A Groupama-OTP Balaton Laser Worlds 2013 az idei év egyik legnagyobb vitorláseseménye volt, és egyben talán az eddigi legnagyobb hazai utánpótlás korosztályos világbajnoki rendezvény is. Nem egyetlen világ- és Európa-bajnokság, hanem azok füzére két hétben. Laser hajóosztályban soha korábban még nem rendeztek ennyi világ- és Európa-bajnokságot egy helyen, egy sorozatban. Pedig a Laser a világon a legelterjedtebb olyan vitorlásosztály, amely két típusával olimpiai versenyszám is.
laser laser zsaner 01A Groupama-OTP Balaton Laser Worlds 2013 első hetén, július 8-tól 13-ig a Laser 4.7 ifjúsági világ- és Európa-bajnokságon 48 országból 361 tizennyolc éven aluli fiatal, 124 lány és 237 fiú versenyző küzdött a helyezésekért U18 és U16 korosztályokban. A második héten őket követték a nagyobbak. Július 14–21. között a 21 éven aluliak versenyeztek az olimpiai Laser típusokkal, összesen 229-en. A lányok a Laser Radial osztályban, a fiúk Laser Standardben mérték össze tudásukat a Balatonon. A fiúk az U21 mellett az U19-es címekért is hajtottak.
Az ugye köztudott, hogy a Laser 4.7, Radial és Standard osztályokban a hajótestek azonosak. Az eltérés a vitorlázat nagyságában van, ami lehetővé teszi, hogy a felnövekvő vitorlázók már 14-15 éves korukban az olimpiai típussal azonos hajókkal versenyezzenek, a fizikai adottságaiknak megfelelő, egyre nagyobb vitorlákkal. Így jutnak el a Laser 4.7-ből a Laser Ra-dialba és a Laser Standardbe.
Laser 4.7
világ- és Európa-bajnokság (U16 és U18)
Nekünk, magyaroknak az első hét lett igazán sikeres. Vadnai Jonatán a Laser 4.7 osztályban az U16-os Európa-bajnoki cím védőjeként szállt vízre. Bátyja, Benji, az aktuális U18- világbajnok nem volt itt, mert már radialozik, illetve az ISAF ifjúsági világbajnokságra utazott Ciprusra.
A verseny két és fél napnyi szélcsenddel vagy túl gyenge szelekkel indult. Csak a harmadik nap délutánján sikerült egy árva futamot kifacsarni a széltelen tóból. Végre aztán másnap megemberelte magát és feltámadt az északi. Mégis, csak délután sikerült pályát rakni, mert addig a szél túl sokat forgott.
A fiúk négy, a lányok két hatvanhajós csoportokban vitorláztak. A két pályán nem volt könnyű dolga a Fluck Bence, illetve Süle Péter által irányította rendezőknek. Nem pusztán a szél miatt. Ilyenkor jelen van a Laser osztályszövetség által kirendelt főrendező, illetve a szervezet nem egy fontos embere, akik hajlamosak beleszólni a rendezésbe, valamint magának a nemzetközi irányító szervezetnek is akad néhány rendelkezése, amihez a rendezőknek igazodniuk kell. Így, bár a szél már délelőtt is fújt, ám iránya annyira lengett, hogy csak kora délután sikerült jól elrajtoltatni a mezőnyöket.
A szél végre kitartott, így a negyedik napon három futamot sikerült teljesíteni. Igaz, a fiatalok csak este nyolc, fél kilenckor érkeztek meg a kikötőbe, elcsigázottan. Ezzel érvényes lett a világbajnokság, megvolt a minimum négy kvalifikációs futam. A küzdelem a döntő futamokban Arany, Ezüst, illetve a fiúknál még Bronz és Smaragd csoportokban folytatódott a kialakult erőviszonyok szerinti eloszlásban.
Az utolsó két napon gyenge szélben, de sikerült futamokat rendezni, így a versenyen, ha nem is lett meg a tervezett tizenkét futam, de a fiúknál hét, a lányoknál pedig nyolc megvalósult.
Érdi Mária sikere
laser erdi maria
Érdi Mária
A magyarok közül Érdi Mária kezdett parádésan. Mind a négy kvalifikációs futamon az első tízben végzett. Erre senki más nem volt képes az egész lánymezőnyben! Váratlanul elöl, a második helyen állt – a verseny előtt az alap cél-kitűzése a legjobb húszba kerülés volt.
A BYC-es Érdi Mária 15 éves, és csak egy éve versenyez és edz komolyan. Csomai József tanítványa rendkívül tehetséges, és önmagát sem kímélő céltudatossággal edz, bármilyen időjárásban.
A folytatásban persze kibillent az addig mutatott magabiztos versenyzésből. Élete első nagy világversenyén természetesen előbb-utóbb szembesülnie kellett a mezőny keménységével. A sokkolóan rossz ötödik futamát azonnal követte egy másik, de az utolsó napon már kezdte feldolgozni az új helyzetet, és újra javultak az eredményei. A 147 hajós mezőnyben három évvel idősebbek között elért U18-as 11. helye csodálatosan jó eredmény. Ráadásul a saját korosztályában – ahová még jövőre is tartozik –, az U16-osok között világ- és Európa-bajnoki 5. helyezést szerzett!
Ellenkező tendenciát mutatott Virág Flóra szereplése. Neki – a második futamon elért második helyén kívül – inkább a selejtezőkben döcögött a hajó, és egy nappal a befejezés előtt még a 32. helyen állt. Az utolsó két döntő futamon aztán egy 3. és egy 2. helyet villantva huszonnégy helyet ugrott előre az összetett listán, és a 8. helyen végzett!
A magyarok közül még Hirschler Rebeka került a legjobbak közé, az Arany csoportba, amihez sokat segített az első futamban elért remek 6. helye. Végül a 47. lett.
A lányok mezőnyében két U16-os elverte az idősebbeket. A spanyol Silvia Gonzalez Morales az első futamban produkált kieső eredménye (27.) után a második naptól végig vezetett összetettben. A végén a lengyel Magdalena Kwasna megszorította ugyan, de a győzelme nem került komoly veszélybe.
Vadnai Jonatán a legjobb magyar
Vadnai Jonatán elmehetne hollywoodi forgatókönyvírónak. Az amerikai filmekben szokásos módon előrevette a kudarcot. Majd egy-két csodaszép villanással előreugrott az elsők mögé. Amikor azt várhattuk volna, hogy a dobogósok közé lép, ő még előrébb araszolt. Ahogy a filmekben a jó főhős a döntő harcban kicsit vesztésre áll a „gonosz” ellen… Végül két jó teljesítménnyel az utolsó napon le-gyűrte riválisait, és a dobogó felső fokára pattant.
Az első futamon ugyanis a rajtnál beragadt, és iszonyúan lemaradt az első cirkálószakaszon. Csaknem az utolsó helyről kezdte a felzárkózást, amire a gyenge szél miatti pályarövidítés kevés helyet adott. Így is megverte a mezőny felét, ami biztatóbb volt a neve mellé írott helyezési számnál (27.).
Másnap a fárasztó, hosszú napon villogott. Harmadik helyen futott be, és még ki is zártak előle egy ellenfelet. Aztán 10. lett, ami még mindig jó eredmény egy ekkora mezőnyben, pláne úgy, hogy a huszadik helyről jött fel. Az utolsó befutószakasz előtt a bőszeles menet végén kialakult tömeges bójakerülésben zseniálisan helyezkedve talált utat az ellenfelek között. Az ilyen apró győzelmek teszik a bajnokot. Ha ott, akkor nem nyer csaknem egy tucat helyet, összetettben végül a dobogóra sem került volna. Az állóképessége feltehetően veri az ellenfelekét, mert az ezt követő, aznapi harmadik futamot megnyerte!
Másnap az első döntő futamon tizedik lett. Ezzel az utolsó napot a hetedik helyről kezdte, míg korosztályában második volt.
laser alin cetin02
Alin Cetin
A záró napon mindkét meneten jól vitorlázott. Előbb hetedik lett, majd az utolsón újra a pokol mély bugyraiból előkapaszkodva kilencedik helyen futott be a célba. Reméltük, hogy ezzel megtartja a jó helyét összetettben, esetleg egyet-kettőt előre is lép. Ám az amerikai stílusú forgatókönyv ennél sokkal szebbet tartogatott.
