Nem csodálkoznánk, ha a Beneteau Ocenais 51.1-est látva hajótervezők sora hagyta volna félbe nyári szabadságát, hogy visszasiessen a rajzasztalához átdolgozni készülőfélben lévő konkurens modelleket. Mitől ekkora durranás ez a hajó? Cikkünkből kiderül!
Szöveg: Vitorlázás Magazin, Fotó: Beneteau
A Cannes-i hajókiállítás legnagyobb sztárja volt a Beneteau újdonsága, az Oceanis 51.1-es. A számos szempontból is formabontónak számító vitorlás a francia gyártó új zászlóshajója, és máris olyan hatalmas az érdeklődés iránta, hogy még az első elkészült példány vízre tétele előtt rengeteg megrendelés érkezett rá. Ezt nem csak különösen elegáns és letisztult formájának vagy remek felszereltségének, netán vevőcsalogató extrái sorának köszönheti, hanem a hajótest újszerű szabásmintájának és az abból következő egyedi előnyeinek is.
Negyven centi nem hangzik soknak – de egy hajó esetében többet számít, mint parkoláskor. Ez a több mint egylábnyi különbség, különösen, ha széltében értendő, gyakorta egy egész kategóriányi ugrást jelent. Vagy, ha a test orr-részén szélesebb ennyivel egy hajó, akkor szignifikáns sebességvesztést okozhat. Így a hajótervezők számára állandó dilemma, hogy mekkora sebesség-potenciált áldozzanak fel a beltér nagyobb komfortszintje érdekében. Legalábbis így volt ez eddig.
Az Oceanis 51.1-es tervezője, Olivier Racoupeau (Nauta Design) újszerű megoldást alkalmazott. Ennek lényege az, hogy a vízvonal fölött negyven centiméterrel szélesebbre szabták a hajó első traktusát, ezzel egyszerűen kettéválasztották a belső dizájnt és a hidrodinamikai szempontok alapján végzett hajótest-tervezést. Az eredmény egy rendkívül gyors, remek úszóképességekkel rendelkező vitorlás, amely egy méretosztállyal nagyobb hajók komfortszintjét is simán hozza. „A First- és a Figaro osztály sportos hajóival nyert tapasztalatainkat és azok bizonyos megoldásait is felhasználtuk egy crusing jacht építéséhez” – mondta az egyedi megoldás eredetéről Gianguido Girotti, a Beneteau marketing-igazgatója. Nos, a képeket látva, ezúttal aligha csupán a szokásos marketing-blabláról van szó a sportos és kényelmes tulajdonságok ilyen-olyan ötvözéséről…
Különösen az orrkabin esetében érezhető a szélesség növelése: a 160 centiméteres franciaágy mindkét oldalról körüljárható, sőt, a hajótest lefelé erősen karcsúsodó formáját követve még oldalsó ülőhelyeket is kialakítottak benne. Roppant ügyes megoldás. Ráadásul a nagyobb szélesség lehetővé teszi, hogy charter-verzióban akár egy duplaágyas, illetve mellette egy szóló kabint is ki lehessen alakítani.
A test vízvonal fölötti szélesítése a jól felszerelt konyhát is magában foglaló szalon nagyságára is jótékony hatással volt, a hajó belsejének központi élettere is sokkal tágasabb a kategória átlagánál. Hátul, a hatalmas kokpit alatt pedig két duplaágyas kabint alakítottak ki.
Persze az Oceanis 51.1 nem csak a nagyobb jachtok tágas belterét nyújtja, hanem azok összes kényelmi extráját is. És éppen ez a hajó másik nagy trükkje: több kategóriával nagyobb vitorlások valamennyi komfort-fokozó extráját kínálja egy könnyebben kezelhető méretosztály képviselőjében. A szerelvények sorolásába talán nem is érdemes belemennünk, hiszen az önváltó foktól az elektromos Harken csörlőkön és a használaton kívül a fedélzet síkjába illeszkedő vereteken át a teljes modern vitorlázatig (természetesen Coe Zerót is beleértve) mindennel el van látva, amit csak el tudunk képzelni. A lehajtható napozó fölé egyetlen mozdulattal ki lehet fordítani a fartükör felső részén található dobozból kinyitható grillezőt, a másik irányból pedig kihajtható daru található, amely megkönnyíti az így akár állandóan felfújva tárolható mentőcsónak kezelését – és még sorolhatnánk a kötelezően elvárható és azon felüli extrák sorát itt…
Arról is gondoskodott a gyártó, hogy kellő mértékben személyre szabható legyen a hajó: három kivitel, háromféle tőkesúly és négy belső elrendezés választható – további 700 szín-, bútor-, fa- és szövetvariációval. Így hát attól sem kell tartanunk, hogy bármikor szembe jön velünk egy ugyanilyen hajó. Persze, a máris egyéves várólista miatt erre a közeljövőben amúgy sincs sok esély…
Főbb paraméterek:
Hajótest hossza: 14,98 m
Vízvonal hossza: 15,9 m
Legnagyobb szélesség: 4,8 m
Merülés: 2,8/1,85 m
Saját tömeg: 13 930 kg