Melyiket szeressük?

Yardstick kontra ORC: alapvető különbségek

A Yardstick és az ORC előnyszámrendszerekről az utóbbi években az olvasók a Vitorlázás Magazin oldalain már sok cikket láthattak, ugyanakkor a rendszerek áttekintő összehasonlításával eddig még adósak maradtunk.
A YS-rendszer esetében ugyanazon típusnak vízterületenként eltérő előnyszáma lehet, mivel a YS-szám meghatározásánál a futásidő meghatározó jelentőségű. Ezt pedig egyebek mellett egyaránt okozhatják a vízterület helyi sajátosságai, a meghatározásnál figyelembe vett flotta nagysága, és a meghatározásban részt vevő típusok egyaránt. A „legénységtényező” hatása is igen meghatározó lehet: egyes népszerűbb típusokban koncentrálódó tudástöbblet a futásidőkön is meglátszik. Az ORC esetében az előnyszám viszont az előző tényezőket kizárva, kizárólag a felmérési adatok alapján kerül meghatározásra.

Ellentmondások
A két rendszer pontosságának összehasonlítása érdekében néhány éve egy érdekes kísérletre került sor. Néhány típus egységei versenyeztek egymás ellen úgy, hogy nagyszámú hajó futásideje alapján meghatározott YS-, illetve ORC-előnyszámuk alapján egyaránt értékelték eredményeiket. Minden hajóban jól képzett legénység volt, és az a meglepő eredmény született, hogy a YS szerinti, és az ORC szerinti értékelésben egyaránt ugyanazon hajók végeztek az élen. Más, a magyar viszonyokhoz hasonló, kisebb egyedszámmal figyelembe vett típusok használata esetén viszont az eredmény már korántsem volt ilyen egyértelmű. Hasonló anomália jelentkezett akkor, amikor a hagyományos és a sportos tőkesúlyos hajók összehasonlítására került sor. Ez utóbbi eredmény egyben igazolta azt is, hogy az ORC szerinti értékelésnél is szükség van különböző szempontok szerinti csoportosításra.
A YS-rendszerben a hajó egy általános, a helyi viszonyokat is tükröző előnyszámmal rendelkezik, míg az ORC mind pálya-, mind túraversenyre egyaránt meghatározza az alkalmazandó előnyszámokat, melynek használata a versenyrendezőkre igen nagy felelősséget ró.
A hajók előnyszámának meghatározása a YS esetében az egyes típusokon belül alapvetően a vitorlázat és a rudazat főbb méreteinek különbségén alapul, míg az ORC figyelembe veszi azok anyagát, súlyát, valamint a rudazat esetében annak profilváltozásait is.
A vitorlázat esetében a YS-hoz képest az ORC igen szigorú: egyrészt csak egyedileg felmért vitorlák használhatók, másrészt hajónagyságtól függően maximálja a verseny, illetve versenysorozat közben használható vitorlák számát, melyeket a verseny végéig a fedélzeten is kell tartani.
A YS megelégszik azzal, hogy rögzíti, a hajónak van-e propellere, illetve a meglevő összecsukható vagy merev kivitelő-e, ugyanakkor az ORC annak részletes felmérését is előírja.
A YS elfogadja, ha egy hajót a hajólevél típushajónak tekint, ugyanakkor ha kiderül, hogy például a víz alatti részek bármilyen módon módosítva lettek, az ORC-minősítésre váró hajótulajdonos kénytelen lesz a korrekt előnyszám kialakításához szükséges kiegészítő felmérésekkel is számolni.
Mindkét rendszer típusról, illetve egyedi hajókról beszél, az ORC esetében viszont nem elég ezeket megnevezni. Itt szükség van arra, hogy rendelkezzünk azok megfelelő formátumban rendelkezésre álló, a test és a víz alatti részek geometriáját leíró file-jával. A nemzetközi ORC-adatbázis több mint tízezer típus esetében rendelkezik ilyen adatokkal.

Térgeometriai alap
Ma már sok külföldi hajógyártó piaci előnyt igyekszik szerezni azzal, hogy eleve biztosítja az ilyen jellegű adatok hozzáférését. Az előnyszámot meghatározó szoftver a térgeometria alapján meghatározza például a merülés elméleti értékét, melyet a hajót vízre téve ellenőrizni kell, egyebek mellett így lehetséges a nehezebb hajók előnyszám-kompenzációja. Emellett a tervezés, illetve az építés idejét megadva a hajó korával kapcsolatos korrekció is történik.
Az egyedi kiépítések felé átmenetet jelent, ha a hajótestre ismert konfigurációjú víz alatti elemek tartoznak, jellemzően ilyenek az eredetileg tengerre tervezett típusok tavi változatai.
A felmérési adatok alapján ORC Club, vagy a magasabb szintű, ORC Inter-national (ORCi) minősítések kiadására van lehetőség. Az ORCi minősítés nemcsak pontosságban, hanem biztonsági követelmények tekintetében is magasabb szintet jelent, ugyanis ezekkel már offshore versenyeken is el lehet indulni. E minősítés egyik eleme egy speciális stabilitásvizsgálat, melyet a belvizekre tervezett típusok egy része nem képes teljesíteni, erre való hivatkozással például a lengyel tavakon nem is használnak
ORC-t, helyette saját előnyszámrendszerüket alkalmazzák. Balatoni hajóink között számos olyan egység van, mely szintén nem felelne meg e követelményeknek, így az ORC rendszer elterjesztése érdekében először mindenképpen az ORC Club szint megvalósítását kell célul kitűznünk.

Pénzbe kerül
Amíg a YS-előnyszámok minimális költséggel módosíthatóak, minden ORC-minősítéssel rendelkező hajó évente megújítandó Certificate-ot kap, melyben a megjelenő érték a használt szoftver folyamatos fejlesztése következtében azonos konfiguráció mellett is változhat. Az év közben történő változások nyomán kiadott új minősítés szintén térítésköteles.
A magyar belvízi hajópark igen heterogén, sok egyedinek számító hajónk van, és ezek mellett rengeteg olyan típussal rendelkezünk, melyek vagy máshol ismeretlenek, vagy azokat sohasem használták ORC-versenyzésre. Éppen ezért nagyon fontos, hogy az ORC iránt érdeklődők először tisztázzák lehetőségeiket, melyek alapján eldönthetik, hogy számukra a YS- vagy az ORC-rendszerben történő versenyzés megfelelőbb-e.

 

Képgaléria:

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink