5 tipp kezdőknek és haladóknak

Vízre, magyar! Kossuth Lajos egy 1846-os írásában arra buzdítja honfitársait, hogy irány a tenger, s a felhívásból szállóige lett: „Tengerre, magyar!” Szerzőnk, ha nem is a tengerre, de legalább vízre, vitorlázásra invitál mindenkit. Biztosan akadnak olyanok is, akik egyelőre csak a vitorlázás iránti érdeklődésből olvassák a lapot, ez a cikk főként nekik szól, bár lehet, hogy a gyakorlott vitorlázók is találnak megfontolandót a leírtakban.

 

phoca_thumb_l_oktatas_16 (1)

 

1. Tanulni, tanulni
Kevés család történetében akad generációról generációra öröklődő 22-es cirkáló, így ha az anyatejjel nem szívtad magadba a vitorlázást, akkor bizony meg kell tanulni. Mindenkit megnyugtatok: ha nem akarsz egyből Kékszalagot nyerni, akkor nem is olyan rettenetesen nehéz. A sport- és kedvtelési vitorláshajó-vezetői engedély hat nap alatt megszerezhető, de tény, hogy ennyi idő alatt nem lehet igazán megtanulni vitorlázni, ahhoz évek vagy évtizedek kellenek. Friss hajóvezetőivel ugyanolyan érzés hajóra szállni, mint vadiúj jogosítvánnyal csúcsidőben bekerülni a Clark Ádám téri körforgalomba. Míg kint a vízen sok a hely, könnyűelkerülni a másik hajót, oda ki kell jutni, és a kikötőben motorhasználattal navigálni már jóval nagyobb kihívást jelenthet.
Bár alig egy hét alatt fel lehet készülni a vizsgára, a tesztek teljesítése után senki ne képzelje magát Onedin kapitánynak. „Az első két percben eldől, hogy alkalmas-e vitorlás hajó vezetésére a nebuló. Tisztában vagyunk azzal, hogy ők még nem igazán tudnak vitorlázni, ezért azt figyeljük, hogy átlátják-e a hajót és annak személyzetét. Ha szemmel láthatóan nem érti, hogy mekkora felelősségről van szó, akkor a vizsga megismétlését javasoljuk. Igyekszünk az értésükre adni, hogy a képesítés megszerzése után is rengeteget kell még gyakorolniuk” – fogalmazott egy vizsgáztató, akinek kezei közül generációk juthattak hajóvezetői engedélyhez.
Az alapok elsajátítása után nem feltétlenül muszáj a vizsgabizottság elé rohanni, hiszen rengeteg olyan hajótípus van, amely vitorlázótudást igényel, de engedély nélkül vezethető, és nagyon élvezetes lehet minden korosztály számára. A legfontosabb, hogy legyünk tisztában a határainkkal, és ezzel összefüggésben a szél erejével. Zamárdiban, a Nánási Sailing táboraiban például ilyen jellegű, 420 és 470 típusú dinghy vitorlásokon zajlik az oktatás, amelyek közül a 470 jelenleg is olimpiai hajóosztálynak számít. Ott egyedülálló módon a szülő akár együtt is tanulhat a gyermekével vitorlázni.
Ezek közé a hajók közé tartozik a kicsit stabilabb, lomhább Kalóz is, amelyből harminc évvel ezelőtt még rengeteg ringatózott a tavon, a vállalati üdülőkben sorban álltak egymás mellett, sokak örömére. Mára ez a hajópark eltűnt, tönkrement, de akadnak helyettük alternatívák. A vitorlásiskolák sólyái mellett egyre inkább látszik a megújulás. Érdemes akár felnőtt-táborba is beiratkozni egy-egy hosszú hétvégére, még akkor is, ha már rendelkezünk hajóvezetői engedéllyel. Ráadásul a Balaton „öreg tengeri medvéitől”, legendás oktatóitól mindig lehet, és sosem szégyen tanulni, akár évtizednyi vitorlázás után is. Sok helyen szerveznek úgynevezett manővertréningeket, vagy akár a versenyzésre is felkészítenek.

2. Bérelj hajót!
A síelők között is akad, aki évről évre megveszi a legújabb lécet, más 25 éve ugyanazzal síel, sokan pedig bérlik az éppen aktuális, szinte vadonatúj modellt. A gyakorlat nem magyar sajátosság, Franciaországban az átlagos síturistának évtizedek óta nincs saját léce. A helyzet ugyanez a hajókkal kapcsolatban. A hajógyártók és -forgalmazók nyilván nem örülnek, ha ezt mondom, de kis- és nagyhajókat egyaránt lehet és érdemes is bérelni a tavon. A nyári hétvégékre vagy egyhetes nyaralásokra nem szükséges saját hajót fenntartani, rengeteg chartercég kínálja vitorlásait erre a célra. A kisebb, sportosabb hajók, a dinghyk és katamaránok, esetleg az úgynevezett daysailerek kölcsönzési hálózata még kialakulóban, mert nem is olyan régen még a klubok látták el ezt a szerepet, de az egyre erősebben megjelenő igény várhatóan hamar átrendezi ezt a piacot is. A Csopaki Vitorlás Iskola például két FIV 555 típusú olasz jolléját kínálja bérlésre a vitorlázóknak, ami igazán alkalmas a tanulásra, gyakorlásra, de akár a szabadidő aktív eltöltésére is.

 

phoca_thumb_l_oktatas_19

 

3. Van hely a fedélzeten
Ahogy minden sport esetében, itt is előfordulnak legendás klubok, amelyek évtizedek óta jeleskednek az élversenyzők nevelésében, de mégis az a közhely, hogy a vitorlázás úri sport, könnyen megdönthető. A versenyzői indíttatású gyerekek között a klubok nem anyagi helyzet, hanem rátermettség, elszántság alapján válogatnak, a felnőttek között pedig a versenyeken örökös mancsafthiány van. Elég felkeresni bármelyik vitorlázók által látogatott internetes felületet, a sailing.hu fórumát vagy akár a Facebook „Balatoni Mancsaftbörze Mennék-Vinnék” csoportját, és a hajóhiány sem probléma többé.

 

phoca_thumb_l_oktatas_25

 

4. Nem csak a Balaton
Nem csak a Balatonon van vitorlásélet: a Velencei-tavon, a Tisza-tavon, Orfűn vagy akár a Duna holtágaiban is van lehetőség a tanulásra gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. Hihetetlennek hangzik, de Budapesten akár a XIII. kerületi Marina Partra is járhatnak napközis vitorlástáborba a gyerekek, így a fővárosi anyukák és apukák napirendje a megszokott mederben folyhat. Persze egy családi nyaralás alkalmával is napközizhetnek a gyerekek, a legtöbb vitorlásiskolában egyaránt van lehetőség bentlakós és bejárós táborozásra, de amíg a gyerek a saját korosztályával tanulja a vitorlák kezelését, addig akár párhuzamosan a szülők is megtehetik ugyanezt a nekik szóló tanfolyamon. Ám senki se csodálkozzon, ha egy hét után a gyermek ügyesebb lesz a szüleinél, a kicsik készségszinten jobban csinálják, gyorsabban megtanulnak vitorlázni. Igaz, ők nagyhajót nem tudnak még vezetni, de a szelet és az irányokat kis idő után is nagyon érzik!

 

phoca_thumb_l_oktatas_28

 

5. Családi program
A sajtóban közzétett hírek szerint ma Magyarországon félmillió ember jár rendszeresen síelni. Ennél jóval magasabb a száma azoknak, akik valamelyik közeli tengerpartot választják családostul nyáron úti célként. Bár a Balaton vonzereje újra növekvőben, mégsem jellemző, hogy egy család vitorlást béreljen egy hétre, és körbetúrázza a tavat. Példák ugyan akadnak, de a baráti társaságok jelenléte jellemzőbb. A hajóbérlés költsége nem magasabb, mint egy horvát apartman ára, nem kell messzire utazni, és a strandon lévő tömeg helyett a tó belsőbb részein a kristálytiszta vízben is lehet fürdeni. A szállás és a járműegy hétre megoldva, a tó körbevitorlázása pedig számtalan látnivalót és programot ad. A chartercégek kínálatában bőséggel lehet válogatni, az internet ebben az esetben is óriási segítséget jelent. Hajót bérelni akár vezetővel is lehet, és a legtöbb chartercég csoportos vagy egyéni oktatást is vállal.
Bár úgy tűnhet, hogy rengeteg vitorlás ringatózik a Balatonon, de például a Bodeni-tóval összevetve még mindig a töredéke annak, mint amennyi elférhetne rajta. Egy vitorlást megvásárolni és kikötőben tartani tetemes kiadást is jelenthet, de egy sportos, parton tárolható kishajó már egészen elérhető áron megvásárolható és fenntartható. A vitorlázás nem is olyan bonyolult, alapszinten könnyen megtanulható, egy életen át gyakorolható. Az évszázados tapasztalatok szerint, aki belevág, az valószínűleg örökre beleszeret.

Minimatrózok
Ahogy minden másban, ebben a sportban is az a legjobb, ha minél fiatalabban kezdi el valaki. A gyerekek akár egyhetes tábor alatt is könnyedén elsajátítják az alapokat, jóval könnyebben, mint a felnőttek. Persze ők még a nekik megfelelő aprócska hajókban, többnyire Optimistekben.
A vitorlásiskola akár nyolcévesen is örömet okoz, miközben rövid és hosszú távú hasznát is látja a gyerek. Egész nap kint van a jó levegőn, jó társaságban, és képzett szakemberek irányításával sajátít el új ismereteket, szerez életre szóló élményeket. Mindez a gyereknek vízbiztonságot adhat, aminek felnőttkorában is hasznát látja majd.

Képgaléria:

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink