Kékszalag: Élő közvetítés és tracking a Magyar Telekomtól

Az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj teljes versenyét élőben közvetíti a Magyar Telekom, amely az idei évtől hároméves szerződést kötött a Magyar Vitorlás Szövetséggel az esemény kizárólagos streaming és tracking szolgáltatására. A minden korábbinál jobban követhető és élvezhető közvetítés jó hír, hiszen a szélelőrejelzések és a kihívó csapatok fejlesztései izgalmas versenyt ígérnek.

Alighanem először kívántak a jó szélen kívül jó 5G-t is a vitorlázóknak a Kékszalagok történetében. Pedig ma pontosan ez történt a Magyar Telekom sajtótájékoztatóján, ahol elmondták hogyan fogja a távközlési cég minden korábbinál közelebb vinni a versenyt a nézőkhöz.

Fegyver Csaba, a Magyar Telekom stratégiai és kiemelt projektekért felelős igazgatója a jövő csütörtökön rajtoló versenyt megelőző pénteki balatonfüredi sajtótájékoztatón felidézte: társaságuk két éve kapcsolódott be a Kékszalag közvetítésébe, majd tavaly, a győri Széchenyi István egyetemmel együttműködve, a streaming mellett már tracking funkcióval is bővült szolgáltatásuk – írta az MTI.

A 57. Kékszalagra a balatonfüredi mólónál felépítenek egy stúdiót, ahová tizenkét kameráról, három drónról, két éjjellátó készülékről és öt hajókra felszerelt kameráról érkeznek be képek, így a teljes versenyt élő adásban tudják közvetíteni – ismertette.

Budai Tamás, a győri Széchenyi István Egyetem digitális fejlesztési központjának technológiai vezetője elmondta: céljuk közelebb hozni a vitorlássportot a nézőkhöz, de nyomkövetőik adataival a stúdióban ülők is hasznos információkkal gazdagodhatnak a hajók sebességéről, pozíciójáról.

Arra készülnek, hogy minden regisztrált hajóra tesznek egy vízálló borítású nyomkövető eszközt, amelyek bizonyos időközönként beküldik a hajó pozícióadatait egy központi rendszerbe, ahol feldolgozzák és egy webes felületen megjelenítik azokat – foglalta össze.

Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára hangsúlyozta: a Kékszalag filozófiája a hagyományok megőrzése illetve a technikai fejlődés. A Kékszalag már önálló brand, az együttműködés pedig segít abban, hogy mindenkihez közelebb hozzák a vitorlássportot – jegyezte meg.

Tájékoztatása szerint átlagosan 2800 versenyző és 550 hajó vesz részt Európa legnagyobb tókerülő versenyén, amelyet 1934-ben indítottak útjára.

Gémesi Jóka, a tavalyi Kékszalag-győztes és egyben időrekorder Fifty-Fifty csapatának marketingigazgatója örömét fejezte ki, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően a „láthatatlan pillanatokba” is betekintést kaphatnak a nézők.

Szeretnék, ha jobban látható lenne a vitorlázás, hogy kiderüljenek azok a részek, amelyek inkább az egyéni sporthoz, és azok, amelyek abszolút a csapatsporthoz közelítenek – fogalmazott.

A sajtótájékoztató után megkérdeztük Józsa Mártont, a tavalyi győztes és rekorder Fifty Fifty kormányosát, hogy a tavalyi eset után az idén tervezik-e, hogy a versenykiírásnak megfelelően mindvégig viselik a mentőmellényeket. „Igen, többnyire igen” – válaszolta nevetve, majd komolyra fordítva hozzátéve, hogy az előrejelzések szerint erős szeles verseny várható, vagyis a tavalyi szélmentes-kánikulás álldogálás helyett alighanem gyors verseny lesz, és ilyen körülmények között a mellények viselése mindenképpen indokolt.

(Mindennek azért van jelentősége, mert tavaly a csapat több tagja nem viselt mellényt, ami miatt akár ki is zárhatták volna a magyar fejlesztésű kétárbócos hajót a versenyből, de mivel senki sem nyújtott be óvást, végül az esetnek nem lett további következménye.)

És hogy az ellenfelek közül kitől tartanak a legjobban a bajnokok? Józsa Márton elsősorban az AC45-ösösöket említette, különösen a tizenháromszoros győztes Litkey Farkas féle módosított katamaránt, amelyben komoly sebességpotenciált sejtenek.

Megkérdeztük Litkey Farkastól is, hogy értik, milyenek az esélyeik az idén? „Köszönjük, nagyon jól érezzük magunkat, mint csapat” – fogalmazott a tizenháromszoros győztes. A csapat ugyanis nagyon sokat versenyzett az elmúlt egy évben – igaz, nem annyira a módosított AC45-össel, hanem mindennel, amivel csak módjuk volt. Versenyeztek együtt és külön-külön is, így csapatként nagyon sokat fejlődtek. „2018 óta én sem hagytam ki a telet, végig nyomtam, versenyeztem” – fogalmazott Litkey Farkas, aki hízelgőnek tartja, hogy a legnagyobb riválist látják benne. Persze sok múlik majd azon, hogy milyen szél lesz majd, de abban biztos, hogy erősszeles-hátszeles körülmények között nagyon jó a hajójuk.

Sok év óta először újra a győzelemért mehetnek, ami jó hír mindazoknak, akik egy izgalmas versenyt szeretnének látni az idén.

Régi-új hajóval készül a Kékszalagra a Django csapat

A Prospex-Delta Team korábbi hajójával, a továbbfejlesztett AC45-össel áll rajthoz a Kékszalagon Petrányi Zoltán csapata, a Racing Django. Papíron ez a hajó ugyan nagyobb sebesség-potenciállal rendelkezik, mint az eddig használt D35-ös, viszont a verseny előtti utolsó napokban történt hajóváltás egyben azt is jelenti, hogy nem sok idejük marad megismerni és megszokni az új technikát.

„Igen, még csak ismerkedünk a hajóval. Az biztos, hogy szokni kell még. De nem stresszelünk, megyünk, és lesz ami lesz” – fogalmazott kérdésünkre Petrányi Zoltán, aki elárulta: már az ismerkedés során is sikerült olyan sebességet kihozni a hajóból, amivel nagyon elégedettek voltak. És hogy ez vajon elég lesz-e ahhoz, hogy legyőzzék a legnagyobb esélyesnek tűnő Fifty Fiftyt az 57. Kékszalagon, azt majd persze meglátjuk.

A csapatok felkészüléséről részletes cikket közlünk a Vitorlázás Magazin 2025/3-as számában.

Ezek is érdekelhetnek

Hozzászólások

Ajánlataink