Akinek kellett, éppen lemaradt, és a 15 éves Vadnai Jonatán a Baltonfüredi Yacht Club versenyzőjeként a Laser 4.7 ifjúsági világbajnokságon U16 korosztályban világ- és Európa-bajnok, U18 korosztályban pedig ezüstérmes lett.
A Laser 4.7-es versenyt jelentős pontelőnnyel nyerte a török Alin Cetin.
A kitűnően szerepelt törököknél volt még egy különös eset. Nogay Dökmeci megnyerte az első futamot, és a honlapra készült napi VitorlásTV-videóban joggal nyilatkozott érmes álmairól. Aztán másnap elnézte a hirdetőtáblán, hogy melyik csoportban kell vitorláznia. Rossz pályára ment, és mindhárom futama érvénytelen lett. Majd a döntő futamokban már szándékosan ment rossz csoportba. Így egyetlen első hellyel és hivatalosan nem rajtolt futamokkal 236. lett.
Laser Standard
Férfi U21 és U19
A második héten már csak egyetlen pályát kellett kirakni a két fiú- és két lánycsoportnak. Július 16-tól a 21 éven aluliak versenyeztek, már az olimpiai típusokkal. A fiúknál Laser Standard osztályban 138-an, a lányoknál Laser Radial típusban 91-en.
Ekkor ifj. Rauschenberger Miklós vezette a rendezőséget. Kitűnően. A korábban említett nehezítő tényezőkkel együtt határozott döntéseket hozva a szeszélyes Balaton által felkínált szinte minden lehetőséget jól használt ki. Az időjárás ugyanis, ha lehet, még kevésbé volt szeles, mint az első héten.
Pedig minden szépen indult, egy remekül rendezett háromfutamos nappal. A hosszú szélszünet ezután következett. Olyan nap is akadt, amikor próbálkozni sem volt érdemes a feszített tükrű tavon.
A Nemzetközi Laser Osztályszövetség átlag 5 csomós szél felett engedi a futamok rendezését.
Mivel az utolsó előtti napig nem volt meg a minimálisan szükséges négy-négy kvalifikációs futam – amikor a hajók sorsolt csoportokban versenyeznek –, a feltámadó szélben lefutott mindhárom menet még a selejtezőkbe tartozott. Egyetlen nap maradt a döntő futamokra, amelyekből végül az előírt ötcsomós szélhatár miatt csak egyet lehetett megrendezni.
laser mitchell kennedy
Mitchell Kennedy
Mivel csak egyetlen döntő futam volt, a versenykiírás értelmében ezt nem lehetett kiejteni, ami több versenyzőnek végzetesnek bizonyult. E szabály legnagyobb vesztese a fiúknál biztosan vezető lengyel Tadeusz Kubiak lett.
A rajtnál egy a pályán mozgó versenybíró „megfütyülte”, vagyis szabálytalannak ítélte egy mozdulatát. Mivel a lengyel srácnak már volt egy ilyen büntetése korábbról, ez a második már nem volt korrigálható, így azonnal ki kellett állnia. Több futamra nem került sor, azaz az ekkor kapott 70 pontos DNF benn maradt a listájában. Bár minden egyes alkalommal az első tízben végzett, kétszer győzött és a legrosszabb futameredménye 7. volt, emiatt összetettben mégis a 12. helyre került. Ha ezt a hetven pontot kiejthette volna, még mindig világbajnok. Így azonban a győzelem az ausztrál Mitchell Kennedy ölébe hullott.
Egyébként a delegált külföldi versenybírók között akadt, aki vagy botrányos módon nem ért a dolgához, vagy szándékosan csalt. Legalábbis láttam olyan versenybírót, aki motorosával sok száz méterről siklatott át a mezőnyön vadul fütyülve, mert olyan nagy távolságból is pontosan „látta”, hogy az élen vitorlázó orosz versenyző szerinte szabálytalanul hajtotta meg a hajóját. Majd egy fél percre rá egy litván srácot büntetett az élbolyban egy szabályos, csak éppen a versenyző megcsúszása miatt ütemtelen haulzolás miatt.
A Laser osztályban több más olimpiai osztályhoz képest szigorúbb zéró tolerancia érvényes a pumpálással, billegtetéssel szemben, még frissebb szélben is. Ekképp a vízi bírák kezében tulajdonképpen korlátlan eszköz van az eredmények befolyásolására. Egy ekkora versenyen nagyszámú nemzetközi versenybíró foglalkoztatását írják elő. Ennyi emberből szinte biztosan akad már kártevő módon fontoskodó, esetleg rosszabb.
A fiúknál volt még egy versenyző, akinek sokak szerint legalább a dobogón lett volna a helye, de csak hatodik lett. A teljesítményét az ellenfelek is elismerték. A francia Eliot Merceron rendre verte a mezőnyt, ám az első napon két futamgyőzelem után kiesett a ritmusból, és érthetetlen módon 49. lett. A legközelebbi háromfutamos napon mindannyiszor elsőnek vitorlázott át a célvonalon, ám az egyik fekete zászlós rajtnál egy kicsúszó csoportban felírták a rajtszámát. Így arra a futamra maximális pontszámot kapott. Összetettben tehát benn maradt a másik rossz helye a számításban, és így csak hatodik lett.
Laser Radial
Női U21
laser svenja weger
Svenja Weger
A lányoknál a német Svenja Weger egy percig sem hagyott kétséget arról, hogy ki a legjobb. A Berlinből származó, most Kielben élő lány csak egyetlen futamon nem került az első háromba, és huszonegy pontos előnnyel verte a finn Niki Blassart és az olasz Claretta Tempestit.
A magyar csapatból a világbajnoki mezőnyben csak egyetlen lány tudott komoly tényező lenni a pályán. A Laser 4.7-ben nyolcadik Virág Flóra a nagyobb Radiallal a nála jóval idősebbek között is nagyszerűen helytállt. Kiválóan kezdett. Három tízen belüli futameredményével (8., 6., 8.) a legjobbak közé tartozott, és természetesen az Arany csoportba került. Még úgy is, hogy sajnos a második háromfutamos napon a ritmusát vesztve egyre jobban visszaesett. De a záró futamra újra összekapta magát, és ahogy egy héttel korábban, most is egy gyönyörű 2. helylyel zárta a sorozatot. 21. helyen végzett a Laser Radial női U21 világbajnokságon.
Rajta kívül még Hirschler Ludovika került az Arany csoportba, és 38. lett az összetett versenyben.
A többi magyar versenyző fiatal, tapasztalatlan, tőlük kiugró eredményt nem lehetett várni. Mindannyiuknak nagy élmény lehetett ilyen erősségű mezőnyben és világbajnokságon versenyezni.
Klubsiker, amely mindenkié
Hogy lehet egy vitorlás-világverseny sikeres szél nélkül. Íme a példa… Voltam résztvevő nagy, összevont világversenyen. Réges-régen történt, 1987-ben, Kielben, Németországban. Akkor először együtt rendezték meg az olimpiai hajóosztályok világbajnokságait. Az ennél még nagyobb Kieler Woche megrendezésében jártas németek nem boldogultak a feladattal, rengeteg nehézség, apró bosszúság ért minket, versenyzőket. Valahogy semmi nem működött jól. Pedig sehol a világon nem volt annyi tapasztalat akkoriban a lebonyolításra, ráadásul adott és tökéletes volt a létesítményi háttér, a terület.
A Szerelmes Shakespeare című filmben többször elhangzik egy mondat. Amikor a tervezett színházi előadás megtartását elháríthatatlannak tűnő akadályok gátolják, valaki mindig megkérdi a színház tulajdonosát, hogy miként lesz ebből előadás! „Nem tudom. Ez benne a csodálatos!” – válaszolja ideges mosollyal a szereplő.
A Groupama-OTP Balaton Laser Worlds szervezőinek gyakran lehetett ilyen érzésük a versenyt megelőző hetekben, hónapokban. ők bevállaltak volna egy darab világversenyt, de a nemzetközi osztályszövetség, a versenyzők szinte rájuk tukmálták ennek sokszorosát. Így a rendezvény már nem férhetett a Balatonfüredi Yacht Club kikötőjébe. Kellett hozzá a Szövi-telep néven ismert marina és annak nagy, nyílt területei. Ott viszont a tulajdonosváltás és a kapcsolódó huzavonák tették bizonytalanná a helyzetet. Ehhez még vegyük hozzá az MVSZ-ben májusban lezajlott tisztújítás által létrejött új körülményekből adódó természetes bizonytalanságot, és máris előttünk áll egy kiismerhetetlennek tűnő káosz lehetősége. És valljuk be, a németeknek jobb a hírük a szervezésben, mint nekünk…
Ebből világraszóló csőd is lehetett volna. Csakhogy a verseny helyszíne Balatonfüred, ahol a városvezetés nagyon komolyan veszi a vitorlázást, és tökéletesen tisztában van azzal, mit jelent a hely idegenforgalmának egy ilyen rendezvény. Plusz a BYC is meglehetősen járatos az effajta problémák orvoslásában.
laser laser zsaner 01A hadvezérek ritkán járnak biciklin. Böröcz István viszont egy hegyi körversenynek megfelelő kilométert tolt az eszközbe, miközben napi köreit futotta a Laser Worldsben érintett vitorlástelepek között. Én persze elfogult vagyok, hiszen végig jelen voltam, és dolgoztam a sikerért a rendezői sajtócsapatban, de élmény volt látni, ahogy a csoda lezajlott, és az utolsó pillanatban valahogy mindig összeállt a kép. Mi az, hogy összeállt! A legtöbb elemében parádés lett. Úgy élte meg boldogan ezt a két hetet a több mint hatszáz versenyző és kísérőik, hogy a legfontosabb, a Balaton és a szél ehhez a legkevésbbé sem volt partner.
A Szövi-telepen, valamint a volt OMFB-klubházban és parti területein hibátlan rendben sorakoztak a hajók. Rendőri segítség igénybevételéről is gondoskodva a ki- és bepakolások, a rengeteg edzőmotoros elrendezése olyan gördülékenyen ment, hogy ehhez bárki megfigyelőt küldhetett volna, dugig lenne a jegyzetfüzete az itt látottakkal.
A verseny közben és utána is beszélgettem több külföldi versenyzővel és kísérőikkel. Egy houstoni amerikai srác a „milyen volt?” kérdésemre természetesen rávágta, hogy kevés volt a szél. De a helyre, a körülményekre kérdezve azt válaszolta, hogy remek, és „bárcsak ilyen helyen lakhatnék!”.
El is hiszem, hogy egy kamasz srácnak fenemód tetszik, amikor a vízre szálláskor és kijövetkor „staff” feliratú pólóban bombázó tinilányok tolják a sólyakocsit, akik mögött persze ott van a szigorú tekintetű, ősz rendező, folyamatosan figyelve arra, hogy aki felbukkan a kikötő szájában, annak a kocsija a sóján legyen, mire a versenyző odaér. A lány versenyzőknek persze srácok segítettek. Akik pedig, miután az aktuális 300-350 hajó vízre szállt, összeszedték, eltakarították a szétszórt szemeteket. Így a viszszatérők mindig rendbe tett területre érve állhattak hajóikkal a nekik pontosan kijelölt helyekre. A marinában parti halasztáskor a selymes vízben mehetett a fürdőzés, a nagy rendezvénysátorban pedig mindig várta a versenyzőket valami apróság.
A vízen várakozáskor, ha más nem, akkor piros motorossal érkezett egy nem Rozsda-mentes, de víz- és hőségtűrő óriás Haribo maci, aki gumicukrot, üdítőket szórt a hajókba.
A versenyhez könnyen kezelhető angol nyelvű honlap készült, amelyre naponta tömegével tolták fel a legjobb balatoni hajós fotósok szuper képeiket, miközben a VitorlásTV a videóival foglalta össze a napot még akkor is érdekesen, ha a versenyzőknek vízre szállni sem volt módjuk.
Balatonfürednek pedig már ki sem kell lépni nyári hétköznapjaiból ahhoz, hogy kitegyen magáért. Szállásai, szolgáltatásai, az egész vízpart hangulata önmagában érthetővé teszi, hogy mitől szól róla elismerően még egy bizonyára nem nélkülözéshez, hanem általában jó körülményekhez szokott amerikai is. – ruji –
Képgaléria: