Hogyan kezdett el vitorlázni, miért választotta ezt a sportot?

Édesapám válogatott vitorlázó volt, én ebbe születtem bele. Úgy kezdtem el vitorlázni, mint mások biciklizni, 3-4 éves koromban. Később vált csak igazi sporttá vált az életemben. Először úsztam 6-8 éves koromig, de a fülemet sokszor felszúrták, így abba kellett hagynom. Ezt követően lettem vitorlásversenyző.

Itt tud jelentkezni a Previtalra – www.erstehiggymagadban.hu/adatlap/prevital

Ez technikai, taktikai vagy csapatsport – mi a fontosabb: a hajó, a jó technika vagy a jó csapat?

Nem lehet különbséget tenni. Ha nincs egy jó hajó, akkor nem lehet Kékszalagot nyerni. Hiába van egy jó csapat, hiába jó a taktika, ha nem elég gyors az adott hajó, akkor mindez kevés. Ha elég gyors a hajó, akkor kell egy jó csapat, aki jól tud vitorlázni. Ha mindezek együtt vannak, még akkor sincs vége. Utána következik ugyanis a stratégia és a taktika, így épül fel a piramis.

Milyen eredménnyel lenne elégedett idén a Kékszalagon?

Talán meglepő lesz, amit mondok. Ha hiba nélkül, jól vitorlázunk, akkor az eredménytől függetlenül elégedettek leszünk.

Kit tart a legnagyobb ellenfélnek az idén?

Ez részben függ a szélerősségtől. A gyenge szélben a Safran és a Black Jack lehet a két legnagyobb ellenfél, közepes szélben az AC45-ös, erős szélben pedig a Roman Hagara többszörös olimpiai bajnok vezette Erstés hajó lehet a legfőbb konkurens. Persze van az összes szélerősségben is ellenfél: mégpedig a Fifty-Fifty.

Mit vár azoktól, akik a hajóra kerülnek? Miért vállalta, hogy egy civilt is elviszel, és mi lesz a legfontosabb, amikor a www.erstehiggymagadban.hu oldalon jelentkezők közül választ?

Fontos, hogy elkötelezett legyen és segíteni tudja a csapatot az eredményes szereplésben. Azért vállaltam, mert a „Higgy magadban” pályázat egy nagyon jó üzenet és örömmel támogatom ezt a kezdeményezést.

Itt tud jelentkezni a Previtalra – www.erstehiggymagadban.hu/adatlap/prevital

Mit tart a legnagyobb versenyelőnyének?

Azt gondolom, hogy a hosszú évek alatt megszerzett tapasztalat az egyik fontos dolog ebből a szempontból. Valamint az is lényeges, hogy nem kell győzelmi kényszerben versenyeznünk. Még egyszer fontos kiemelnem: mi elégedettek leszünk, ha hiba nélkül teljesíteni tudjuk a távot.

Mit szeret a legjobban a hajójában?

Leginkább azt, ahogy meg van tervezve, azaz a tervezői munkát. Ennek köszönhetően szerintem a hajónak minden részlete tökéletesen működik.

A Kékszalag legfrissebb sztárja – a Prevital névjegye

Litkey Farkas neve talán még annak is ismerősen cseng, aki semmit nem tud a vitorlázásról: ő a Kékszalag történetének legsikeresebb kormányosa 13 győzelmével. 2001-től 2009-ig zsinórban kilencszer, majd 2011-ben, 2013-ban, 2016-ban és 2017-ben is győzött: 11-szer egytestű hajókkal, majd az utóbbi két évben az akkor még Festipay néven versenyző katamaránnal.A Decision 35 típusú Prevital az Artemis America’s Cup-csapatának tulajdonosáé volt, ő versenyzett vele a Genfi-tavon 2012-ig. Az ottani tókerülő verseny, a Bol d’Or Mirabaud legsikeresebb hajótípusa, 2015-ben került Litkey Farkas tulajdonába. A hajó eredeti neve Artemis, és ő a legfiatalabb hajó a svájci D35-ösök között. Magyarországra történő behozatalakor a vámparkolóban komolyabb baleset érte: egy kamion letört 3 méternyit az árbócából, de szerencsére a világszinten is ismert kápolnásnyéki Pauger-műhelyben helyrehozták a hibát. Első Kékszalagján rögtön a 3. helyen végzett. A Prevital nem a leggyorsabb és nem is a legnagyobb katamarán a Balatonon, de mégis a legsikeresebb hajó. Ha valaki szeretne egy tizenháromszoros Kékszalag-győztes kapitánnyal, sokszoros Kékszalag-győztes, nagyon tapasztalt legénységgel hajózni kitűnő hangulatban, győzelmi kényszer nélkül – az mindenképp a Previtalt válassza!

Típus: Decision 35

Gyártás éve: 2009

Teljes hossz (LOA): 35 láb

Vízvonalhossz (LWL): 35 láb

Szélesség: 7 méter

Vitorlák maximális mérete: 230 m2

Kormányos: Litkey Farkas