Boot Düsseldorf 2013: hét magyar hajóipari cég sikeres összefogása
boot dusseldorf 04Január 19. és 27. között sosem látott mértékű magyar kiállítói jelenléttel fogadta a látogatókat a világ legnagyobb sport- és szabadidőhajókat bemutató kiállítása Düsseldorfban. Idén 63 ország 1674 cége mutatta be termékeit tizenhét hatalmas csarnokban, nettó több mint 87 ezer négyzetméternyi területen, amelyekre a hivatalos adatok szerint ezúttal 226 300 ember volt kíváncsi. Ez a tavalyihoz képest mintegy húszezerrel kevesebb látogatót jelent, ám ennek most biztosan nem gazdasági okai voltak.
A kilencnapos vásár első két, a szokásoknak megfelelően hétvégére eső napján kemény téli időjárás riasztotta el az útra keléstől az embereket. A havas-jeges utak később sem bátorítottak az utazásra, bár a helyzet e téren némileg enyhült, akkor viszont a düsseldorfi repülőtéren kezdődött sztrájk. Rengeteg járatot töröltek, és a városba utazás éppen a kiállítás hetén bonyolulttá vált. A kiállítók száma a tavalyihoz képest csaknem százzal növekedett, jó időben talán a látogatókról szóló statisztika is hasonlóan alakult volna. Egyébként a kiállításra látogatók mintegy húsz százaléka érkezett külföldről.
Magyar sziget
boot dusseldorf 07Ami viszont számunkra a lényeg: végre volt magyar stand, és több magyar cég termékeivel is lehetett találkozni. Sőt, az együtt megjelenő hét magyar vállalkozás tulajdonképpen átfogó képet mutatott hajóiparunk helyzetéről. Ez a kép pedig – egyeseknek talán meglepő módon – nagyon pozitív.
Korábban is előfordult egy-egy magyar kiállító a hatalmas forgatagban. Találkozhattunk már itt Scholtz Imre és a Style Jacht hajóival, Baka Attila Harmincas Schaerenkreuzerével, vagy – nem saját standon kiállítva – a Pauger Carbon Russell Coutts 44-esével. Ám most először volt magyar stand, köszönhetően a Nemzeti Külgazdasági Hivatalnak. A magyar hajósok egymásra találását a járműipari exportfejlesztésért felelős Kiss Balázs osztályvezető szervezte meg, aki ott volt velünk a kiállításon is.
Velünk? Ja, nem mondtam még, hogy én is végig ott voltam és dolgoztam a magyar standon. Nagyon sok jó élmény, siker ért minket, érdemes volt kiállítani Németországban.
A magyar stand a 17-es csarnokban volt, kifejezetten jó helyen. 187 négyzetméteres, körüljárható szigetünk volt, nem voltak szomszédaink, és senki sem szorult háttérbe. A megfelelő csarnokba is kerültünk, a 17-es a vitorlások egyik kiállítóterme volt. Kicsiké és nagyoké, hiszen a környéken, a Dehler, a Hanse, az Elan és a Varianta standjain negyven, sőt ötven láb feletti darabok is akadtak, de itt voltak például a különféle német osztályszövetségek kiállított hajói is, tehát akadt a csarnokban tőkesúlyos és dingi, verseny- és túrahajó is bőven és megfelelő arányban.
Aki dolgozik egy kiállításon, az összességében kevesebbet lát belőle, mint egy látogató. Én is legfeljebb öt-hat csarnokon rohantam végig, igaz, a szörfös, motorcsónakos részeket, a búvárkodással vagy hajós művészettel foglalkozó kiállításokat kihagynom nem fájt különösebben. A 6-os csarnokon is csak átszaladtam, ott voltak a megajachtok, a legdrágább csodák. Az az a hely, ahol nem illik kiírni az árakat és ismeretlen fogalom a „kedvezmény” felirat.
Hét magyar cég állította ki termékeit. Ábécésorrendben: Autoflex Kft., Code8, Flaar, Pata Marine, Pauger Carbon, Stickl és a Style Jacht. A felsorolásból látja az értő olvasó, hogy ők heten termékeikkel és tevékenységeik bemutatásával egészen átfogó képet adhattak a magyar szabadidős hajózást szolgáló iparról.
Középen a Knott-csoportba tartozó, kecskeméti Autoflex világszínvonalú utánfutó-alkatrészei és -tartozékai, illetve világújdonságot jelentő utánfutó-fékberendezésének bemutatója osztotta kétfelé a standot. Egyik oldalukon a gyönyörű Scholtz 8.8-as daysailer magasodott. Mellette tőkesúlya nélkül, a magas árbocával éppen hogy befért a csarnokba a karbon Code 8. Stílszerű hátteret nyújtott a Pauger Carbon árbocait és tartozékait bemutató kiállításnak, hiszen ez a hajó is ott épült a kápolnásnyéki műhelyben. A stand másik felén a kisebbek ékeskedtek. Az E-volution 620 elektromos motoros, a Flaar 18 lábas kishajója, és a Pata Marine gyönyörű olimpiai Finnje, a különleges Pata Stradivarius.
Siker
boot dusseldorf 09Élmény és magyar siker volt ez a kiállítás. Hogy miért? Mert élmény volt átélni, hogy hét független magyar vállalkozás milyen remekül, zökkenőmentesen tud együttműködni közös kiállításuk sikerén és a lehetőségek szerinti takarékos megvalósításán. Még nagyobb öröm volt átélni a lépten-nyomon érezhető sikert, a látogatóktól érkező elismeréseket, a nyilvánvaló meglepődést, pozitív csalódást a magyar termékek színvonalán.
A kiállításról rendszeresen küldtem beszámolókat online hajós magazinok számára. Azokban egyenként is összehasonlítottam az egyes magyar termékeket a kiállításon fellelhető konkurensekkel. Nem csak árban, de minőségben is álltuk a sarat bárki ellen, sőt még ha levonjuk kétségtelen elfogultságomat, akkor is a magyar cuccok vitték el a pálmát az összehasonlításokban.
De érezhető volt a siker a gesztusokban, reakciókban is. A Scholtz 8.8-ast rendre holland gyártmánynak nézték, ők pedig a daysailerpiacon kiemelkedő minőséget képviselnek, persze sokkal drágábban.
A Code 8-ast látva a látogatók némelyike nem értette, hogy ez a hajó miért nem volt benevezve kategóriájában a kiállítás hajója és az év hajója versenyekre.
Az elektromos hajtású E-volution fedélzetére lépők elképedtek a magyar hajó kínálta tágasságon, a szellemes, praktikus megoldásokon, amelyek összességében nem csak az árával emelték a kis hajót a konkurencia fölé.
A Flaar 18 sikerére mi sem jellemzőbb, mint hogy több forgalmazója is akadt, köztük olyan is, aki egyébként konkurens terméket gyárt, de meglátta a Déry Attila tervezte magyar kishajóban a pluszt a saját termékéhez képest.
A különleges technológiával elhelyezett mahagóni funérbetétek által nevéhez méltóan szép Pata Stradivarius körül pedig folyamatosan gyülekeztek a finnesek, O-jollésok, laseresek és egyéb kishajósok. Az idősebbek régi élményeiket mesélték a standunkon ragadva, a hajóépítők egyike-másika a 0,2 milliméteres funérbetétekkel készült, csillogó fadecket csodálta, de a hajó például olyan hírességet is odavonzott, mint a francia szólóvitorlázó és hajótervező Samuel Manuard, akinek talán éppen ez a szép darab adott újszerű gondolatokat. Legalábbis hoszszasan, elgondolkozva kérdezősködött a szabadon álló, forgó karbonárboc jellemzőiről.
Öröm volt egyre több hajón Pauger Carbon árbocot látni is. A kiállításon például az ötvenéves születésnapját ünneplő Dehler újdonságai között szerepelt a magyar karbonárboc kínálása immár négy típusukra. Az Autoflex utánfutó-alkatrészei pedig nyilvánvalóan világszínvonalúak. Elég volt csak körülnézni a megfelelő csarnokban. A legnevesebb gyártók utánfutóin sorra köszöntek vissza a Knott termékek.
Világszínvonalon
boot dusseldorf 12Kétségtelen, hogy a nehéz körülmények közül, hosszú évekkel ezelőtt a nulláról induló magyar hajóipari vállalkozók folyamatos fejlesztéseikkel olyan innovatív magatartást vettek fel, amivel az elmúlt években lépésről lépésre utolérték a régebben messziről csodált nyugati gyártók minőségi színvonalát. Megszokták, hogy mindennapjaik a folyamatos fejlesztésben, az előremenekülésben telnek, így olyan tudás halmozódott fel bennük, ami tartósan versenyképessé teszi őket. Határozott véleményem, hogy ugyanez jellemző jó néhány, a kiállításon meg nem jelent magyar hajóipari vállalkozásra is, ha a hétköznapok küzdelmeibe merülve ezt még ők maguk nem is láthatják olyan világosan, mint azok, akik eljöttek kiállítani Düsseldorfba.
Képgaléria: