Hurrikánban St. Lucián

Élménybeszámoló Thomas erejéről

 

85_3
Martinique-ről 2010. október 29-én délelőtt indultunk délnek, Saint Lucia szigetére. Dufour 385 hajónkkal szikrázó napsütésben szeltük az Atlanti-óceán hullámait a két sziget között. Nyaralótúránk során a Grena-dines szigetvilágot céloztuk meg, vártak a pálmafás, homokos tengerpartok, a horgonyzásra és strandolásra csábító öblök, a színes korallok és az egzotikus halak a 27 fokos tengerben. A Karib-térségre jellemző 20-25 csomós, kellemes szél fújt, az év ezen időszakában már ÉK-i irányú passzát. Reffelt nagyvitorlával és teljes génuával haladtunk raumban, kora délután kötöttünk ki Rodney Bayben. Bejelentkeztünk, bevásároltunk, megtöltöttük a víztartályokat. Már a repülőre egyhetes időjárás-előrejelzéssel a kezünkben szálltunk fel, és feltűnt, hogy az út egy részére extra mennyiségű csapadékot jósolnak. Az indulási bázison rákérdeztünk erre, trópusi ciklon átvonulására figyelmeztettek minket, amelyből 8 százalék eséllyel lehet hurrikán. Kértük, hogy SMS-ben folyamatosan tájékoztassanak minket az időjárás alakulásáról. St. Lucia szigetén még minden békés volt. A helyi taxisok a sziget turistalátványosságainak felfedezésére invitáltak. Mi inkább internetet kerestünk, hogy megnézzük az aktuális időjárás-jelentést. DK-i irányból a trópusi ciklon lassan, de biztosan közeledett felénk, másnapra várták. A délutánt a kikötőtől pár kilométerre, a Pigeon-félszigeten töltöttük. Strandoltunk, kisfiúnk trópusi kagylót, csigát gyűjtött, a Pigeon Nemzeti Parkban hűsöltünk az árnyas fák alatt, felmásztunk az erődbe, hogy a naplementében gyönyörködjünk. A hajós kocsmából taxival jutottunk vissza a kikötőbe. Október 30-án reggel SMS-t kaptunk, amely szerint a ciklonból már 80 százalék eséllyel hurrikán lehet.
A szél valóban jelentősen megerősödött, az ég befelhősödött, megindult az esőzés. Mi úgy döntöttünk, maradunk, és megkezdtük a hurrikánra való felkészülést. Mindent elraktunk a fedélzetről, erősen lekötöttünk a bocit, több kötéllel megerősítettük a lazy baget és hosszan átkötöttük a génuát. Eltettük a sprayhoodot és a bimini topot, utóbbit teljes szélességében lekötöztük, a tartalék kikötőkötelekkel pedig beszőttük a hajót a mólók közé. A szokásos 3 helyett 11 kötél tartott bennünket. Hajónkkal az úszó móló luv oldalán álltunk, bízva abban, hogy a móló azért a helyén marad. Csak azon dilemmáztunk, a hajónk orrával a szél felé álljon-e, hogy a hajókokpit ne a szél felé nézzen, de végül győzött a jó tengerész kötelező gondossága, és indulásra, menekülésre készen orrunkkal kifelé maradtunk, arra az esetre, ha szó szerint minden kötél szakad. A szél ekkor az amúgy védett kikötőben már 40 csomós erősséggel fújt. A környező öblökből vitorlások érkeztek, de már esélyük sem volt kikötni, horgonyon, járó motorral várták sorsukat. A kikötősök eltűntek, a kikötői kapitányság bezárt. Szakadt a meleg trópusi eső, a szél tovább erősödött. Délután 3-kor már tartós 50 csomós sebességet jelzett a műszer. Nagy, áthatolhatatlan szürkeség uralkodott a fényes nappal helyett. A hajóból ekkor még ki lehetett menni, kapaszkodva, vízhatlan géppel fotózni is tudtunk.

Szép lassan a telefonkapcsolat és a rádióadások is megszűntek. A Thomas névre keresztelt trópusi ciklon 1-es fokozatú hurrikánná erősödött. Este 10-kor érte el szigetet, a szélerősség a kikötőben 60-70 csomósra nőtt. A hajótest órákon át rázkódott, remegett a húrként feszülő köteleken, a szakadatlanul ömlő esőtől több helyen beázott. Csak a kisfiúnk aludt nyugodtan, mentőmellényben a kabinban, mi feszülten virrasztottunk. Kikötőköteleink szerencsére jól tartottak, hajónk mindent kibírt, csak a lobogók szakadtak le róla. Október 31-e reggelre az esőzés megállt. A kikötő újra megtelt emberekkel, akik elkezdték menteni, ami menthető. Délelőtt tudtuk meg, hogy az éjjel tomboló hurrikán „csak” 1-es fokozatú volt, de a legnagyobb széllökések elérték benne a 90 csomót. A kikötőben a kisebb motorosok elsüllyedtek. Sok hajónak kibomlottak és szétszakadtak a vitorlái, a vihar letarolta a banánültetvényeket, kitépte az egyedül álló fákat. A lezúduló esővíz hidakat rombolt, házakat sodort el, megrongálta a közműveket a szigeten. Napokig nem volt ivóvíz, üzemanyag és áram a környéken, az élelmiszerbolt üresen kongott. Castries, a fováros megközelíthetetlenné vált. St. Lucián azon az éjszakán 12 embert halt meg. A kikötői kapitányságon is szünetelt a munka, a hivatalos ki- és bejelentkezésre nem volt lehetőség, az emberek először az otthonaikban rendezték soraikat.
St. Lucia szigetén van egy öböl, amely hivatalosan a „hurricane hole”, azaz kikötőn kívül a hurrikánt itt lehet hajóval átvészelni. A Marigot Bay tőlünk 10 mérföldre volt délre. Az öbölben sem a kikötőbe, hanem horgonyon kell állni, és kikötni magunkat a mangrovefákhoz – hasznos tanács, de a hajóhoz nem adtak hosszú kötelet. A Karib-térségben a hurrikánszezon hivatalosan október 31-én véget ér. Ez esetünkben napra pontosan így is lett. A helyiek elmondása szerint St. Lucián utoljára 10 évvel ezelőtt okozott ekkora kárt hurrikán. St. Vincent és Barbados is romokban maradt utána. Egy szigettel északabbra, Martinique-en viszont csak vihar jellege volt az egésznek. A másik charterhajónk Bequián, egy öbölben vészelte át horgonyon a szélerősödést és az esőzés elvonulását, ők a trópusi ciklon szélén szinte meg sem érezték a hurrikán erejét. Mi is továbbindultunk, a szigeteknek még több napra volt szükségük, hogy magukhoz térjenek. St. Lucián és St. Vincent-en áramot a hajómotor járatásával nyertünk, víztartályainkat víz híján esővízzel töltöttük fel. A nap újra szikrázóan ragyogott a kék égen. A tenger viszont még egy hétig zavaros volt, színe mint a Velencei-tóé, egész fatörzsek sodródtak benne, és rengeteg volt a kókuszdió. Majd az élet szép lassan minden szigeten folytatódott, mintha mi sem történt volna – csak mi lettünk egy tapasztalattal gazdagabbak…

Szerzőink a Mérföld Yachting munkatársai
www.merfoldyachting.hu

Karibi viharok

 

090422-N-0000X-081 Naval Air Station Pensacola, Fla. (Sept. 22, 2004) – Hurricane Ivan sunk and stacked numerous boats at Bayou Grande Marina on board Naval Air Station Pensacola. Navy officials reported that nearly 90 percent of the buildings on the base suffered significant damage. Ivan made landfall at Gulf Shores, Ala., at approximately 3:15 a.m. EST Sept. 16, with winds of 130 MPH. U.S. Navy Photo (RELEASED)
A trópusi ciklon olyan, általában több száz kilométer átmérőjű légköri képződmény (felhőörvény), amelyben a légnyomás a középpontban a legalacsonyabb, és belülről kifelé haladva nő. Mozgása ciklonális, vagyis az északi féltekén az óramutató járásával ellentétesen, a délin vele egyező irányban forog. A trópusi éghajlati öv meghatározott részén, a 10. és a 20. szélességi kör között keletkezik. A trópusi ciklon és a hazánkban is előforduló mérsékelt övi ciklon különböző légköri képződmény, bár légnyomás-gradiensük és forgási irányuk hasonló. A trópusi ciklont a Csendes-óceán térségében tájfunnak, a Karib-tenger térségében hurrikánnak hívják. A trópusi ciklon mérete és a benne lévő légnyomás is jelentősen kisebb, mint a mérsékelt övi cikloné. Átmérője 400 km-től 1500 km-ig terjedhet, a mag légnyomása 900 HPa-nál is kisebb lehet. A trópusi ciklon szelei elérhetik akár a 240-350 km/órás sebességet, ami már óriási pusztításhoz vezethet. A hurrikánokat kezdetben arra a névre keresztelték, amely név megjelenésük napján a kalendáriumban állott. 1950-től leányneveket adtak nekik, ábécésorrendben. Később már férfinevekkel ruházták fel a természet e szeszélyes lényeit; 1980 augusztusában például a Karib-tengeren pusztító hurrikánt Allen névre keresztelték. A világsajtó Allent akkor „az évszázad szélvészének” titulálta, a szél sebessége helyenként a 300 km/órát is meghaladta. Barbadoson, St. Lucián, Haitin, Jamaicán, Kubában és a mexikói Yucatan-félszigeten borzalmas pusztítást végzett, de nem kímélte az USA déli partvidékét sem. A károkat dollármilliárdokra becsülték.

 

Képgaléria:

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink