az ember bőrig ázva igyekszik a partra menteni a társaságát (és a hajóját), sokkal könnyebben hoz rossz döntést, mint száraz, napos időben.
- Anyagok és színek
Ma már minden, magára valamit adó vitorlázóruha-gyártó vízszigetelő és légáteresztő anyagokból készíti a termékeit. Talán a legismertebb a Gore-Tex – ha egy terméken ezt a címkét látjuk, bátran megbízhatunk a minőségében. Mivel viharban, illetve éjszaka szinte semmit nem látni a tengeren (ahogy a Balatonon sem), mindig legyen egy rikító színű (piros, narancssárga, zöldessárga) rész (pl. kapucni), vagy öntapadós fényvisszaverő fólia a karunkon, lábunkon.
- Nadrág
Gondoskodjunk róla, hogy a kajütben mindig legyen egy vízálló hosszú szárú nadrág, amit felkaphatunk, ha az idő rosszra fordul. Nem árt, ha öv vagy nadrágtartó is tartozik hozzá. Hasznos, ha az anyagot a nadrág ülepénél és a térdhajlatoknál gyárilag megerősítették. A szára ne gumírozott, hanem tépőzáras legyen, hogy a lehető legszorosabban „tapadjon” a lábbelire. Nem csak mostoha időben fontos, hogy legalább két nagy, tépőzáras zseb legyen a nadrágon, ami kapóra jön a hajó javításakor, vészhelyzet esetén pedig fontos eszközök (pl. zseblámpa, tartóselemek) vízmentes elhelyezésére használható.
- Felsőöltözék
A vitorlázódzseki minősége meghatározza a hajózók kényelmét és szárazon maradását, vihar esetén pedig életet menthet, ezért különös körültekintéssel válasszuk ki. Az aláöltözés miatt ajánlatos egy számmal nagyobb méretet választani. A megfelelő dzseki felül állig (sőt orrig) ér, alul pedig teljesen eltakarja az ember fenekét. Különösen fontos a nyak körüli rész: minél inkább meggátolja, hogy az eső vagy a hullámok által felcsapott víz behatoljon a ruha alá, annál biztosabb, hogy megússzuk szárazon a kellemetlen kalandot. A zsebei legyenek méretesek, és könnyű járású cipzárral vagy tépőzárral záródjanak. A jó vitorlázódzseki kapucnija le/fel cipzárazható és figyelemfelkeltő színű (lásd a 2-es pontot!).
- Lábbeli
Itt is fontos a méret: válasszunk egy-két számmal nagyobb csizmát, a vastag pamutzokni ugyanis kitölti benne a felesleges helyet. Ha pedig az ember a vízbe esik, higgyék el, hogy minél előbb meg akar szabadulni a csizmától a háborgó vízben. A vitorlázócsizmát ne hordjuk a szárazföldön, a legjobbak talpa ugyanis puha anyagból készült, így egy földön heverő üvegdarab könnyen kivághatja a kikötőben.
+1 Aláöltözék
Az alsóruházat vonatkozásában nem kell feltétlenül a legdrágábbat választanunk (ez nem szépségverseny), viszont fontos, hogy jól szellőző anyagból készüljön. A hőszigetelő alsóruházatra – különösen tengeri vitorlázás esetén – célszerű egy szintetikus anyagból készült pólót húzni, amire zárásként jöhet a polartech anyagból készült felső. Kerüljük a pamutból, farmeranyagból készült öltözéket, ezek ugyanis könnyen magába szívják a nedvességet, ami kényelmetlenséget okoz. A zokni gyapjúból vagy polartech anyagból készüljön.