Gyönyörű környezet, mediterrán hangulat, vízi és parti luxus
Lassan véget ér a vitorlásszezon a Földközi-térségben, Nyugat-Európa-szerte elkezdődtek a nemzetközi hajókiállítások, amelyeken már a jövő szezon hajóit, hajózási lehetőségeit mutatják be a hajógyárak és a flottatulajdonosok. Aki előre foglal, duplán nyer, mert az előfoglalási kedvezménnyel a hajók bérleti díja jóval kedvezőbb, a repülőjáratokon is még a legolcsóbb osztályokra kaphatók a jegyek.
A magyar tengeri vitorlázók többsége már tervezgeti, hol töltse jövőre hajós nyaralását. Még mindig sokan csak az Adriát ismerik, melyet páratlan szépsége és nem utolsósorban a közelsége tesz felkapottá. De már eleink is felfedezőútra indultak, amikor és amerre csak tehették, ha újat, mást, netán olcsóbbat akartak látni. Mi most az autóval is elérhető olasz felségvizekre szeretnénk navigálni a tengeri vitorlázókat: új vitorlásélmények várnak Olaszországban, azon belül is a Földközi-térség Maldívjának hívott Északkelet-Szardínián.
Olaszország a Földközi-tenger középső medencéjébe nyúló Appennini-félszigetből, azaz az „olasz csizmából”, és két nagy szigetből, Szardíniából és Szicíliából áll. Keletről az Adria, délről a Jón-tenger, nyugatról a Tirrén- és a Ligur-tengerek határolják. A 8600 km hosszú tengerpart évekre ellát minket vitorlás úti célokkal és emlékezetes élményekkel. A vitorlázás főbb területei az olasz Adria, az olasz Riviéra, a toszkán szigetcsoport, a Nápolyi-öböl, Szardínia, Szicília és a környező szigetcsoportok. A hajós szezon térségtől függően márciustól novemberig tart, akár 9 hónapig nyaralhatunk, hajózhatunk az olasz felségvizeken. Az észak- és a délolasz vizek hőmérséklete között egy időben 3 Celsius-fok különbség is lehet a déli javára, ahol nyáron a tenger eléri a 26 Celsius-fokot is. Az adriai szigetvilág kisebb hullámaihoz szokott hajósoknak először furcsa lehet, ha például nyugatias szelekben Szardínia nyílt tengeri, nyugati felén hajóznak. A nagy kiterjedésű, nyílt vízfelület még gyenge szélben megmozdul, akkor is hullámozhat, amikor nem is fúj a szél, a döghullámok a végét vagy éppen a kezdetét jelzik a távol fújó szélnek. A tengerszintet a széljárás és annak erőssége jobban befolyásolja, mint a tényleges árapályszint-változás, mely mindenütt maximum félméteres. Oly nagy és változatos időjárású, illetve vízrajzú területet fed le az olasz felségvizek kifejezés, hogy a VHF 68-as csatornáján olasz és angol nyelven folyamatosan sugárzott, rendkívül leegyszerűsített időjárás-előrejelzés is nehezen ér a végére. Az esetleges viharjelzés és az általános szinaptikus helyzet ismertetése után tájegységenként beszámol a várható szélirányról és erősségéről, a tenger állapotáról, a láthatóságról és a légköri helyzetről. Aktuális időjárás-jelentést internetelérhetőség esetén a most ismertetett területre vonatkozóan a www.yachtingsardinia.com oldalon olvashatunk.
Szardínia Szicília után a Földközi-tenger második legnagyobb szigete, területe 24 ezer négyzetkilométer. Nyugatról a Földközi-tenger, keletről a Tirrén-tenger határolja. Az olasz csizmától 100 tengeri mérföldre esik legközelebbi pontja, nem is árasztja el annyi turista.
Hajósok lévén a legnagyobb „sportértéke” annak van, ha vitorlással érkezünk Szardíniára. Toszkánából bérelt hajóval sok ügyfelünk spórolja meg így a kompköltséget. Toszkán indulási kikötőink Budapesttől 1000 km távolságra vannak, összehasonlításképpen a Budapest–Dubrovnik távolság is körülbelül ennyi. A charterhajóval 15 mérföld Elba, Elbától pedig mindössze 110 mérföld hajózással elérhető a Bonifacio-szoros és Szardínia legszebb, északi térsége. Korzika keleti partjai mellett egy éjszakai menettel teljesíthető a táv.
Mediterrán klíma jellemzi a szigetet, kellemes hőmérséklettel télen-nyáron. Nyugati oldalán nyáron lágy észak-északnyugatias szél jellemző (10-15 csomós misztrál), melynek ereje a Bonifacio-szorosban
a csőhatás következtében elérheti a Beaufort-skála szerinti 5-6-os erősséget (20-25 csomó). A tirrén térségben, a déli partoknál délkeletről fúj gyakrabban a szél
(5-15 csomós).
Szardínia keleti és a déli oldalán kevés kikötőt találunk, a sziget nyugati felén már számos jachtkikötő van, bár a horvát értelemben vett marinai infrastruktúrával és kikötőkkel csak az északi és az északkeleti partvidék rendelkezik. Átlag 60 euró egy éjszakára a marinai vitorláshajó-hely (12 m). Cserébe a kiszolgálás teljes körű. Mielőtt beérünk egy kikötőbe, VHF-en be kell jelentkezni, hogy gumicsónakkal elénk jöhessenek. Felvezetnek a szabad helyre, és a manőverezést is segítik. Érdemes telefonon vagy VHF-en helyet foglalni már előre, hogy napközben minél tovább élvezhessük a táj és a tenger szépségét. A kikötőkben mooringköteles kikötési lehetőség van, vagy a kikötők előtt telepített bójákon állhatunk fél áron. Természetesen a horgonyzás a Maddalena Nemzeti Parkot kivéve ingyenes. A jachtkikötőkben mindenütt van áram, de vigyázat, Szardínián olasz (általános), Korzikán francia szabványú a parti csatlakozó. A charterhajókban átalakítót találunk. Tapasztalat, hogy mind az olasz, mind a francia részen előszeretettel csak a saját nyelvükön beszélnek. A hajózás nyelve mindazonáltal az angol, a kikötősök VHF-en megértik, amit angolul mondunk, legfeljebb mi nem értjük meg a válaszukat.
Egy hét alatt csak Szardínia egyes szakaszain portyázgathatunk, legalább két hétbe telik, hogy kényelmesen megkerüljük a szigetet. Lehetséges indulási kikötő a portiscói marina, Európa egyik legtisztább és legjobban felszerelt marinája, amely már 1991-ben elnyerte az Európai Kék Lobogó díjat. Az olbiai reptér közelében, az elegáns Porto Cervo és Porto Rotondo között fekszik a smaragdzöld színben játszó tengerparton, a Costa Smeraldán, Északkelet-Szardínián. Legtöbb charterhajónk Portisco marinájából vagy annak Cala de Sardi nevű úszómólójáról bérelhető. Kiváló kiindulópont arra, hogy Szardínia szépséges északi partjait, a Maddalena-szigetcsoportot és a Bonifacio-szorost felfedezzük, megközelítsük az Osorei-öbölben lakozó szerzetes fókák (foca monaca) utolsó populációját, netán átugorjunk a „vad” Korzikára. Jó infra-struktúrájú parti vizeken hajózhatunk, életre szóló élményeket szerezve a csodálatos természeti környezetben. Mindeközben exkluzív hajócsodák hasítják a vizet, a hely páratlan szépsége miatt Európa elitje jár Szardíniára nyaralni.
Szardínia északnyugati partjai előtt található a Maddalena-szigetcsoport nemzeti parkja, amely hét szigetből áll. A szigetek északi csoportját alkotják a rózsaszín strandos Budelli (spiaggia rosa), a Santa Maria- és a Razzoli-szigetek, a déliek, Caprera, San Stefano, Spargi és Maddalena szigete. Gránitsziklás, zátonyos, sekély vizeken hajózhatunk, ha ezt a Bonifacio-szoroshoz közeli természetvédelmi területet szeretnénk megcsodálni. Vannak benne áthajózásra vagy horgonyzásra is tiltott partszakaszok (például Budelli), a hajók pilotkönyve (angol Imray vagy helyi olasz) mindezt részletesen leírja. Ahol megállhatunk, a parkőr-hajó belépődíjat fizettet velünk a hajónk mérete alapján (kb. 80 euró 12 m). Karibi színekben pompázik a három sziget, Razzoli–Budelli–Santa Maria közötti nagy öböl, amely nappal megtelik a fürdőző hajósokkal. Maddalena, a fő sziget hasonló nevű fővárosa nagyon kedves hely, tele XVIII. századi palotákkal, de behajózáskor itt is vigyáznunk kell a zátonyokkal. 200 éve ez volt az angol Nelson admirális flottatámaszpontja, a múlt században tengeri erőddé építették. Maddalena-szigetről is indulnak charterhajók. A flottatulajdonos megszervezi a reptér–marina transzfert is átkeléssel Palauból.
La Maddalenát híd köti össze a nagy olasz szabadsághős, Garibaldi lakhelyével, a szomszédos Caprera szigetével. Caprerán a kristálytiszta vizű, sziklaformációkkal teli homokos öblökbe csónakunkkal kirándulhatunk. Sehol a Földközi-térségben nem használtuk még ki ennyire a külmotort a bocira, mint szardíniai hajózásaink alkalmával. Caprera jachtkikötője a Porto Massimo, az egyetlen, amelyet helydíja miatt nem ajánlunk. A „massimális” kikötői díjat (120 euró 12 m) itt fizettük egész Szardínián. Viszont volt benne úszómedence és magánstrand is. Utólag rájöttünk, miért is állt mindenki más a kikötő előtti bójákon vagy horgonyon. A sziget déli öble, Porto Palma, már szerény halászfalu.
A Maddalena szigetcsoporttól alig 5 mérföldre vannak a Lavezzi-szigetek. Seychelle-i tájhoz hasonlatos óriás, gömbölyded gránitsziklái között színes, egzotikus halak úszkálnak. Kiváló strandolóhely ez is, a Bonifacio-szorosban található. Észak-Szardíniáról Korzika legszebb városai is elérhető közelségbe kerülnek: a nyugati oldalon Propriano 25 mérföld, a keleti felén Porto Vecchio 15 mérföld, a festői Bonifacio szemközt mindössze 10 mérföldre van. A fehér mészfalak Szardíniáról is jól látszanak, ezek tetején egyensúlyoznak a házak Bonifacio fjordjában. Ha nem kapunk helyet a városi jachtkikötőben, horgonyozhatunk a környező öblökben vagy visszatérve Szardíniára, Santa Teresa di Gallura jachtkikötőjében mindig találunk helyet. Santa Teresa di Gallura és Palau között sekély strandöblök, védett horgonyzóhelyek várnak. Porto Liscia öblében több kilométer hosszú homokdűnék alkotják a tengerpartot.
Szardínia legészakibb pontját, Punta Falcone (Sólyom-fok) meredek szikláját elhagyva folytathatjuk utunkat nyugat felé Szardínia partjai mentén. A szirtfokra épült Castelsardo és Stintino előtt elhajózva az érintetlen (csak vezetéssel látogatható) Asinara-sziget megkerülésével eljuthatunk Algheróba. A nevét az algákról kapó nagyváros, Alghero érdekessége, hogy a korallhalászat és korallfeldolgozás központja. A Neptunus-barlang után tovább délre hol vadregényes partvidék mentén haladunk, hol a szárazföldi nyaralók paradicsomaként szolgáló sok-sok kilométer hosszú homokos strandszakaszok mentén vezet vízi utunk. Megállóhelyeink lehetnek a nyugati oldalon Bosa Marina, Oristano, Buggerru.
Szardínia délnyugati csücskénél, Portoscuso városával szemben található a Sulcitano-szigetcsoport, amelyet San Pietro zöld szigete és Isola di San Antioco alkotnak. San Pietro egyetlen nagyobb lakott települése Carloforte, melynek modern marinájában is dolgoznak charterhajók. Carlofortéból Tunézia is elérhető, már csak 120 tengeri mérföld. A táj külön érdekessége, hogy rózsaszín flamingók is lakják. Antioco főkikötője Calasetta. San Antioco szigetét már a punok összekötötték a szárazfölddel, 5 km hosszú töltést építettek, híd nyílik rajta.
Szardínia déli felén Teulada után található a szardíniai Pula, amely Santa Margherita di Pula néven a szomszédos Nora régészeti lelőhelyéről híres. Majd Cagliariig, Szardínia fővárosáig újabb római és föníciai városromok, egzotikus növényzet, türkizkék vizű, lakatlan öblök, barlangok mentén hajózhatunk. Villasimius után, Szardínia meredek keleti oldalán Porto Corallo, Arbatax, Cala Gonone, Porto Ottiolu szolgálhatnak kikötőhelyül. A Tavolara Nemzeti Park, amelyben a Maddalena-szigetekhez hasonlóan vannak horgonyzásra, hajózásra tiltott területek, már Olbiához vezetnek vissza.
Folyamatosan éberen kell navigálni, mert Szardínia part menti vizei zátonyokban és apró szirtekben bővelkednek. A tengerészeti, Iala „A” rendszer szerinti bóják kis méretűek, nehezebben észrevehetők. Segítségünkre lehetnek viszont Szardínia neolit őslakosainak 3500 éves nuraghjai, ezek a kör alakú, bástyaszerű építmények a part kiszögellésein (a szigeten 7000 darab található ezekből).
Kevés magyar hajós ismeri még az olasz felségvizeket, pedig változatosságuk igazán gyönyörködtet. A horvát Adrián megszokott marinai kiszolgálást Szardíniának csak az észak-északkeleti partjainál leljük meg, de a sziget többi pontján is természeti szépségekben és sokszínű látnivalókban bővelkedő vitorlázást biztosíthatnak a komfortos charterhajók. Elsősorban vitorlás hajók bérelhetők önállóan vagy kapitánnyal, de akadnak motoros bérjachtok is, avagy személyzettel bérelhető luxus vitorláscsodák, illetve napi bérlésben 6 méteres, külmotoros gumicsónakokkal is találkozhatunk. Az olasz flottákból szombattól szombatig, a világcégek hajóiból bármely naptól akárhány napra charterezhetők a hajók. Az árakat tekintve az olasz listaárak nem magasabbak a horvát áraknál.
Szerzőnk a Mérföld Yachting munkatársa, www.merfoldyachting.hu
Fotók: Varga Tamás, Marosi Miléna, Mérföld Yachting Utazási Iroda
Odajutás
Szardínia északnyugati felére, Olbia kikötőjébe a narancsfás fürdőhely, az Aranci-öböl érintésével, Livorno, Civitavecchia (Róma) és Nápoly kikötőiből érkezik a komp. A sziget déli fővárosába, Cagliariba Civitavecchiából és Nápolyból hajózhatunk hosszabban. A Mobylines, a Tirrenia és a Sardinia Ferry komptársaságok sűrűn közlekedő kompjaira már itthon is válthatunk előre jegyet: kb. 30-60 euró/fő + kocsi, az árak szezontól, naptól és napszaktól, a foglalás dátumától függnek, létezik gyorskomp és lassú, a menetidő 5–10 óra közötti. Az átkelés idejére kajütöt lehet bérelni vagy több fedélzet kényelmes ülőhelyei közül választhatunk online. A legkedvezőbb árú kompozás, ha az olasz szárazföldről csak Korzikára kelünk át. Korzika vadregényes hegyein autóút vezet le délre, Bonifacióba, ahonnan Palauba és Santa Teresa di Gallura kikötőjébe fél óra alatt visznek át a kompok. Menetrend szerinti közvetlen repülőjáratok Magyarországról sajnos nem közlekednek Szardíniára. Római, milánói vagy velencei átszállással érhetünk el Olbia, Alghero és Cagliari városokba, de eddigi legtakarékosabb ügyfelünk Budapestről Velencébe vonattal ment, és onnét repült olcsó olasz belföldi géppel Szardíniára. Direkt járatok Pozsonyból és Bécsből indulnak.
Útvonalajánlatok:
Indulási kikötő: Portisco
Teljes táv: kb. 80 tengeri mérföld
1. nap: Behajózás
2. nap: Portisco–Porto Cervo–Maddalena (20 tmf.)
3. nap: Maddalena–Caprera–Budelli, Razzoli (10 tmf.)
4. nap: Razzoli–Lavezzi–Bonifacio/Korzika (12 tmf.)
5. nap: Bonifacio/Korzika–St Teresa di Gallura (12 tmf.)
6. nap: St Teresa di Gallura–Palau (10 tmf.)
7. nap: Palau–Portisco (15 tmf.)
8. nap: Kihajózás
Képgaléria: